МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Наказ N 275
Про затвердження Інструкції про проведення контрольних заходів
фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ
та організацій системи Міністерства транспорту та зв'язку України
(від 28.03.2006)
Відповідно
до Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого
Указом Президента України від 27.08.2004 N 1009,
та з метою приведення нормативно-правових актів Мінтрансзв'язку України, що
регламентують організацію та здійснення внутрішнього фінансового контролю у
галузі, у відповідність до вимог постанови Кабінету Міністрів України від
22.05.2002 N 685
НАКАЗУЮ:
Затвердити
Інструкцію про проведення контрольних заходів фінансово-господарської
діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи
Міністерства транспорту та зв'язку України, що додається.
Скасувати
наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 09.06.2005 N 290 "Про затвердження Інструкції про проведення
контрольних заходів фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань,
підприємств, установ та організацій системи транспорту та зв'язку
України".
Контроль
за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр
В.Бондар
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України
28.03.2006 N 275
ІНСТРУКЦІЯ
про проведення контрольних заходів фінансово-господарської діяльності
підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства
транспорту та зв'язку України
1.1.
Відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами
виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартів державного
фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 р. N 168 (зареєстровано в Міністерстві юстиції
України 17.09.2002 р. за N 757/7044), від 13.07.2004 року N 185 (зареєстровано
в Міністерстві юстиції України 28.07.2004 року за N 940/9539) та інших
нормативно-правових актів, з метою підвищення ефективності роботи
контрольно-ревізійних підрозділів системи Міністерства транспорту та зв'язку
України, координації роботи в даному напрямку, встановлюється порядок
проведення контрольних заходів фінансово-господарської діяльності об'єднань,
підприємств, установ та організацій, що входять до сфери управління
Міністерства транспорту та зв'язку України.
1.2.
Суб'єкти внутрішнього фінансового контролю у своїй діяльності керуються
Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, актами
Президента України, Кабінету Міністрів України, а також наказами ГоловКРУ,
Міністерства транспорту та зв'язку України, вимогами цієї Інструкції.
1.3.
Організація та здійснення внутрішнього фінансового контролю регламентується
постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартами
державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 року N 168, від 13.07.2004 року N 185, іншими
нормативно-правовими актами та цією Інструкцією.
1.4.
Працівник, що здійснює заходи по внутрішньому фінансовому контролю, виконує
службове доручення і безпосередньо підпорядковується керівнику суб'єкта
фінансового контролю або керівнику ревізійної комісії (групи).
1.5.
Втручання органів державної влади, включаючи правоохоронні, та органів
місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, засобів масової інформації,
об'єднань громадян та їхніх представників, керівників об'єктів контролю чи
окремих громадян у діяльність підрозділів внутрішнього фінансового контролю, що
здійснюється в межах чинного законодавства, є не припустимим.
1.6.
Метою здійснення внутрішнього фінансового контролю є аналіз
фінансово-господарської діяльності, цільового та ефективного використання
бюджетних коштів та збереження державного майна, економного використання
фінансових і матеріальних ресурсів, виконання планових завдань, достовірності
ведення бухгалтерського обліку; забезпечення усунення порушень фінансової
дисципліни, відшкодування заподіяних збитків; вжиття заходів до запобігання
фінансовим порушенням.
Внутрішній
фінансовий контроль здійснюється контрольно-ревізійними підрозділами у формі
ревізій, перевірок, оцінки, розслідування, аналізу та вивчення (далі -
контрольні заходи), на підставі складених на півріччя планів роботи, що
затверджуються Міністром транспорту та зв'язку України, та узгоджується
ГоловКРУ, а також керівниками урядових органів державного управління, що діють
у складі Міністерства транспорту та зв'язку України, Укрзалізниці, Державної
спеціальної служби транспорту, один примірник яких надається до
Контрольно-ревізійного управління Мінтрансзв'язку.
1.7.
