МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Наказ N 290
Про затвердження Інструкції про проведення контрольних заходів
фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ
та організацій системи Міністерства транспорту та зв'язку України
(від 09.06.2005)
З
метою підвищення ефективності роботи контрольно-ревізійних підрозділів системи
Міністерства транспорту та зв'язку України, координації роботи в даному
напрямку, відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України "Про управління
майном, що є у загальнодержавній власності" від 15.12.92 р. N 8-92,
Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої
влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685 (із внесеними змінами), Стандартів
державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 р. N 168 (зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 17.09.2002 р. за N 756/7044), від 13.07.2004 року N 185
(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.07.2004 року за N 940/9539) та
інших нормативно-правових актів,
НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити Інструкцію про проведення контрольних заходів
фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ
та організацій системи Міністерства транспорту та зв'язку України, що
додається.
2.
Відповідальним за впровадження і виконання Інструкції про проведення
контрольних заходів фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань,
підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту та зв'язку
України призначити директора Департаменту контрольно-ревізійної роботи та
фінансових розслідувань Зальотіна М.В.
3.
Визнати такими, що втратили чинність:
наказ
Міністерства транспорту України від 08.04.2003 N 270
"Про затвердження Інструкції про проведення комплексних ревізій
фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ
та організацій системи Міністерства транспорту України";
наказ
Міністерства транспорту України від 10.02.2004 N 83
"Про внесення змін до Інструкції про проведення комплексних ревізій
фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ
та організацій системи Міністерства транспорту України".
4.
Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра
М.Г.Гордієнко.
Міністр
Є.А.Червоненко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України
09.06.2005 N 290
ІНСТРУКЦІЯ
про проведення контрольних заходів фінансово-господарської діяльності
підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства
транспорту та зв'язку України
1.1.
Відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами
виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартів державного
фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 р. N 168 (зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 17.09.2002 р. за N 756/7044), від 13.07.2004 року N 185
(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.07.2004 року за 940/9539), та
інших нормативно-правових актів, з метою підвищення ефективності роботи
контрольно-ревізійних підрозділів системи Міністерства транспорту та зв'язку
України, координації роботи в даному напрямку, встановлюється порядок
проведення контрольних заходів фінансово-господарської діяльності підгалузей,
об'єднань, підприємств, установ та організацій (далі - об'єктів контролю)
системи Міністерства транспорту та зв'язку України.
1.2.
Суб'єкти внутрішнього фінансового контролю у своїй діяльності керуються
Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, указами і
розпорядженнями Президента України, постановами і розпорядженнями Кабінету
Міністрів України, а також наказами ГоловКРУ, Міністерства транспорту та
зв'язку України, вимогами цієї Інструкції.
1.3.
Організація проведення внутрішнього фінансового контролю регламентується
постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартами державного
фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затвердженими наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 року N 168, від 13.07.2004 року N 185, іншими
нормативно-правовими актами та цією Інструкцією.
1.4.
Працівник, що здійснює заходи по внутрішньому фінансовому контролю, виконує
службове доручення і безпосередньо підпорядковується керівнику суб'єкта
фінансового контролю або керівнику ревізійної комісії (групи).
1.5.
Втручання органів державної влади, включаючи правоохоронні, та органів
місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, засобів масової інформації,
об'єднань громадян та їхніх представників, керівників об'єктів контролю чи
окремих громадян у діяльність підрозділів внутрішнього фінансового контролю, що
здійснюється в межах чинного законодавства, є не припустимим.
1.6.
Внутрішній фінансовий контроль здійснюється контрольно-ревізійними підрозділами
у формі ревізій, перевірок, оцінки, розслідування та вивчення (далі -
контрольні заходи), на підставі складених на півріччя планів роботи, що
затверджуються Міністром транспорту та зв'язку України (заступником Міністра
транспорту та зв'язку України відповідно до розподілу обов'язків), керівниками
(заступниками відповідно до розподілу обов'язків) урядових органів, що діють у
складі Міністерства транспорту та зв'язку України, Укрзалізниці, Державної
спеціальної служби транспорту, один примірник якого надається до Департаменту
контрольно-ревізійної роботи та фінансових розслідувань.
