МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Наказ
N 47
Про затвердження Керівництва з застосування заходів контролю до іноземних
суден, які відвідують порти України, при порушенні ними вимог гл. XI-2 Конвенції СОЛАС -74 та Кодексу ОСПЗ
(від 18.01.2006)
З
метою визначення процедури і порядку застосування заходів контролю до іноземних
суден, які відвідують порти України, та на виконання правила 9 глави ХІ-2 Міжнародної конвенції з охорони
людського життя на морі, розділів 4.29 - 4.36 частини В Міжнародного Кодексу з охорони
суден і портових засобів, Циркуляру MSC/Circ.1111
від 07.06.2004 р. "Керівництво щодо впровадження глави ХІ-2 Міжнародної
Конвенції СОЛАС-74 та Кодексу ОСПЗ", Циркуляру MSC/Circ.1131 від 14.12.2004р. "Тимчасове
керівництво з добровільної самооцінки Урядів учасників Конвенції СОЛАС-74 щодо
впровадження і дотримання вимог глави XI-2
Конвенції СОЛАС-74 і Кодексу ОСПЗ", Циркуляру MSC/Circ.1132 від 14.12.2004р. "Керівництво з
впровадження глави ХІ-2 Міжнародної Конвенції СОЛАС-74 та Кодексу ОСПЗ",
Циркуляру MSC/Circ.1133 від 14.12.2004р. "Нагадування про обов’язок
сповіщати державу прапора про застосування до судна контрольних та
погоджувальних заходів"
НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити Керівництво з застосування заходів контролю до іноземних суден, які
відвідують порти України, при порушенні ними вимог Гл. XI-2 Конвенції СОЛАС-74 та Кодексу ОСПЗ (далі -
Керівництво), що додається.
2. Державному департаменту морського і річкового
транспорту (Іванов Є.В.), довести цей наказ до відома всіх зацікавлених підприємств,
установ, організацій.
3.
Начальникам морських торговельних портів в місячний термін внести в обов’язкові
постанови по морським торговельним портам розділ (статтю) "Охорона суден і
портових засобів" в якій визначити організацію взаємодії посадових осіб,
зазначених в Керівництві.
4.
ДП "Агентство морської безпеки" (Скворцов Г.П.) встановити контроль
за виконанням п.3 цього наказу.
5.
Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Рябікіна П.Б.
Міністр
В. Бондар
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства транспорту та зв’язку України
N 47 від 18.01.2006
з
застосування заходів контролю до іноземних суден, які відвідують порти України,
при порушенні ними вимог Гл. ХІ – 2 Конвенції СОЛАС–74 та Кодексу ОСПЗ
1.1.
Керівництво з застосування заходів контролю до суден, які відвідують порти
України, при порушенні ними вимог глави ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 та Кодексу ОСПЗ (далі – Керівництво) розроблено на підставі
правила 9 глави ХІ–2 "Спеціальні заходи з
посилення охорони на морі" Міжнародної конвенції про охорону людського
життя на морі 1974 року з поправками, розділів 4.29 – 4.46 частини В
Міжнародного кодексу з охорони суден і портових засобів, вимог Резолюції
Асамблеї Міжнародної морської організації A.787(19)
з поправками в A.882(21) "Процедури контролю суден
державою порту", циркулярів MSC/Circ.1132
від 14.12.2004 р., MSC/Circ.1133 від 14.12.2004 р., MSC/Circ.1111 від 07.06.2004 р. і є документом, що
регламентує застосування заходів контролю до суден, які відвідують порти
України, щодо виконання ними вимог Кодексу ОСПЗ.
1.2.
Метою Керівництва є впровадження в морську галузь України процедур і заходів
контролю з виконання та забезпечення більшого ступеня охорони суден та портових
засобів у відповідності до правил Конвенції СОЛАС–74 і Кодексу ОСПЗ, що сприятиме підвищенню безпеки на морі
та поліпшенню охорони морських суден та людей, які на них знаходяться.
1.3.
Дія цього Керівництва поширюється на посадові особи, які належним чином
уповноважені Міністерством транспорту та зв’язку України для застосування у
морських портах України процедур контролю до іноземних суден, які мають намір
здійснити захід до портів України.
1.4.
Керівництво не поширюється на всі типи суден під прапором України.
1.5.