Підрозділам внутрішнього фінансового контролю Міністерства транспорту та
зв'язку України підконтрольні урядові органи державного управління, які діють у
його складі, Укрзалізниця, Держспецтрансслужба, а також об'єднання,
підприємства, установи та організації, що входять до сфери управління
Мінтрансзв'язку (далі - підконтрольні установи).
1.8.
Контрольно-ревізійне управління Мінтрансзв'язку надає методичну та практичну
допомогу контрольно-ревізійним підрозділам підконтрольних установ.
Відповідно
до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в
Україні", Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами
виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартів державного
фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 р. N 168, від 13.07.2004 року N 185 та інших
нормативно правових актів, терміни в цій Інструкції мають наступне визначення:
2.1.
Внутрішній фінансовий контроль - це діяльність контрольно-ревізійних
підрозділів, спрямована на забезпечення міністерств, інших центральних органів
виконавчої влади достовірною інформацією про використання об'єктами контролю
фінансових ресурсів, оцінку ефективності їх господарської діяльності, виявлення
і запобігання в ній відхилень, що перешкоджають законному та ефективному
використанню майна і коштів, розширеному відтворенню виробництва.
2.2.
Законодавство з фінансових питань - сукупність чинних на будь-який момент
контрольного періоду законів та інших нормативно-правових актів держави, якими
регулюються процеси мобілізації, розподілу та використання фінансових ресурсів
держави, а також грошові, кредитні та товарообмінні відносини.
2.3.
Суб'єкти внутрішнього фінансового контролю - Контрольно-ревізійне управління
Мінтрансзв'язку, контрольно-ревізійні підрозділи урядових органів державного
управління, що діють у складі Міністерства транспорту та зв'язку України,
Укрзалізниці, Держспецтрансслужби, їх службові особи та службові особи,
відряджені в їх розпорядження, на яких відповідними розпорядчими документами
покладено функції здійснення внутрішнього фінансового контролю.
2.4.
Компетенція суб'єктів внутрішнього фінансового контролю - постійні і тимчасові
повноваження суб'єктів внутрішнього фінансового контролю, делеговані їм
державою й закріплені за ними постановою Кабінету Міністрів України від
22.05.2002 р. N 685, законами й нормативно-правовими актами України (передусім
Бюджетним кодексом України, законами про Державний бюджет, актами Президента України
та Кабінету Міністрів України), розпорядчими документами Мінтрансзв'язку, по
контролю за дотриманням законодавства з фінансових питань.
2.5.
Об'єкти контролю - урядові органи державного управління, що діють у складі
Міністерства транспорту та зв'язку України (далі - урядові органи),
Укрзалізниця, Держспецтрансслужба, а також об'єднання, підприємства, установи
та організації, що входять до сфери управління Мінтрансзв'язку, у яких
контрольно-ревізійними підрозділами на законних підставах здійснюються контрольні
заходи.
2.6.
Контрольні заходи - заходи у формі ревізій, перевірок, оцінки, розслідування,
аналізу, вивчення, які здійснюються контрольно-ревізійними підрозділами.
2.7.
Керівник комісії (групи), яка здійснює контрольний захід - особа, на яку відповідним
розпорядчим документом покладено обов'язки по координації роботи комісії
(групи), яка здійснює контрольний захід, забезпеченню взаємодії з об'єктом
контролю, правоохоронними органами, іншими контролюючими органами.
Керівник
комісії (групи), яка здійснює контрольний захід, призначається, як правило, з
числа службових осіб контрольно-ревізійних підрозділів Мінтрансзв'язку,
урядових органів, Укрзалізниці, Держспецтрансслужби.
У
разі необхідності, у випадку, коли кількість членів комісії (групи), яка
здійснює контрольний захід, перевищує 3 особи, один з членів цієї комісії
(групи) може бути призначений заступником її керівника.
2.8.
Документування результатів контрольного заходу - формування масиву
документально зафіксованої інформації констатувального та аналітичного
характеру про організаційно-правову та фінансово-господарську діяльність
об'єкта контролю, де проводились контрольні заходи, який повинен забезпечувати
розкриття теми контрольного заходу.