1.7.
Департамент контрольно-ревізійної роботи та фінансових розслідувань при
отриманні від урядових органів, що діють у складі Міністерства транспорту та
зв'язку України, Укрзалізниці, Державної спеціальної служби транспорту
примірників піврічних планів роботи, узагальнює отриману інформацію, забезпечує
здійснення контролю за виконанням контрольно-ревізійними підрозділами заходів,
пов'язаних із здійсненням внутрішнього фінансового контролю, надає
методологічну та практичну допомогу.
Відповідно
до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в
Україні", Закону України "Про запобігання та протидію легалізації
(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", постанови Кабінету
Міністрів України та Національного банку України від 28.08.2001 р. N 1124
"Про Сорок рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з
відмиванням грошей (FATF)", Порядку здійснення міністерствами, іншими
центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартів
державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і
комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного
управління України від 09.08.2002 р. N 168, від 13.07.2004 року N 185,
офіційних коментарів до статей Кримінального кодексу України (із змінами)
терміни у цій Інструкції мають наступне визначення:
2.1.
Внутрішній фінансовий контроль - це діяльність контрольно-ревізійних підрозділів,
спрямована на забезпечення міністерств, інших центральних органів виконавчої
влади достовірною інформацією про використання об'єктами контролю фінансових
ресурсів, оцінку ефективності їх господарської діяльності, виявлення і
запобігання в ній відхиленням, що перешкоджають законному та ефективному
використанню майна і коштів, розширеному відтворенню виробництва.
2.2.
Суб'єкти державного фінансового контролю - Департамент контрольно-ревізійної
роботи та фінансових розслідувань, контрольно-ревізійні підрозділи урядових
органів, що діють у складі Міністерства транспорту та зв'язку України,
Укрзалізниці, Держспецтрансслужби, їх службові особи та службові особи,
відряджені в їх розпорядження, службові особи - підприємств, установ,
організацій сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України,
урядових органів, що діють у складі Міністерства, Укрзалізниці, Державної
спеціальної служби транспорту, на яких відповідними розпорядчими документами
покладено функції здійснення державного фінансового контролю.
2.3.
Планові контрольні заходи - це контрольні заходи, що включені до відповідних
планів контрольних заходів суб'єктів державного фінансового контролю.
2.4.
Позапланові контрольні заходи - контрольні заходи, що не включені до
відповідних планів суб'єктів державного фінансового контролю і здійснюються в
межах їх компетенції та повноважень за дорученнями ініціаторів контрольних
заходів і зверненнями органів державної влади (в тому числі правоохоронних
органів) та органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання і
громадян.
2.5.
Документування результатів контрольного заходу - формування масиву
документально зафіксованої інформації констатувального та аналітичного
характеру про організаційно-правову та фінансово-господарську діяльність об'єкта
контролю, де проводились контрольні заходи, який повинен забезпечувати
розкриття теми контрольного заходу.
2.6.
Матеріали контрольного заходу - це сформована група документів, складених за
результатами контрольного заходу, та інформація про вжиті за його підсумками
заходи об'єктом контролю, у якого вони проводилися, та/або відповідним
міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади.
2.7.
Планові спільні контрольні заходи - контрольні заходи, що включені до
відповідних планів контрольних заходів органів державної контрольно-ревізійної
служби та контрольно-ревізійних підрозділів міністерств, інших центральних
органів виконавчої влади, їх територіальних органів, здійснюються ними
одночасно та мають спільні або взаємопов'язані теми контрольних заходів.
2.8.
Позапланові спільні контрольні заходи - контрольні заходи, що не включені до
відповідних планів контрольних заходів органів державної контрольно-ревізійної
служби та контрольно-ревізійних підрозділів міністерств, інших центральних
органів виконавчої влади, їх територіальних органів і здійснюються за
дорученнями або зверненнями ініціаторів контрольних заходів, за зверненнями
суб'єктів господарювання і громадян, мають спільні або взаємопов'язані теми
контрольних заходів і здійснюються одночасно.
