Галузева Угода між Міністерством транспорту України і Профспілкою робітників морського транспорту України на 2001-2003 роки, 2001

 

 ГАЛУЗЕВА УГОДА

між Міністерством транспорту України і Профспілкою робітників морського транспорту України на 2001-2003 роки

 

 

(Зареєстровано Міністерством праці та соціальної політики України
N 13 від 6 лютого 2001 року)

 

 

 І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

1.1. Цю галузеву угоду (далі - Угода) укладено між Міністерством транспорту України (далі - Мінтранс), з одного боку, і Профспілкою робітників морського транспорту України (далі Профспілка), з другого.

 

Сторони визнають, що продуктивна робота підприємств, організацій та установ морського і річкового транспорту України (далі - Підприємства), добробут усіх працівників галузі значною мірою взаємопов'язані, і підтверджують свою зацікавленість у створенні і підтримці партнерських відносин.

 

1.2. Угода поширюється на всі підприємства, організації, установи морського і річкового транспорту України, незалежно від форм власності, які використовують найману працю, а також на всіх працівників морського і річкового транспорту України, які працюють на умовах найму, включаючи перших керівників Підприємств (в частині соціальних гарантій), пенсіонерів, які оформили пенсію на Підприємствах, курсантів, студентів і учнів навчальних закладів, а також штатних працівників профспілкових органів галузі (далі - Працівники).

 

1.3. Угодою встановлюються мінімальні норми оплати праці та соціальні гарантії Працівникам, що є обов'язковими для застосування на Підприємствах і не обмежують права трудових колективів щодо їх розширення через колективні договори.

 

1.4. Угода набирає чинності з моменту її підписання і є чинною до укладення нової. Протягом терміну чинності Угоди до неї за взаємною домовленістю сторін можуть бути внесені доповнення, які не погіршують оплату і умови праці, соціальний стан Працівників. Мінтранс делегує повноваження для внесення таких доповнень Укрморрічфлоту в особі його директора.

 

Жодна із сторін, що уклали цю Угоду, не може в односторонньому порядку припинити виконання взятих на себе зобов'язань, якщо інше не передбачено законодавством.

 

Будь-яка із сторін має право не раніш, як за три місяці до закінчення строку дії Угоди письмово сповістити іншу сторону про необхідність переговорів щодо укладення нової угоди. При цьому друга сторона зобов'язана протягом семи днів з дня отримання повідомлення розпочати переговори.

 

1.5. Угода укладена з урахуванням чинного законодавства України та Генеральної угоди і доповнює їх в частині розширення прав і пільг Працівників галузі.

 

При зміні норм законодавства та Генеральної угоди сторони зобов'язуються вносити зміни до цієї Угоди.

 

Знов прийняті нормативно-правові акти, які забезпечують більш високі гарантії, ніж передбачені цією Угодою (до внесення до неї змін), мають пріоритет перед відповідними положеннями Угоди.

 

1.6. Положення цієї Угоди, які передбачають витрати за рахунок власних коштів Підприємств, носять характер рекомендацій, визначаються фінансовими можливостями підприємств, і регулюються колективними договорами.

 

1.7. Угода зберігає свою чинність у разі зміни назви, реорганізації будь якого органу, який представляє одну з сторін або входить до складу однієї із сторін.

 

 II. СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ВИРОБНИЦТВА

 

2.1. Мінтранс, Укрморрічфлот:

 

2.1.1. Забезпечують виконання "Програми стабілізації і розвитку морського і річкового транспорту України до 2005 року".

 

2.1.2. Сприяють розвитку підприємств галузі за рахунок комплексу заходів, які включають зміни тарифів та зборів, спрямованих на збільшення обсягів виробництва, збереження робочих місць.

 

2.1.3. Вносять до державних органів пропозиції щодо:

 

2.1.3.1. Першочергового фінансування з державного бюджету видатків на утримання:

 

- криголамного флоту, а також функцій аварійно-рятувальної готовності й ліквідації розливу нафтопродуктів у морі, що виконуються Управлінням буксирно-рятувального і спеціалізованого флоту;

- засобів навігаційного забезпечення.