Керівництво не застосовується до:
- військових
кораблів;
- військово-допоміжних
суден;
- інших суден,
що належать, або експлуатуються країнами-учасницями Конвенції СОЛАС–74 і
використовуються ними тільки для урядової некомерційної служби.
1.6
Відповідно до правила 4 глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 судноплавні компанії,
судновласники та конвенційні судна повинні виконувати вимоги глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 і частини А Кодексу ОСПЗ, звертаючи увагу до рекомендації
частини В Кодексу ОСПЗ і цього Керівництва.
1.7.
Така відповідність вимогам повинна перевірятися і засвідчуватися Свідоцтвом.
1.8.
Всі судна повинні бути оснащені судновою системою подачі сигналу тривоги на
випадок порушення охорони або загрози такого порушення у терміни, що наведені у
главі ХІ-2/6.1 Конвенції СОЛАС – 74.
2.
Терміни, визначення та скорочення
У
Керівництві терміни та скорочення вживаються у такому значенні:
адміністрація –
організація, яка визначена урядом, що є стороною Конвенції СОЛАС–74, як орган
відповідальний за забезпечення виконання положень глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 та Кодексу ОСПЗ щодо безпеки судна і взаємодії судно/порт
або судно/судно з боку судна або Компанії;
взаємодія
судно/порт – взаємодія безпосередньо між судном та портовим засобом,
результатом якої є рух людей, вантажів або постачання судна портовими службами
з судна або на судно;
взаємодія
судно/судно – будь-яка діяльність, що не відноситься до портового засобу, і
містить переміщення вантажів або людей з одного судна на інше;
визнана
організація в сфері охорони на морі (ВОСОМ) – організація, що знаходиться у
сфері управління Міністерства транспорту та зв’язку України, яка має належну
компетенцію з питань охорони, суднових і портових операцій яка уповноважена
здійснювати діяльність щодо оцінки, перевірки, видачі документів відповідно до
міжнародних вимог з питань охорони на морі.
Декларація з
охорони (ДО) – угода, досягнута між судном і портовим засобом або іншим судном,
з яким воно взаємодіє та де визначаються заходи охорони, які кожен з учасників
повинен здійснювати;
інспекція
контролю держави порту (ІКДП) – орган утворений морською Адміністрацією для
контролю за виконанням іноземними суднами вимог міжнародних морських конвенцій;
інцидент безпеки
– будь-який випадок або обставина, що загрожує безпеці судна (включаючи
пересувну не берегову бурову установку і високошвидкісні засоби), портового
засобу, взаємодії судно/порт або судно/судно;
міжнародний
кодекс з охорони суден і портових засобів (Кодекс ОСПЗ) – нормативний документ,
що складається з частини А (положення цієї частини
повинні розглядатися як обов’язкові) і частини В
(положення цієї частини повинні розглядатися як рекомендаційні), прийнятий 12
грудня 2002 року Резолюцією 2 Конференції держав-учасниць Міжнародної конвенції
про охорону людського життя на морі 1974 року (далі – Конвенція СОЛАС–74) з
поправками;
Міжнародне
свідоцтво з охорони судна (Свідоцтво) – документ, який видається або
підтверджується Адміністрацією, або ВОСОМ, та засвідчує, що судно має схвалений
План охорони судна, відповідає вимогам глави ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 та частині А
Кодексу ОСПЗ та перевіркою встановлено, що система охорони і все охоронне
устаткування знаходиться у робочому стані;
особа командного
складу судна, відповідальна за охорону – особа командного складу судна яка
призначена судноплавною компанією відповідальною за забезпечення охорони судна,
включаючи виконання і підтримання плану охорони судна та за зв’язок із
посадовими особами судноплавних компаній, відповідальних за охорону та
посадовими особами портів (портових засобів), відповідальних за охорону;
оцінка охорони
портового засобу (ООП) - всебічна оцінка визнаною організацією в сфері охорони
на морі загроз, ступеня захищеності, можливостей, готовності і існуючих заходів
для забезпечення охорони портового засобу, що утворюють основну і загальну
частину процесу розробки плану охорони портового засобу;
посадова особа
судноплавної компанії, відповідальна за охорону – посадова особа судноплавної
компанії, яка призначена для забезпечення проведення оцінки охорони судна,
розробки, подання на затвердження та наступне виконання та підтримання плану
охорони судна, а також для зв’язку із посадовими особами портів (портових