2.9.
Планові скоординовані контрольні заходи - контрольні заходи, що включені до
відповідних планів контрольних заходів органів державної контрольно-ревізійної
служби та контрольно-ревізійних підрозділів міністерств, інших центральних
органів виконавчої влади, їх територіальних органів і здійснюються ними
одночасно, але мають різні теми.
2.10.
Позапланові скоординовані контрольні заходи - контрольні заходи, що не включені
до відповідних планів контрольних заходів органів державної
контрольно-ревізійної служби та контрольно-ревізійних підрозділів міністерств,
інших центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів і
здійснюються за дорученнями або зверненнями ініціаторів контрольних заходів, за
зверненнями суб'єктів господарювання і громадян, мають різні теми і
здійснюються одночасно.
2.11.
Законодавство з фінансових питань - сукупність чинних на будь-який момент
контрольного періоду законів та інших нормативно-правових актів держави, якими
регулюються процеси мобілізації, розподілу та використання фінансових ресурсів
держави, а також грошові, кредитні і товарообмінні відносини.
2.12.
Фінансова дисципліна - стан дотримання урядовими органами, що діють у складі
Міністерства транспорту та зв'язку України, Укрзалізниці, Держспецтрансслужби,
підгалузей, об'єднань, підприємств, установ, організацій системи Міністерства
транспорту та зв'язку України визначених законодавством, нормативно-правовими
актами фінансово-правових норм.
2.13.
Фінансове правопорушення - дія або бездіяльність урядових органів, що діють у
складі Міністерства транспорту та зв'язку України, Укрзалізниці,
Держспецтрансслужби, підгалузей, об'єднань, підприємств, установ, організацій
системи Міністерства транспорту та зв'язку України, в тому числі посадових осіб
зазначених суб'єктів, наслідком яких стало невиконання фінансово-правових норм.
2.14.
Зустрічна перевірка - метод документального підтвердження на підприємстві, в
установі чи організації, що мали договірні взаємовідносини з об'єктом контролю,
на прохання контрольного чи правоохоронного органу виду, обсягу і якості
операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх
реальності (повноти відображення в обліку об'єкта контролю).
2.15.
Підконтрольні підрозділам внутрішнього фінансового контролю підприємства, установи,
організації - бюджетні установи й організації, казенні підприємства незалежно
від джерел фінансування, а також підприємства та організації, їх об'єднання,
які відносяться до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України.
2.16.
Правоохоронні органи - органи прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки,
підрозділи податкової міліції.
2.17.
Компетенція підрозділів внутрішнього фінансового контролю - постійні і
тимчасові повноваження підрозділів внутрішнього фінансового контролю, делеговані
їм державою і закріплені за ними постановою Кабінету Міністрів України від
22.05.2002 р. N 685, іншими законами й нормативно-правовими актами України
(передусім Бюджетним кодексом України, законами про державний бюджет, актами
Президента України та Кабінету Міністрів України), розпорядчими документами
Міністерства транспорту та зв'язку України, по контролю за дотриманням
законодавства з фінансових питань.
2.18.
Збитки - незаконні грошові або матеріальні витрати, проведені кредитором -
об'єктом ревізії (перевірки), втрата або пошкодження його майна, а також не
одержані кредитором доходи, які він одержав би, якби зобов'язання були виконані
боржником у межах терміну позовної давності.
2.19.
Акт ревізії (перевірки) - службовий двосторонній документ, який стверджує факт
проведення комплексної, фінансової чи тематичної ревізії (перевірки), що
відображає її результати стосовно наслідків окремих фінансово-господарських
операцій чи діяльності підприємства в цілому і є носієм доказової інформації
про виявлені й систематизовані за економічною однорідністю недоліки в
господарюванні та порушення законів і інших нормативно-правових актів.
2.20.
Комерційна таємниця - склад і обсяг відомостей, що визначені керівником
підприємства, установи, організації відповідно до вимог Господарського кодексу
України та постанови Кабінету Міністрів України від 09.08.93 N 611 "Про
перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці".