 

2.1.3.2. Звільнення від обкладання прибутковим податком з громадян сум валютних коштів на:

 

- виплату інвалюти на харчування (замість добових) членам екіпажів суден у закордонному плаванні в частині сум, які перевищують граничні норми добових, встановлені Кабінетом Міністрів України для громадян України, відряджених за межі України (з урахуванням п. 4 додатка N 6 до галузевої угоди);

 

- лікування членів екіпажів суден у закордонному плаванні у разі, якщо захворювання виникло не з їх вини;

 

- оплату праці членів екіпажів суден у закордонному плаванні за виконання робіт, які дозволяють скоротити валютні витрати, або збільшити валютні доходи підприємств.

 

2.1.4. Розглядають питання реорганізації, роздержавлення й приватизації Підприємств з урахуванням забезпечення приорітетності законних прав та інтересів трудових колективів.

 

2.1.5. Подають проекти законів, інших нормативно-правових актів, а також пропозиції щодо змін чинного законодавства з питань праці, економічного розвитку, соціального захисту працівників галузі до Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади.

 

2.1.6. Разом з Профспілкою розглянуть і в разі необхідності внесуть узгоджені пропозиції до Кабінету Міністрів України щодо ратифікації Конвенцій МОП:

 

N 137, 1973 р. "Про соціальні наслідки нових методів обробки вантажів в портах";

 

N 152, 1979 р. "Про техніку безпеки та гігієну праці на портових роботах";

 

N 164, 1987 р. "Про охорону здоров'я та медичне обслуговування моряків";

 

N 165, 1987 р. (переглянута) "Про соціальне забезпечення моряків";

 

N 166, 1987 р. (переглянута) "Про репатріацію моряків";

 

N 178, 1996 р. "Про інспекцію умов праці та побуту моряків";

 

N 179, 1996 р. "Про найм та працевлаштування моряків";

 

N 180, 1996 р. "Про тривалість робочого часу моряків та склад суднового екіпажу".

 

2.1.7. За заявками Підприємств сприяють підготовці необхідної кількості фахівців в учбових закладах, а також організації перепідготовки й підвищення кваліфікації кадрів.

 

2.1.8. Розробляють рекомендації, надають методичну допомогу Підприємствам з питань перерозподілу робочої сили в межах галузі, створення нових робочих місць.

 

2.2. Профспілка сприяє виконанню "Програми стабілізації і розвитку морського і річкового транспорту України до 2005 року", як чинника покращення життєвого рівня працівників галузі

 

   III. НОРМУВАННЯ І ОПЛАТА ПPAЦІ.

 

3.1. Розмір мінімальної тарифної ставки робітника, який виконує роботу, що не вимагає кваліфікації, за повністю виконану місячну норму праці (обсяг робіт) на підприємствах не може бути меншим ніж мінімальний розмір заробітної плати, законодавчо встановлений в Україні.

 

3.2. З урахуванням фінансових можливостей підприємства розмір мінімальної тарифної ставки працівника, який виконує роботу, що не вимагає кваліфікації, може бути збільшений до розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.

 

3.3. На підприємствах галузі зберігається, як державна гарантія, місячний мінімальний розмір заробітної плати за умови виконання місячної норми робочого часу.

 

3.4. Форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, Генеральною і Галузевою угодами.

 

3.5. Індексація заробітної плати провадиться Підприємствами відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

 

3.6. У разі несвоєчасної виплати заробітної плати Підприємства виплачують компенсацію втрати частки заробітної плати згідно з чинним законодавством.

 

 3.7. Рівень мінімальної заробітної плати, що перевищує встановлений державою розмір мінімальної заробітної плати не застосовується на підприємствах галузі, де має місце заборгованість.

