ГАЛУЗЕВА УГОДА
між Міністерством транспорту України і Профспілкою робітників морського
транспорту України на 2004-2005 роки
(Зареєстровано
Міністерством праці та соціальної політики України
N 13 від 6 лютого 2001 року)
(Із змінами внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 18 від 15.02.2001,
N 78 від 08.10.2001,
N 47 від 24.04.2002,
N 81 від 22.04.2002,
...
N 35 від 21.04.2004)
(Без змін, внесенних Доповненнями 5 та 6 у 2003 р.)
1.1.
Цю галузеву угоду (далі - Угода) укладено між Міністерством транспорту України
(далі - Мінтранс), з одного боку, і Профспілкою робітників морського транспорту
України (далі Профспілка), з другого.
Сторони
визнають, що продуктивна робота підприємств, організацій та установ морського і
річкового транспорту України (далі - Підприємства), добробут усіх працівників
галузі значною мірою взаємопов'язані, і підтверджують свою зацікавленість у
створенні і підтримці партнерських відносин.
1.2.
Угода поширюється на всі підприємства, організації, установи морського і
річкового транспорту України, незалежно від форм власності, які використовують
найману працю, а також на всіх працівників морського і річкового транспорту
України, які працюють на умовах найму, включаючи перших керівників Підприємств
(в частині соціальних гарантій), пенсіонерів, які оформили пенсію на Підприємствах,
курсантів, студентів і учнів навчальних закладів, а також штатних працівників
профспілкових органів галузі (далі - Працівники).
1.3. Угодою встановлюються мінімальні норми оплати праці
та соціальні гарантії Працівникам, що є обов'язковими для застосування на
Підприємствах і не обмежують права трудових колективів щодо їх розширення через
колективні договори.
Угода є основою для укладення колективних договорів.
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 47 від 24.04.2002)
1.4.
Угода набирає чинності з моменту її підписання і є чинною до укладення нової.
Протягом терміну чинності Угоди до неї за взаємною домовленістю сторін можуть
бути внесені доповнення, які не погіршують оплату і умови праці, соціальний
стан Працівників. Мінтранс делегує повноваження для внесення таких доповнень
Укрморрічфлоту в особі його директора.
Жодна
із сторін, що уклали цю Угоду, не може в односторонньому порядку припинити
виконання взятих на себе зобов'язань, якщо інше не передбачено законодавством.
Будь-яка
із сторін має право не раніш, як за три місяці до закінчення строку дії Угоди
письмово сповістити іншу сторону про необхідність переговорів щодо укладення
нової угоди. При цьому друга сторона зобов'язана протягом семи днів з дня
отримання повідомлення розпочати переговори.
1.5.
Угода укладена з урахуванням чинного законодавства України та Генеральної угоди
і доповнює їх в частині розширення прав і пільг Працівників галузі.
При
зміні норм законодавства та Генеральної угоди сторони зобов'язуються вносити
зміни до цієї Угоди.
Знов
прийняті нормативно-правові акти, які забезпечують більш високі гарантії, ніж
передбачені цією Угодою (до внесення до неї змін), мають пріоритет перед
відповідними положеннями Угоди.
1.6. Положення цієї Угоди, що
передбачають витрати за рахунок чистого прибутку Підприємств, носять характер
рекомендацій і регулюються колективними договорами.
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
1.7.
Угода зберігає свою чинність у разі зміни назви, реорганізації будь якого
органу, який представляє одну з сторін або входить до складу однієї із сторін.
II. СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ
ВИРОБНИЦТВА
2.1.
Мінтранс, Укрморрічфлот:
2.1.1. Забезпечують
виконання "Програми стабілізації і розвитку морського і річкового
транспорту України до 2005 року".
2.1.2. Сприяють розвитку
підприємств галузі за рахунок комплексу заходів, які включають зміни тарифів та
зборів, спрямованих на збільшення обсягів виробництва, збереження робочих
місць.
2.1.3.
Вносять до державних органів пропозиції щодо
першочергового фінансування з державного бюджету видатків на утримання:
- криголамного
флоту, а також функцій аварійно-рятувальної готовності й ліквідації розливу
нафтопродуктів у морі, що виконуються Управлінням буксирно-рятувального і
спеціалізованого флоту;
- засобів
навігаційного забезпечення
(Із змінами внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
(Пунки 2.1.3.1
та 2.1.3.2 виключено Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
2.1.4. Розглядають питання
реорганізації, роздержавлення й приватизації Підприємств з урахуванням
забезпечення приорітетності законних прав та інтересів трудових колективів.