2.9.
Матеріали контрольного заходу - це сформована група документів, складених за
результатами контрольного заходу, та інформація про вжиті за його підсумками
заходи об'єктом контролю, у якого вони проводилися.
2.10.
Ревізія - це метод документального контролю за фінансово-господарською
діяльністю підконтрольних установ, дотриманням законодавства з фінансових
питань, достовірністю обліку і звітності, спосіб документального викриття
недостач, розтрат, привласнень та крадіжок коштів і матеріальних цінностей,
попередження фінансових зловживань. За наслідками ревізії складається акт.
2.11.
Перевірка - це обстеження і вивчення окремих ділянок фінансово-господарської
діяльності підконтрольних установ або їх підрозділів.
2.12.
Акт ревізії (перевірки) - службовий двосторонній документ, який стверджує факт
проведення ревізії (перевірки), що відображає її результати стосовно наслідків
окремих фінансово-господарських операцій чи діяльності об'єкту контролю в
цілому і є носієм доказової інформації про виявлені й систематизовані за
економічною однорідністю недоліки в господарюванні та порушення законів і інших
нормативно-правових актів.
2.13.
Планові контрольні заходи - це контрольні заходи, що включені до відповідних
планів контрольних заходів суб'єктів внутрішнього фінансового контролю.
2.14.
Позапланові контрольні заходи - контрольні заходи, що не включені до
відповідних планів суб'єктів внутрішнього фінансового контролю і здійснюються в
межах їх компетенції та повноважень за дорученнями ініціаторів контрольних
заходів і зверненнями органів державної влади (в тому числі правоохоронних
органів) та органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання і
громадян.
2.15.
Планові спільні контрольні заходи - контрольні заходи, що включені до
відповідних планів контрольних заходів органів державної контрольно-ревізійної
служби та суб'єктів внутрішнього фінансового контролю, здійснюються ними
одночасно та мають спільні або взаємопов'язані теми.
2.16.
Позапланові спільні контрольні заходи - контрольні заходи, що не включені до
відповідних планів контрольних заходів органів державної контрольно-ревізійної
служби та суб'єктів внутрішнього фінансового контролю і здійснюються за
дорученнями або зверненнями ініціаторів контрольних заходів, за зверненнями
суб'єктів господарювання, громадян, мають спільні або взаємопов'язані теми та
здійснюються одночасно.
2.17.
Планові скоординовані контрольні заходи - контрольні заходи, що включені до
відповідних планів контрольних заходів органів державної контрольно-ревізійної
служби та суб'єктів внутрішнього фінансового контролю і здійснюються ними
одночасно, але мають різні теми.
2.18.
Позапланові скоординовані контрольні заходи - контрольні заходи, що не включені
до відповідних планів контрольних заходів органів державної
контрольно-ревізійної служби та суб'єктів внутрішнього фінансового контролю і
здійснюються за дорученнями або зверненнями ініціаторів контрольних заходів, за
зверненнями суб'єктів господарювання, громадян, мають різні теми і здійснюються
одночасно.
2.19.
Зустрічна перевірка - метод документального підтвердження на підприємстві, в
установі чи організації, що мали договірні взаємовідносини з об'єктом контролю,
на прохання контрольного чи правоохоронного органу, виду, обсягу і якості
операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх
реальності (повноти відображення в обліку об'єкта контролю).
2.20.
Правоохоронні органи - органи прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки,
підрозділи податкової міліції.
2.21.
Фінансова дисципліна - стан дотримання урядовими органами, Укрзалізницею,
Держспецтрансслужбою, підконтрольними установами визначених законодавством та
нормативно-правовими актами фінансово-правових норм.
2.22.
Фінансове правопорушення - дія або бездіяльність урядових органів,
Укрзалізниці, Держспецтрансслужби, підконтрольних установ, їх посадових осіб,
наслідком яких стало невиконання фінансово-правових норм.
2.23.
Активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій,
використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у
майбутньому.
2.24.