 

3.8. Умовами зростання фондів оплати праці, а також встановлення додаткових, порівняно з законодавством трудових і соціально-економічних пільг є удосконалення структури витрат на виробництво, підвищення доходів.

 

3.9. Підприємства можуть тимчасово (на період подолання фінансових труднощів) терміном не більш як шість місяців, застосовувати мінімальну місячну тарифну ставку (посадовий оклад) нижче встановлених Угодою норм, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці.

 

Норми і терміни визначаються колективним договором.

 

У разі виникнення заборгованості із заробітної плати Підприємства разом з профспілковими організаціями розробляють заходи щодо її погашення, передбачають у колективних договорах відповідальність перших керівників згідно з чинним законодавством.

 

3.10. Доплати і надбавки до тарифних ставок та посадових окладів Працівників встановлюються згідно з додатком N 2.

 

3.11. Особливості оплати праці окремих категорій працівників морського транспорту визначаються додатком N 3.

 

3.12. Надбавка за вислугу років Працівникам встановлюється згідно з додатком N 4.

 

3.13. До прийняття нормативних актів з питань нормування і оплати праці в Україні застосовуються відповідні документи колишнього СРСР і ММФ, якщо вони не суперечать Конституції та чинному законодавству України.

 

3.14. Сторони звернуться до Кабінету Міністрів України з пропозицією ініціювати законодавче встановлення позачерговості виплати заробітної плати та прирівняних до неї платежів у разі ліквідації підприємства, в тому числі через банкрутство.

 

3.15. Підприємства забезпечують зростання частки основної заробітної плати у середній заробітній платі до рівня не нижче 65 відсотків.

 

 IV. РЕЖИМ ПРАЦІ ТА ВІДПОЧИНКУ

 

4.1. Тривалість робочого тижня на Підприємствах визначається колективним договором, але має бути не більше 40 годин відповідно до законодавства.

 

У разі застосування підсумованого обліку робочого часу його тривалість за обліковий період повинна відповідати нормальній кількості робочих годин. При цьому загальна тривалість вахт і суднових робіт, за винятком аварійно - рятувальних робіт для членів екіпажів суден, а також тривалість праці працівників берегових підприємств, зайнятих на роботах з безперервним виробництвом, не повинна перевищувати 12 годин на добу.

 

Режим праці та відпочинку на Підприємстві визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку, затвердженими згідно з чинним законодавством.

 

Особливості режиму праці та відпочинку окремих категорій працівників морського транспорту визначаються додатком N 5.

 

 4.2. Скорочена тривалість робочого тижня для Працівників, зайнятих на роботах з шкідливими умовами праці, становить не більше 35 годин при почасовій оплаті праці відповідно до списків виробництв, цехів, професій та посад з шкідливими умовами праці, передбачених законодавством. Перевищення рівня гарантій порівняно з встановленим законодавством рівнем забезпечується за рахунок прибутку підприємств. Для осіб з нормованим робочим днем період роботи, яка виконується за ініціативою адміністрації поза робочим графіком, належить до надурочних робіт, провадиться і оплачується згідно з КЗпП України.

 

4.3. Щорічна оплачувана відпустка встановлюється згідно з чинним законодавством.

 

 V. ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ

 

 5.1. Мінтранс обмежує сферу застосування контрактної форми трудового договору виключно посадами перших керівників Підприємств.

 

Контрактна форма трудового договору з Працівниками застосовується лише у випадках, прямо передбачених чинним законодавством.

 

 5.1.1. При застосуванні контрактної форми трудового договору (у передбачених законодавством випадках) Підприємства використовують, як основу типову форму контракту, затверджену наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.04.94 N 23.

 

5.2. У випадках зміни форми власності або власника засобів виробництва Мінтранс сповіщає про це Профспілку не пізніше, як за три місяці.

 

5.3. Сторони сприятимуть розв'язанню колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах переважно через прийняття компромісних рішень примирними комісіями та з використанням трудових арбітражів і незалежних посередників відповідно до законодавства.