Не
є комерційною таємницею установчі документи, документи, що дозволяють займатися
господарською діяльністю, інформація за всіма встановленими формами державної
звітності, дані, потрібні для обчислення і сплати податків (інших обов'язкових
платежів), та документи про їх сплату і платоспроможність підприємства,
установи, організації тощо.
Працівник,
що проводить ревізію (перевірку), має право запросити в керівника об'єкта
контролю перелік і обсяг відомостей, що становлять комерційну таємницю, та
порядок їх захисту і зобов'язаний дотримуватися його. Зокрема - не запрошувати
в посадових осіб документи з відомостями, що містять комерційну таємницю, якщо
цього не вимагає перелік питань програми ревізії (перевірки).
2.21.
Службова таємниця - склад і обсяг відомостей, що є в розпорядженні конкретного
підрозділу державного фінансового контролю або її посадової особи стосовно
об'єктів контролю, контрольних, правоохоронних та інших державних органів, їх
працівників, способів досягнення визначених законодавством завдань, що
необхідні для якісного проведення контрольно-ревізійних дій, забезпечення
відповідної їх раптовості та ефективності і які з цієї причини на певний період
не підлягають зовнішньому чи внутрішньому розголошенню.
Службовими
таємницями, зокрема, є:
- положення
плану контрольно-ревізійної роботи на термін до часу повідомлення об'єкта
контролю про початок проведення ревізії (перевірки);
- факти
виявлених під час проведення ревізій і перевірок порушень, зловживань до їх
повного документального підтвердження і закріплення в актах, а також
заплановані з цією метою зустрічні перевірки, раптові інвентаризації готівки і
майна, контрольні обміри та інші ревізійні дії;
- надані
правоохоронними органами оперативні та інші відомості щодо діяльності
підприємств, установ і організацій (вчинених порушень, зловживань посадових
осіб, дані посадовими особами письмові пояснення, протоколи допиту з конкретних
питань тощо);
- інформація про
оперативну і слідчу роботу органів прокуратури, МВС, СБУ, їхніх органів
дізнання в тих випадках, коли її розголошення може зашкодити слідству, порушити
право людини на справедливий та об'єктивний розгляд її справи, створити загрозу
життю або здоров'ю будь-якої особи;
- конкретні
пояснення посадових осіб щодо виявлених фактів зловживань, крадіжок тощо;
- відомості, які
містяться у зверненнях громадян щодо їхнього (чи інших громадян) особистого
життя, та інша інформація, що зачіпає (порушує) їхні права та законні інтереси;
- документи, що
становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію (доповідні записки, переписка
між підрозділами, матеріали колегій тощо), якщо вони пов'язані з розробкою
напряму діяльності підрозділу внутрішнього фінансового контролю, процесом
прийняття рішень і передують їх прийняттю;
- чернетки
матеріалів ревізій і перевірок.
2.22.
Бюджетне правопорушення - це недотримання учасником бюджетного процесу встановленого
Бюджетним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами порядку
складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту
про виконання бюджету.
2.23.
Легалізація (відмивання) доходів - вчинення дій, спрямованих на приховування чи
маскування незаконного походження коштів або іншого майна чи володіння ними,
прав на такі кошти або майно, джерела їх походження, місцезнаходження,
переміщення, а також набуття, володіння або використання коштів чи іншого
майна, за умови усвідомлення особою, що вони були доходами, з метою надання
правомірного вигляду володінню, користуванню або розпорядженню цими доходами.
2.23.1. Доходи -
будь-яка економічна вигода, одержана внаслідок вчинення суспільно небезпечного
протиправного діяння (за яке Кримінальним кодексом передбачена
відповідальність), що передує легалізації (відмиванню доходів), яка може
складатися з матеріальної власності чи власності, що виражена в правах, а також
включає рухоме чи нерухоме майно та документи, які підтверджують право на таку
власність або частку в ній.
2.24.
Фінансова операція - будь-яка операція, пов'язана зі здійсненням або
забезпеченням здійснення платежу суб'єктами господарювання, зокрема:
2.24.1. Внесення
або зняття депозиту (внеску, вкладу).