2.1.5. Подають проекти
законів, інших нормативно-правових актів, а також пропозиції щодо змін чинного
законодавства з питань праці, економічного розвитку, соціального захисту
працівників галузі до Кабінету Міністрів України та центральних органів
виконавчої влади.
2.1.6.
Разом з Профспілкою в 2004 році забезпечують
розробку і затвердження в установленому порядку нормативні документи, що
регулюють особливості суміщення посад працівниками плавскладу суден морського
та річкового флоту.
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
2.1.7. За заявками
Підприємств сприяють підготовці необхідної кількості фахівців в учбових
закладах, а також організації перепідготовки й підвищення кваліфікації кадрів.
2.1.8. Розробляють
рекомендації, надають методичну допомогу Підприємствам з питань перерозподілу
робочої сили в межах галузі, створення нових робочих місць.
2.1.9.1.
Постійно забезпечують скорочення непродуктивних втрат робочого часу.
2.1.9.2.
Визначають щорічно обсяги фінансування витрат на підвищення кваліфікації
персоналу та граничні періоди обов'язкового проходження навчання з підвищення
кваліфікації в навчальних закладах (не рідше, ніж один раз на п'ять років).
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
2.2.
Профспілка сприяє виконанню "Програми стабілізації і розвитку морського і
річкового транспорту України до 2005 року", як чинника покращення
життєвого рівня працівників галузі
3.1. Мінтранс, Укрморрічфлот:
3.1.1. За
участю Профспілки розробляють і створюють галузеву програму зайнятості, в якій
визначаються щорічні обсяги збереження та створення нових робочих місць,
механізми їх забезпечення, та обсяги фінансування витрат на ці цілі.
3.1.2.
Здійснюють аналіз зайнятості: аналізують обсяги та причини вивільнення
працівників; неповної зайнятості на підприємствах на основі статистичних звітів
Підприємств. Результати аналізу розглядаються разом з Профспілкою одночасно з
підсумками виконання Угоди.
3.1.3.
Сприяють працевлаштуванню випускників спеціальних учбових закладів, що
навчаються на замовлення Підприємств.
3.2.1.
Вживають необхідні заходи для стабілізації зайнятості (скорочення плинності
кадрів).
3.2.2.
Створюють робочі місця та працевлаштовують згідно з медичними показниками осіб
з обмеженою працездатністю, що виникла внаслідок нещасного випадку на
Підприємстві.
3.3. Профспілка здійснює громадський контроль за виконанням на
Підприємствах законодавчих і нормативних актів з питань зайнятості.
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
IV. НОРМУВАННЯ І ОПЛАТА ПPAЦІ.
4.1.1.Постійно
аналізують діючи галузеві норми і нормативи праці.
Організовують
перегляд діючих галузевих норм і нормативів, розробку нових за участю галузевих
науково-дослідних установ та затвердження їх у встановленому порядку за погодженням
з Профспілкою.
Розробляють
рекомендації щодо удосконалення нормування праці, запровадження, заміни і
перегляду норм і нормативів праці.
4.2. Підприємства:
4.2.1.Встановлюють
та запроваджують за погодженням з профспілковими комітетами норми і нормативи
праці для всіх категорій працівників (норми часу, норми виробітку, норми
обслуговування, норми (нормативи) чисельності).
4.2.2. Терміни
та умови запровадження нових норм праці визначаються у колективному договорі.
Про введення нових норм адміністрація повідомляє працівників не пізніше, ніж за
один місяць.
4.3. Форми, системи, умови оплати праці, норми праці, розміри
тарифних ставок (окладів), форми матеріальних та інших заохочувальних,
компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються на підприємстві роботодавцем
разом з профспілковим органом з дотриманням норм і гарантій, передбачених
законодавством, Генеральною і Галузевою угодами і включаються у колективний
договір.
4.4. Розмір мінімальної тарифної ставки (посадового) окладу
працівника, який виконує роботу, що не вимагає кваліфікації, за повністю
виконану місячну норму праці не може бути меншим ніж мінімальний розмір
заробітної плати, законодавчо встановлений в Україні.
4.5. Конкретні розміри тарифних ставок та посадових окладів
установлюються в колективному договорі виходячи зі співвідношень рівня тарифних
ставок і посадових окладів між окремими професійними групами працівників згідно
з додатком N 1.