Майно - сукупність речей та інших цінностей (включаючи нематеріальні активи),
які мають вартісне визначення, виробляються чи використовуються у діяльності
суб'єктів господарювання та відображаються в їх балансі або враховуються в
інших передбачених законом формах обліку майна цих суб'єктів.
2.25.
Грошові кошти - виступають як в готівковій, так і в безготівковій формах
(перебувають на банківському рахунку і їхній обіг регулюється зобов'язальним
правом), можуть бути як національною так і іноземною валютою.
2.26.
Бюджетні кошти - кошти, що включаються до бюджетів усіх рівнів незалежно від
джерела їх формування.
2.27.
Використання бюджетних коштів всупереч їх цільовому призначенню - використання
коштів державного або місцевого бюджетів всупереч призначенню, визначеному для
цих коштів відповідними бюджетами, кошторисами та планами асигнувань.
2.28.
Використання бюджетних коштів в обсягах, що перевищують затверджені межі
видатків - це фінансування видатків у сумах, які перевищують розміри,
затверджені у відповідних бюджетах, кошторисах і планах асигнувань.
2.29.
Недотримання вимог щодо пропорційного фінансування видатків бюджетів усіх
рівнів - фінансування в повному обсязі одних статей видатків при одночасному
зменшенні фінансування за іншими статтями або при їх повному не фінансуванні,
недодержання строків фінансування видатків за окремими статтями, що призводить
до виникнення і зростання заборгованості з виплати заробітної плати,
перевищення або зменшення видатків бюджету в одному кварталі (місяці) за
рахунок іншого періоду бюджету.
2.30.
Збитки - незаконні грошові або матеріальні витрати, проведені об'єктом
контролю, втрата або пошкодження його майна, а також не одержані доходи, які
він одержав би, якби зобов'язання були виконані боржником у межах терміну
позовної давності.
2.31.
Фінансова операція - будь-яка операція, пов'язана зі здійсненням або
забезпеченням здійснення платежу суб'єктами господарювання, зокрема:
2.31.1. Внесення
або зняття депозиту (внеску, вкладу).
2.31.2. Переказ
грошей з рахунка на рахунок.
2.31.3. Обмін
валюти.
2.31.4. Надання
послуг з випуску, купівлі або продажу цінних паперів та інших видів фінансових
активів.
2.31.5. Надання
або отримання позики або кредиту.
2.31.6.
Страхування (перестрахування).
2.31.7. Надання
фінансових гарантій та зобов'язань.
2.31.8. Довірче
управління портфелем цінних паперів.
2.31.9.
Фінансовий лізинг.
2.31.10. Надання
послуг з випуску, купівлі, продажу й обслуговування чеків, векселів, платіжних
карток, грошових поштових переказів та інших платіжних інструментів.
2.31.11.
Відкриття рахунка.
2.32.
Бухгалтерський облік - процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення,
узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність юридичної особи
зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень.
2.33.
Достовірність бухгалтерського обліку та звітності - повнота і правильність
відображення в первинних бухгалтерських документах відомостей щодо
господарських процесів та результатів діяльності юридичної особи, відповідність
цих документів дійсності за усіма реквізитами (за терміном та місцем здійснення
операції, натуральними та ціновими показниками, підписами осіб, тощо).
2.34.
Внутрішньогосподарський (управлінський) облік - система обробки та підготовки
інформації про діяльність підприємства для внутрішніх користувачів у процесі
управління підприємством.
2.35.
Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів
та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
2.36.
Зобов'язання - заборгованість підприємства, що виникла внаслідок минулих подій
і погашення якої в майбутньому, як очікується, призведе до зменшення ресурсів
підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди.
2.37.
Економічна вигода - потенційна можливість отримання підприємством грошових
коштів від використання активів.
2.38.
Облікова політика - сукупність принципів, методів і процедур, що
використовуються підприємством для складання та подання фінансової звітності.
2.39.
Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію
та підтверджує її здійснення.
2.40.