 

5.4. Підприємства - власники суден, що зареєстровані у державах "зручного прапору", повинні зберігати робочі місця для українських моряків. Умови найму і праці узгоджуються з відповідним профспілковим органом шляхом укладення письмової угоди.

 

5.5. Підприємства, які здають в оренду або надають для спільної діяльності засоби виробництва, у відповідних договорах (угодах, контрактах і т.і.) повинні передбачати питання організації і оплати праці, охорону праці, соціальні гарантії, що не погіршують умови, які існували до передачі їх в оренду або в спільну діяльність згідно з цією Угодою і колективним договором. Умови найму і праці узгоджуються з відповідним профспілковим органом шляхом укладення письмового договору.

 

5.6. Для членів екіпажів, які списані з суден за порушення дисципліни під час перебування у закордонному плаванні, всі витрати по їх репатріації з моменту списання і на час переїзду в Україну відносяться за їх рахунок.

 

5.7 Колективні договори, що укладаються між Профспілкою та іноземними судновласниками про умови найму українських моряків для роботи на суднах під іноземним прапором, повинні передбачати соціальні та економічні гарантії, не нижче передбачених цією Угодою.

 

 VI. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА ЗДОРОВ'Я

 

6.1. Мінтранс:

 

6.1.1. Здійснює відомчий контроль за виконанням державної політики з питань охорони праці відповідно до Закону України "Про охорону праці".

 

 6.1.2. Затверджує галузеві стандарти з питань охорони праці Працівників. Розробляє перелік нормативно-технічної документації щодо забезпечення охорони праці в галузі.

 

6.1.3. Здійснює забезпечення Профспілки і Підприємств нормативно-правовою та нормативно-технічною документацією з питань охорони праці у галузі.

 

 6.1.4. Бере участь в розробці списку професій працівників галузі зі шкідливими й важкими умовами праці, яких бракує в чинних списках і які можуть призвести до професійних захворювань.

 

6.1.5. Організує навчання та перевірку знань, правил і норм охорони праці керівниками і фахівцями галузі.

 

6.1.6 Здійснює методичне керівництво діяльністю підприємств галузі з охорони праці.

 

6.2. Підприємства:

 

6.2.1. Забезпечують Працівників засобами індивідуального захисту, згідно з нормами, або виготовляють штатні засоби захисту, а також засоби, які є необхідними при перевезенні й обробці вантажів, небезпечних і шкідливих для здоров'я.

 

6.2.2. Запроваджують нові безпечні технології, устаткування й механізми, приводять у відповідність до чинних правил і норм охорони праці обладнання, що експлуатується, судна та інші транспортні засоби в строки, з урахування пропозицій Профспілки.

 

 6.2.3. Забезпечують проведення атестації робочих місць на відповідність їх вимогам нормативних актів з охорони праці.

 

За роботу у шкідливих і важких, особливо важких і особливо шкідливих умовах праці провадяться доплати згідно з Додатком 2.

 

Конкретні розміри доплат установлюються колективним договором підприємства залежно від фактичного стану умов праці.

 

Розширення передбаченого зазначеним положенням переліку робіт, на яких можуть встановлюватись доплати за умови праці, а також перегляд у зв'язку з цим доплат здійснюється підприємствами за рахунок прибутку, що залишається в його розпорядженні.

 

Не дозволяється використання праці інвалідів на роботах з важкими та шкідливими умовами праці.

 

6.2.4. При перевищенні граничних значень шкідливих факторів (речовин) на робочому місці, визначених в установленому порядку. проводять роботи лише за письмовою згодою між організаторами робіт і Працівниками, а також за узгодженням із Профспілкою.

 

Гарантіями для проведення робіт у таких умовах є скорочений робочий день (не більш як 6 годин) і оплата в підвищеному розмірі.

 

Конкретні гарантії встановлюються колективними договорами по діючим (нормам) нормативам.