Мінімальна тарифна ставка (посадовий оклад) максимальними
розмірами не обмежується.
4.6. Підприємства провадять індексацію заробітної плати
відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів
громадян".
4.7. У разі несвоєчасної виплати заробітної плати підприємства
виплачують компенсацію втрати частки заробітної плати згідно з чинним
законодавством.
Підприємства можуть тимчасово, на період подолання фінансових
труднощів, терміном не більше ніж шість місяців, застосовувати мінімальну
місячну тарифну ставку (посадовий оклад) нижчу встановлених Угодою норм, але не
нижчу від державних норм і гарантій в оплаті праці. Норми і терміни
визначаються колективним договором.
У разі виникнення заборгованості із заробітної плати
Підприємства разом з профспілковими організаціями розробляють заходи щодо її
погашення, передбачають у колективних договорах відповідальність перших
керівників згідно з чинним законодавством.
4.8. Доплати і надбавки до тарифних ставок та посадових окладів
Працівників встановлюються згідно з додатком N 2.
4.9. Особливості оплати праці окремих категорій працівників
морського транспорту визначаються додатком N 3.
4.10. Надбавка за вислугу років Працівникам встановлюються
згідно з додатком N 4.
4.11. Підприємства:
4.11.1.
Забезпечують зростання заробітної плати працівників. Включають в колективні
договори заходи, які передбачають поступову реструктуризацію собівартості
продукції (робіт, послуг), підвищення в ній частки заробітної плати, підвищення
ролі тарифної системи оплати праці, скорочення матеріальних і фінансових
витрат, непродуктивних втрат робочого часу, впровадження програм збереження
ресурсів.
Передбачають у
колективних договорах забезпечення випереджаючого зростання заробітної плати
порівняно зі зростанням індексу споживчих цін.
4.12. Мінтранс, Укрморрічфлот:
4.12.1.
Сприяють підвищенню на Підприємствах частки заробітної плати в структурі
собівартості продукції (валових витратах), включенню до колективних договорів
заходів щодо забезпечення випереджаючого зростання заробітної плати порівняно
із зростанням індексу споживчих цін.
4.12.2. До
прийняття нормативних актів з питань нормування і оплати праці в Україні
застосовуються документи колишнього СРСР і ММФ, якщо вони не суперечать чинному
законодавству.
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
5.1. Тривалість робочого тижня на Підприємствах визначається
колективним договором, але має бути не більшою 40 годин відповідно до
законодавства.
Режим праці та відпочинку визначається правилами внутрішнього
трудового розпорядку, які затверджуються згідно з чинним законодавством і
додаються до колективного договору.
Особливості режиму праці та відпочинку окремих категорій
працівників морського транспорту визначаються додатком N 5.
5.1.1. В разі
застосовування підсумованого обліку робочого часу, його тривалість за обліковий
період повинна відповідати нормальній кількості робочих годин. При цьому
загальна тривалість вахт і суднових робіт, за винятком аварійно-рятувальних
робіт для членів екіпажів суден, а також тривалість праці працівників берегових
підприємств, зайнятих на роботах з безперервним виробництвом, як правило, не
повинна перевищувати 12 годин на добу.
5.1.2. Встановлення більшої, ніж 12 годин тривалості
щоденної роботи допускається за наявності письмової згоди Працівника, якщо
характер та умови праці передбачають періоди, коли Працівник перебуває в стані
очікування ситуації, коли він повинен негайно стати до виконання роботи та коли
Працівник має можливість відпочити протягом зміни.
5.1.3. До складу робочого часу повністю або частково
включається час, протягом якого Працівник знаходиться на робочому місці.
Склад
підсумованого робочого часу, його тривалість, особливості та перелік посад
визначаються колективним договором.
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
5.2. Скорочена тривалість робочого тижня для працівників,
зайнятих на роботах зі шкідливими умовами праці, встановлюється відповідно до
Списків виробництв, цехів, професій та посад зі шкідливими умовами праці,
робота в яких дає право на додаткову відпустку та скорочений робочий день,
затверджених постановою Державного комітету Ради Міністрів СРСР з питань праці
та заробітної плати та Президією ВЦРПС від 25.10.74р. N 298/П-22.
Підприємства в колективних договорах можуть встановлювати меншу
норму тривалості робочого часу, при цьому перевищення рівня гарантій порівняно
з встановленим законодавством рівня забезпечується за рахунок прибутку
Підприємства.