Офіційний документ - це документ, що складається і видається службовими особами
від імені органів державної влади, підприємств, установ, організацій будь-якої
форми власності, які посвідчують конкретні факти і події, що мають юридичне
значення, складений належним чином за формою і має необхідні реквізити.
2.41.
Внесення в офіційні документи неправдивих відомостей - внесення у дійсний
офіційний документ даних, що не відповідають дійсності повністю або частково
(наприклад, внесення неправдивих відомостей у бухгалтерські книги).
2.42.
Підроблення документів - часткова чи повна заміна змісту дійсного документа
(дописка, підчистка, заміна тексту або окремих слів, дати, підпису чи інших
реквізитів).
2.43.
Складання неправдивих документів - внесення до документів, які зовні оформлено
правильно, відомостей, що не відповідають дійсності повністю або частково.
2.44.
Комерційна таємниця - склад і обсяг відомостей, що визначені керівником
підприємства, установи, організації відповідно до вимог Господарського Кодексу
України та постанови Кабінету Міністрів України від 09.08.1993 р. N 611
"Про перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці".
Не
є комерційною таємницею установчі документи, документи, що дозволяють займатися
господарською діяльністю, інформація за всіма встановленими формами державної
звітності, дані, потрібні для обчислення і сплати податків (інших обов'язкових
платежів), та документи про їх сплату і платоспроможність підприємства,
установи, організації тощо.
Працівник,
що проводить контрольний захід, має право запросити в керівника об'єкта
контролю перелік і обсяг відомостей, що становлять комерційну таємницю, та
порядок їх захисту і зобов'язаний дотримуватися його, зокрема - не запрошувати
в посадових осіб документи з відомостями, що містять комерційну таємницю, якщо
цього не вимагає перелік питань програми контрольного заходу.
2.45.
Службова таємниця - склад і обсяг відомостей, що є в розпорядженні суб'єкта
внутрішнього фінансового контролю стосовно об'єктів контролю, контрольних,
правоохоронних та інших державних органів, їх працівників, способів досягнення
визначених законодавством завдань, що необхідні для якісного проведення
контрольних заходів, забезпечення відповідної їх раптовості та ефективності і
які з цієї причини на певний період не підлягають зовнішньому чи внутрішньому
розголошенню.
Службовими
таємницями, зокрема, є:
- положення
плану контрольно-ревізійної роботи на термін до часу повідомлення об'єкта
контролю про початок проведення контрольного заходу;
- факти
виявлених під час проведення контрольних заходів порушень, зловживань до їх
повного документального підтвердження і закріплення в актах, а також
заплановані з цією метою зустрічні перевірки, раптові інвентаризації готівки і
майна, контрольні обміри та інші ревізійні дії;
- надані
правоохоронними органами оперативні та інші відомості щодо діяльності
підприємств, установ і організацій (вчинених порушень, зловживань посадових
осіб, дані посадовими особами письмові пояснення, протоколи допиту з конкретних
питань тощо);
- конкретні
пояснення посадових осіб щодо виявлених фактів зловживань, крадіжок тощо;
- відомості, які
містяться у зверненнях громадян щодо їхнього (чи інших громадян) особистого
життя, та інша інформація, що зачіпає (порушує) їхні права та законні інтереси;
- документи, що
становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію (доповідні записки, переписка
між підрозділами, матеріали колегій тощо), якщо вони пов'язані з розробкою
напряму діяльності суб'єкта внутрішнього фінансового контролю, процесом
прийняття рішень і передують їх прийняттю;
- чернетки
матеріалів ревізій і перевірок.
Інші
терміни, які використовуються у цій Інструкції, вживаються у значеннях,
визначених відповідними актами законодавства та нормативно-правовими актами.
3. Порядок
призначення планових та позапланових контрольних заходів
3.1.
Планування контрольних заходів - це послідовний процес, який включає в себе
систему дій суб'єктів внутрішнього фінансового контролю, спрямованих на якісне
формування, розгляд, погодження та затвердження планів контрольних заходів.
3.2.
Метою планування контрольних заходів суб'єктами внутрішнього