засобів), відповідальних за охорону та особами командного складу суден,
відповідальних за охорону;
посадова особа
портового засобу, відповідальна за охорону (ООПЗ) – посадова особа порту
(портового засобу), яка призначається відповідальною за розробку, впровадження,
перегляд, виконання плану охорони порту (портового засобу) та за зв’язок із
особами командного складу суден, відповідальних за охорону та посадовими
особами судноплавних компаній, відповідальних за охорону;
план охорони
портового засобу (ПОПЗ) - керівний документ з охорони (захисту) портового
засобу, розроблений на основі проведеної ООП, що містить заходи, які повинні
бути застосовані усіма суб’єктами системи морської безпеки в портовому засобу
для усунення загроз і ризиків інфраструктурі портового засобу, суднам, що в
ньому обробляються, вантажам та людям, які було виявлено за результатами
проведення ООП, а також заходи з ліквідації наслідків можливих небезпечних
інцидентів;
Призначений
орган або орган державного управління зі спеціальними повноваженнями в сфері
охорони суден та портових засобів – урядовий орган державного управління в
галузі морського і річкового транспорту, на який покладено відповідальність за
забезпечення міжнародних вимог з питань охорони на морі та контроль за їх
виконанням (відповідно до п. 1.11
гл.ХІ-2 Конвенції СОЛАС-74);
портовий засіб
(ПЗ) – місце, визначене Призначеним органом, де відбувається взаємодія
судно/порт;
план охорони ПЗ
(ПОПЗ) – документ регламентуючий, порядок та процедури виконання заходів, що
призначені для захисту інфраструктури ПЗ, суден, вантажів, вантажних
транспортних одиниць, людей і суднових запасів від ризиків порушення охорони;
рівень охорони –
оцінка ступеню загрози того, що буде зроблена спроба порушити охорону або
відбудеться подія, пов’язана з охороною;
рівень охорони 1
– рівень, на якому постійно повинні підтримуватися певні мінімальні заходи щодо
забезпечення охорони;
рівень охорони 2
– рівень, на якому через підвищений ризик настання інциденту безпеки повинні
підтримуватися відповідні додаткові заходи щодо забезпечення охорони;
рівень охорони 3
– рівень, на якому протягом обмеженого часу, коли ймовірним або неминучим є
настання інциденту безпеки, повинні підтримуватися особливі специфічні заходи
для забезпечення охорони, включаючи випадки, якщо неможливо визначити конкретну
мету нападу;
служба морської
безпеки (СМБ) - спеціалізований (воєнізований) структурний підрозділ МТП,
призначений для постійного проведення заходів з попередження актів піратства,
тероризму та незаконного втручання проти його портових засобів та
інфраструктури, суден, екіпажів, вантажу та забезпечення їх охорони;
явні підстави -
докази або надійна інформація про те, що система охорони та відповідне
обладнання судна не відповідають вимогам глави ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 та частині А
Кодексу ОСПЗ, враховуючи керівництво, надане в частині В Кодексу ОСПЗ;
Такі докази або
надійна інформація можуть виникнути на основі професійного судження ООПЗ або
під час перевірки Міжнародного свідоцтва з охорони судна (МСОС) чи Тимчасового
Міжнародного свідоцтва з охорони судна (ТМСОС), чи з інших джерел.
3. Процедура контролю за
суднами, що мають намір зайти до порту
3.1.
Кожне іноземне судно, яке підпадає під дію глави ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 і має намір зайти у порт України повинно надати на запит
посадових осіб, які належним чином уповноважені Міністерством транспорту та
зв’язку України стандартний перелік інформації з безпеки, наведений в додатку
1.
3.1.1.Стандартний
перелік інформації щодо безпеки може бути надано:
- капітаном
судна;
- особою
командного складу судна, відповідальною за охорону;
- посадовою
особою судноплавної компанії, відповідальною за охорону;
- агентом судна
в порту заходу.
3.1.2.
Посадовими особами, які належним чином уповноважені Міністерством транспорту та
зв’язку України для застосування у морських портах України процедур контролю є:
- посадові особи
портових засобів, відповідальні за охорону;
- інспекція
контролю держави порту;
- капітани МТП.
Спільні дії
(взаємодія) цих посадових осіб щодо застосування заходів контролю до суден, які
відвідають порти України та в частині обміну і обробки інформації наданої
судном регламентується Обов’язковими постановами по МТП в розділі (статті)
"Охорона суден і портових засобів".