 

6.2.5. Забезпечують лікарськими засобами та інструментарієм судна, підприємства та установи галузі, згідно з Конвенцією МОП 164 "Про охорону здоров'я та медичне обслуговування моряків" (1987 р.) .

 

6.2.6. Забезпечують надання необхідної медичної допомоги на суднах згідно з Конвенцією МОП 164 "Про охорону здоров'я та медичне обслуговування моряків" (1987 p.).

 

Забезпечують підготовку членів екіпажів з числа комскладу у відповідних медичних закладах для медичного обслуговування на борту, згідно з вимогами ст. 9 Конвенції МОП 164, або зберігають в штаті суднових лікарів.

 

6.2.7. Несуть витрати пов'язані з наданням медичної допомоги працівникам у період знаходження судна за кордоном у випадках:

 

- розміщення хворих у медичних закладах;

 

- надання медичної допомоги хворому на борту судна іноземними лікарями по рахункам відповідних медичних закладів;

 

- транспортування хворого у базовий порт.

 

6.2.8. Здійснюють виплату одноразової допомоги потерпілим від нещасного випадку на виробництві, профзахворювання або їх сім'ям у розмірі й порядку, установлених чинним законодавством і колективними договорами.

 

6.2.9. У разі тимчасової втрати працездатності через нещасний випадок на виробництві потерпілому, крім допомоги по тимчасовій непрацездатності, сплачується грошова допомога в розмірі втраченого заробітку за період непрацездатності.

 

6.2.10. Не розпочинають будівництво й переобладнання суден і берегових об'єктів без узгодження технічної документації з технічною інспекцією праці, або іншими представниками Профспілки.

 

6.2.11. Не вводять в експлуатацію збудовані, придбані або переобладнані об'єкти, в т.ч. судна, без участі в комісіях з прийомки технічного інспектора праці, або інших представників Профспілки.

 

6.2.12. Оплачують витрати, пов'язані з участю технічного інспектора праці, довіреного лікаря, інших представників Профспілки у прийомні об'єктів за кордоном або з виходом у рейс при обстеженні умов праці та побуту екіпажу і розслідуванні нещасних випадків на виробництві.

 

6.2.13. Забезпечують умови здійснення контролю за охороною праці на виробничих об'єктах технічними інспекторами праці, іншими представниками Профспілки, включаючи забезпечення транспортними засобами й зв'язком.

 

6.2.14. Гарантують збереження місця роботи і виплати середньої зарплати за весь час вимушеного простою в разі призупинення робіт через порушення правил і норм охорони праці не з вини Працівника з урахуванням вимог чинного законодавства.

 

6.2.15. Не залучають до дисциплінарної відповідальності Працівників, які відмовились виконувати доручену роботу через реальну загрозу життю й здоров'ю, крім випадків, пов'язаних з аварійно-рятувальними роботами або викликаних форсмажорними обставинами.

 

6.2.16. Забезпечують обов'язкове особисте страхування Працівників від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань згідно з чинним законодавством та колективним договором.

 

6.2.17. Виплачують членам екіпажів суден у закордонному плаванні кошти на харчування (замість добових) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.99 N 3 "Про граничні норми добових витрат і сум, що направляються на харчування (замість добових) членів екіпажів суден (інших транспортних засобів), що провадять діяльність за межами повітряного або митного кордону чи територіального моря (вод) України". При цьому мінімальна сума, що сплачується на харчування, не може бути нижче 9,5 доларів США на добу для матроса морського судна і 9 доларів США на добу для матроса річкового судна. Порядок виплати коштів на харчування (замість добових) визначається додатком N  6.

 

Організують колективне харчування за рахунок коштів, що виплачуються на харчування членам екіпажів суден закордонного плавання (замість добових), виходячи з норм, що визначаються колективним договором.

 


Купить полный текст документа можно после авторизации

За дополнительной информацией обращайтесь в ООО "Планета Одесса"
Тел. +380 50-336-5436 email: rise3info@gmail.com

Home