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 18 від 15.02.2001)
Для
осіб з нормованим робочим днем період роботи, яка виконується за ініціативою
адміністрації поза робочим графіком, належить до надурочних робіт, провадиться і
оплачується згідно з КЗпП України
5.3.
Щорічна оплачувана відпустка встановлюється згідно з чинним законодавством.
5.4 З метою
закріплення працівників плаваючого складу та їх соціального захисту
Підприємства можуть надавати працівникам частково оплачувану міжнавігаційну
відпустку за умови використання щорічних основних і додаткових, інших,
передбачених законодавством і колективним договором відпусток та використання
підсумованих днів відпочинку - згідно з Положенням (додаток 7).
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 78 від 08.10.2001)
6.1. Контрактна форма
трудового договору з Працівниками застосовується лише у випадках, прямо
передбачених законами України.
(Із змінами
внесеними Доповненням 7
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 35 від 21.04.2004)
6.1.1.
При застосуванні контрактної форми трудового договору (у передбачених законами випадках) Підприємства використовують,
як основу типову форму контракту, затверджену наказом Міністерства праці та
соціальної політики України від 15.04.94 N 23.
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 18 від 15.02.2001)
6.2. У випадках зміни
форми власності або власника засобів виробництва Мінтранс сповіщає про це
Профспілку не пізніше, як за три місяці.
Орган управління, який приймає рішення щодо відчуження
(передачі) цілісних майнових комплексів або основних засобів 1-ої і 2-ої групи
виробничого чи соціально-культурного призначення без зміни форми власності,
письмово сповіщає про це Профспілку та відповідні профспілкові комітети.
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 47 від 24.04.2002)
6.3.
Сторони сприятимуть розв'язанню колективних трудових спорів (конфліктів) на
підприємствах переважно через прийняття компромісних рішень примирними
комісіями та з використанням трудових арбітражів і незалежних посередників
відповідно до законодавства.
6.4.
Підприємства - власники суден, що зареєстровані у державах "зручного
прапору", повинні зберігати робочі місця для українських моряків. Умови
найму і праці узгоджуються з відповідним профспілковим органом шляхом укладення
письмової угоди.
6.5.
Підприємства, які здають в оренду або надають для спільної діяльності засоби
виробництва, у відповідних договорах (угодах, контрактах і т.і.) повинні
передбачати питання організації і оплати праці, охорону праці, соціальні
гарантії, що не погіршують умови, які існували до передачі їх в оренду або в
спільну діяльність згідно з цією Угодою і колективним договором. Умови найму і
праці узгоджуються з відповідним профспілковим органом шляхом укладення
письмового договору.
6.6.
Для членів екіпажів, які списані з суден за порушення дисципліни під час
перебування у закордонному плаванні, всі витрати по їх репатріації з моменту
списання і на час переїзду в Україну відносяться за їх рахунок.
6.7
Колективні договори, що укладаються між Профспілкою та іноземними
судновласниками про умови найму українських моряків для роботи на суднах під
іноземним прапором, повинні передбачати соціальні та економічні гарантії, не
нижче передбачених цією Угодою.
VII. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА ЗДОРОВ'Я
7.1.
Мінтранс:
7.1.1. Здійснює відомчий
контроль за виконанням державної політики з питань охорони праці відповідно до
Закону України "Про охорону праці".
7.1.2. Розробляє перелік
нормативно-технічної документації щодо забезпечення охорони праці в галузі.
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 18 від 15.02.2001)
7.1.3. Здійснює забезпечення
Профспілки і Підприємств нормативно-правовою та нормативно-технічною
документацією з питань охорони праці у галузі.
7.1.4. Готує пропозиції щодо змін і доповнень до списку професій працівників
галузі зі шкідливими і важкими умовами праці, які можуть призвести до
професійних захворювань.
(Із змінами
внесеними Доповненням
зареєстрованим Міністерством праці та соціальної політики
N 18 від 15.02.2001)
7.1.5. Організує навчання та
перевірку знань, правил і норм охорони праці керівниками і фахівцями галузі.
7.1.6 Здійснює методичне
керівництво діяльністю підприємств галузі з охорони праці.
7.2.
Підприємства:
7.2.1. Забезпечують
Працівників засобами індивідуального захисту, згідно з нормами, або
виготовляють штатні засоби захисту, а також засоби, які є необхідними при
перевезенні й обробці вантажів, небезпечних і шкідливих для здоров'я.