Розділ (стаття)
"Охорона суден і портових засобів" в Обов’язкових постановах по МТП
узгоджується із ДП "АМБ".
3.2.
СМБ або ООПЗ, в разі потреби, додатково може запитати, а судно, що має намір
зайти до порту України повинно надати таку інформацію:
- звітні
документи про здійснення заходів з охорони судна під час заходу в порти, які
розташовані на території держави, що не є країною-учасницею Конвенції СОЛАС–74
і особливо про такі заходи з охорони судна, які звичайно можуть забезпечуватися
портовими засобами, розташованими на території країн-учасниць Конвенції СОЛАС –
74;
- будь-які
Декларації з охорони, що укладалися з портовими засобами або іншими суднами;
- звітні
документи про здійснення заходів з охорони судна під час взаємодії з судном, що
плаває під прапором держави, що не є країною-учасницею Конвенції СОЛАС – 74,
але відповідає вимогам глави ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 і частини А Кодексу ОСПЗ;
- звітні
документи про здійснення заходів з охорони судна під час взаємодії з судном, що
плаває під прапором держави, що є країною-учасницею Конвенції СОЛАС–74 і не
відповідає вимогам глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 і
частини А Кодексу ОСПЗ;
- усю відому
інформацію у випадку, якщо на борту знаходяться люди або вантажі, врятовані на
морі, включаючи дані про цих осіб і маркіровані дані вантажу, якщо вони відомі,
а також результати будь-яких перевірок, проведених на судні для встановлення
статусу цих людей і вантажів з точки зору забезпечення охорони;
- усю відому
інформацію у випадку, якщо на борту судна знаходяться люди або вантажі, які
нелегально потрапили на борт судна (інформація щодо людей, які нелегально
потрапили на борт судна надається відповідно до вимог Резолюції Міжнародної
морської організації A.871(20) від 27 листопада
1997р. та за формою, наведеною в додатку 2;
- відомості про
осіб, відповідальних за наймання та призначення членів екіпажу чи інших осіб,
тимчасово найнятих на борт судна для виконання будь-яких посад або функцій на
цьому судні;
- відомості про
особу, відповідальну за прийняття рішення щодо використання судна;
- відомості про
найму судна у чартер (якщо це мало місце) та про те хто є сторонами цього
чартерного договору.
3.2.1. Капітан
судна може відмовитися надати такі відомості, але у такому випадку судну може
бути відмовлено у заході до порту (MSC/Circ.1130
від 14.12.2004 г.).
3.2.2. На вимогу
СМБ або ООПЗ судно або компанія повинні надати підтвердження вище наведених
відомостей.
Неповне надання
судном цієї інформації може привести за собою заборону на захід судна до порту
(MSC/Circ.1111 від 07.06.2004р.).
3.3.
СМБ або ООПЗ повинні оцінити отриману інформацію, що надається судном перед
заходом у порт щоб впевнитись - виконує судно вимоги глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 та частини А Кодексу ОСПЗ в повної мірі чи ні?
Якщо
у СМБ або ООПЗ немає повної впевненості у тому, що судно виконує вимоги глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 та частини А Кодексу ОСПЗ він, на основі явних підстав із
оцінки інформації про судно, може прийняття рішення щодо застосування до такого
судна заходів контролю.
Явними
підставами для застосування заходів контролю до суден, що мають намір зайти до
порту України вважаються:
- докази чи
надійна інформація про те, що існують серйозні недоліки у обладнанні з безпеки,
документації чи заходах, які вимагаються главою ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 чи частиною А
Кодексу ОСПЗ;
- відомості, які
з професійної точки зору ООПЗ містить чітку інформацію про те, що судно не
відповідає вимогам глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 чи
частини А Кодексу ОСПЗ;
- докази чи
надійна інформація про те, що на борт судна сідали люди чи судно брало на борт
припаси, товари, біля портового засобу чи іншого судна, які (портовий засіб чи
судно) не відповідають вимогам гл.ХІ-2
Конвенції СОЛАС–74 чи частини А Кодексу ОСПЗ, і
не було вірно заповнено Декларацію з охорони чи не було вжито необхідних,
спеціальних чи додаткових заходів з охорони, чи не виконано відповідних
процедур з охорони судна;
- докази чи
надійна інформація про те, що на борт судна сідали люди, завантажували припаси
чи товари з неконвенційного портового засобу чи іншим способом (з іншого
неконвенційного судна, гелікоптера), і на судні не було вжито необхідних, спеціальних
чи додаткових заходів з охорони, чи не виконано відповідних процедур з охорони
судна згідно вимог глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 та
частини А Кодексу ОСПЗ;
- наявність на
судні чергового, послідовно виданого Тимчасового міжнародного свідоцтва з
охорони судна, але на думку ООПЗ, після закінчення терміну дії первинного
Тимчасового свідоцтва судно, або компанія мали на меті з отриманням такого
Свідоцтва уникнути повної відповідності до вимог глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 і частини А Кодексу ОСПЗ;
- неспроможність
судна надати інформацію, що вимагається.