2.24.2. Переказ
грошей з рахунка на рахунок.
2.24.3. Обмін
валюти.
2.24.4. Надання
послуг з випуску, купівлі або продажу цінних паперів та інших видів фінансових
активів.
2.24.5. Надання
або отримання позики або кредиту.
2.24.6.
Страхування (перестрахування).
2.24.7. Надання
фінансових гарантій та зобов'язань.
2.24.8. Довірче
управління портфелем цінних паперів.
2.24.9.
Фінансовий лізинг.
2.24.10.
Здійснення випуску, обігу, погашення (розповсюдження) державної та іншої
грошової лотереї.
2.24.11. Надання
послуг з випуску, купівлі, продажу і обслуговування чеків, векселів, платіжних
карток, грошових поштових переказів та інших платіжних інструментів.
2.24.12.
Відкриття рахунка.
2.25.
Об'єкти контролю - урядові органи, що діють у складі Міністерства транспорту та
зв'язку України, Укрзалізниця, Держспецтрансслужба, підгалузі, об'єднання,
підприємства, установи і організації системи Міністерства транспорту та зв'язку
України, у яких контрольно-ревізійними підрозділами на законних підставах
здійснюються контрольні заходи.
2.26.
Обов'язковий фінансовий моніторинг - сукупність заходів Державного департаменту
фінансового моніторингу при Міністерстві фінансів України з аналізу інформації
щодо фінансових операцій, що надається уповноваженими органами, а також заходів
з перевірки такої інформації відповідно до законодавства України.
2.27.
Ревізія - це метод документального контролю за фінансово-господарською
діяльністю підгалузей, об'єднання, підприємства, установи, організації,
дотриманням законодавства з фінансових питань, достовірністю обліку і
звітності, спосіб документального викриття недостач, розтрат, привласнень та
крадіжок коштів і матеріальних цінностей, попередження фінансових зловживань.
За наслідками ревізії складається акт.
2.28.
Перевірка - це обстеження і вивчення окремих ділянок фінансово-господарської
діяльності підгалузей, об'єднання, підприємства, установи, організації або їх
підрозділів. Результати перевірки оформляються довідкою або доповідною
запискою.
2.29.
Майно - речі матеріального світу, яким притаманні специфічні ознаки фізичного,
економічного та юридичного характеру, вони можуть бути вилучені з володіння
законного власника або пошкоджені чи знищені.
2.30.
Грошові кошти - виступають як в готівковій, так і в безготівковій формах
(перебувають на банківському рахунку і їхній обіг регулюється зобов'язальним
правом), можуть бути як національною, так і іноземною валютою.
2.31.
Привласнення - протиправне і безоплатне вилучення (утримання, неповернення)
особою чужого майна, яке знаходилось у його правомірному володінні, з наміром в
подальшому обернути його на свою користь чи користь третіх осіб. В результаті
привласнення чужого майна особа починає незаконно володіти і користуватися
вилученим майном, поліпшуючи безпосередньо за рахунок викраденого своє матеріальне
становище чи матеріальне становище третіх осіб.
2.32.
Розтрата - незаконне і безоплатне витрачення (споживання, продаж, безоплатна
передача, обмін, передача в рахунок погашення боргу тощо) особою чужого майна,
яке їй ввірене чи перебувало в її віданні. В результаті розтрати особа поліпшує
майнове становище інших осіб шляхом безпосереднього споживання ними незаконно
вилученого майна, позбавлення їх за рахунок такого майна певних матеріальних
витрат, збільшення доходів інших осіб.
2.33.
Заволодіння чужим майном шляхом зловживання службової особи своїм службовим
становищем - службова особа незаконно обертає чуже майно на свою користь чи
користь третіх осіб, використовуючи при цьому своє службове становище.
2.34.
Бюджетні кошти - кошти, що включаються у бюджети усіх рівнів незалежно від
джерела їх формування.
2.35.
Використання бюджетних коштів всупереч їх цільовому призначенню - використання
коштів державного або місцевого бюджетів всупереч призначенню, визначеному для
цих коштів відповідними бюджетами та кошторисами доходів та витрат.