3.4.
Якщо ООПЗ, після отримання наведених у пункті 4.1
цього Керівництво відомостей, має явні підстави вважати, що судно не виконує
вимоги глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 або частини А Кодексу він негайно звітує про це ДП
"АМБ" і Призначеного органу та повинен спробувати встановити зв’язок
з судном для усунення виявлених невідповідностей.
Зв’язок
з Адміністрацією судна з метою усунення невідповідностей на ньому встановлює ДП
"АМБ" на вимогу Призначеного органу.
3.5.
Якщо такий зв’язок не привів до усунення невідповідності, або, якщо ООПЗ має
інші явні підстави вважати, що судно не виконує вимоги глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 або частини А Кодексу ОСПЗ, він може здійснити відносно
цього судна наступні заходи:
3.5.1. Вимагати
від судна усунення невідповідностей (правило 9 гл.
ХІ-2 Конвенції СОЛАС – 74).
3.5.2. Дозволити
судну захід до порту, при існування явних підстав вважати, що судно хоча і не
відповідає вимогам глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС–74 чи
частини А Кодексу ОСПЗ
але є явні підстави вважати, що судно не являє собою негайну загрозу безпеці
людей, суден та іншої власності.
У такому випадку
ООПЗ, відповідно до правила 9.1.3 глави ХІ-2 Конвенції СОЛАС – 74, може вжити до судна
заходи контролю, наведені в п. 4.3 цього Керівництво.
3.5.3. Вимагати
від судна йти до конкретного (відведеного) місця в територіальному морі або
внутрішніх водах України (MSC/Circ.1111
від 07.06.2004 р.).
ООПЗ також може
вимагати перехід судна на відведене місце у територіальних або внутрішніх водах
України у випадку неможливості огляду судна в порту.
3.5.4. Здійснити
огляд або більш детальну інспекцію судна у територіальних водах до заходу у
порт України (MSC/Circ.1111 від 07.06.2004р.).
Більш детальна
інспекція судна проводиться за процедурою, наведеною в розділі 6 цього
Керівництва.
Прийняття
рішення про огляд судна за межами порту може залежати від оцінки загрози
безпеці порту від цього судна.
3.5.5. Відмовити
судну у заході в порт (MSC/Circ.1111
від 07.06.2004 р.).
Заборонити судну
заходити до порту можна тільки у тому випадку, коли ООПЗ має явні підстави
вважати, що судно представляє собою негайну загрозу безпеці людей, суден, іншої
власності і немає інших засобів відвернути загрозу.
3.6.
До здійснення будь - яких з таких заходів контролю ООПЗ повинен поінформувати
судно про свої наміри.
Отримавши
таку інформацію, капітан судна може відмовитися від свого наміру зайти до
порту.
В
такому разі приведені вище заходи до судна не застосовуються, але можуть
застосовуватися інші заходи, які засновані на нормах міжнародного права і
відповідають йому.
3.7. Про своє рішення щодо
здійснення будь яких заходів контролю до іноземних суден та підстави, що
привели до їх застосування ООПЗ негайно повідомляє ДП "АМБ".
3.8.
ДП "АМБ" терміново готує у письмовій формі інформацію для
Адміністрації держави прапору судна про застосування до судна тих або інших
заходів контролю та про причини прийняття такого рішення і надає її на
затвердження Призначеному органу, встановлює зв’язок з Адміністрацією держави
прапору судна, для передачі їй всієї необхідної інформації на вимогу
Призначеного органу.