Наказ N 270 від 08.04.2003 Про затвердження Інструкції про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України

 

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

Наказ N 270

Про затвердження Інструкції про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України

(від 08.04.2003)

 

(Із змінами, внесеними згідно з Наказом МТУ
N 83
від 10.02.2004 )

 

З метою підвищення ефективності роботи контрольно-ревізійних підрозділів системи Міністерства транспорту України та на виконання п. 5.1 рішення Колегії Міністерства транспорту України від 31.01.2003 р. N 3, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 12.02.2003 р. N 99, і відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна, затверджених наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 09.08.2002 р. N 168, та Декрету Кабінету Міністрів України "Про управління майном, що є у загальнодержавній власності" від 15.12.92 р. N 8-92,

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Затвердити Інструкцію про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України.

 

2. Ввести в дію Інструкцію про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України з 04.04.2003 р.

 

3. Відповідальним за впровадження і виконання Інструкції про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України призначити керівника Департаменту контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням Міністерства транспорту України С.О.Сєроштана.

 

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Міністерства транспорту України Л.Ф.Дунаєва.

 

Державний секретар Е.Абдуллаєв

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

 

Наказ Міністерства транспорту України
 N 270 від 08.04.2003

 

ІНСТРУКЦІЯ

про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України

 

(В тексті Інструкції слова "ревізія (перевірка)" в усіх відмінках та формах числа замінено словами "контрольні заходи" у відповідному відмінку згідно з Наказом Міністерства транспорту N 83 від 10.02.2004 )

 

I. Загальні положення

 

Відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, та Стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна, затверджених наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 09.08.2002 р. N 168, встановлюється наступний порядок проведення комплексних контрольних заходів фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій (далі - об'єктів контрольних заходів) системи Міністерства транспорту України.

 

Комісіям підгалузей при здійсненні перевірок об'єднань, підприємств, установ, організацій керуватися цією Інструкцією.

 

Ревізії фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням, призначаються наказом або окремим дорученням Першого заступника Міністра транспорту України Міністерства транспорту України на підставі піврічного плану проведення комплексних ревізій та перевірок фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України. Перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням, призначаються окремим дорученням заступника Міністра транспорту України Міністерства транспорту України.

 

Ревізії фінансово-господарської діяльності об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються контрольно-ревізійними підрозділами Державних департаментів, Державної адміністрації призначаються наказом або окремим дорученням керівника відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації на підставі піврічного плану проведення комплексних ревізій та перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій, що підпорядковуються їм. Перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єднань, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються контрольно-ревізійними підрозділами Державних департаментів, Державної адміністрації призначаються окремим дорученням, розпорядженням заступника керівника відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації.

 

В наказі, окремому дорученні або розпорядженні визначаються - голова, склад комісії, залучені Державні департаменти, Державна адміністрація, Департаменти, Управління Міністерства транспорту України та підпорядковані структури, строк проведення і теми контрольних заходів, перелік питань, за якими проводяться контрольні заходи.

 

Керівник Департаменту контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням (керівники контрольно-ревізійних підрозділів) погоджують програму ревізії або перевірки та, за письмовим поданням Державних департаментів, Державної адміністрації, Департаментів, управлінь Міністерства транспорту України, перелік осіб, залучених для проведення контрольних заходів з їх сторони.

(Розділ I із змінами, внесеними згідно з Наказом МТУ
 N 83 від 10.02.2004)

 

II. Визначення термінів

 

Відповідно до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні", введеного в дію Постановою Верховної Ради України N 2940-XII від 26.01.93 р., терміни, що їх ужито в цій Інструкції, мають таке значення:

 

Ревізія - це метод документального контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємства, установи, організації, дотриманням законодавства з фінансових питань, достовірністю обліку і звітності, спосіб документального викриття недостач, розтрат, привласнень та крадіжок коштів і матеріальних цінностей, попередження фінансових зловживань. За наслідками ревізії складається акт.

 

Перевірка - це обстеження і вивчення окремих ділянок фінансово-господарської діяльності підприємства, установи, організації або їх підрозділів. Результати перевірки оформляються довідкою або доповідною запискою.

 

III. Основні завдання контрольних заходів

 

Основними завданнями контрольних заходів є контроль щодо:

 

- виконання планових рубежів;

 

- дотримання відповідних вимог щодо збереження державної власності;

 

- ефективності використання трудових, товарно-матеріальних і фінансових ресурсів, повноту виявлення та мобілізації внутрішньовиробничих резервів, причин утворення непродуктивних витрат і втрат, а також загальний стан економіки підприємства, що ревізується або перевіряється;

 

- повноти, достовірності та своєчасності розрахунків по оплаті праці та по розрахункам з бюджетом;

 

- правильності визначення фінансових результатів господарської діяльності та використання фінансових ресурсів;

 

- дотримання діючого порядку встановлення та застосування цін та тарифів, а також своєчасність внесення до бюджету сум додаткової виручки у повному обсязі, що її було отримано внаслідок порушення діючого порядку встановлення або застосування цін і тарифів;

 

- законності проведення господарських операцій за період, що перевіряється;

 

- правильності постановки та ведення бухгалтерського, податкового обліку та звітності;

 

- відповідності показників усіх форм звітності даним синтетичного та аналітичного обліку;

 

- додержання фінансової та кошторисної дисципліни;

 

- виявлення фактів розкрадань та незаконних витрат фінансових ресурсів і товарно-матеріальних цінностей;

 

- усунення причин непродуктивних витрат і збитків;

 

- зловживання службовим і посадовим становищем;

 

- виконання рішень щодо усунення недоліків і порушень, які були виявлені попередніми перевірками;

 

- виконання наказів, розпоряджень керівництва Міністерства транспорту України, Державних департаментів, Державної адміністрації.

 

IV. Терміни проведення контрольних заходів

 

Термін проведення контрольних заходів, склади ревізійних комісій визначаються з урахуванням обсягу та специфіки діяльності об'єкта контрольниих заходів, на якому буде проведено ревізію чи перевірку. Термін проведення контрольних заходів, як правило не може перевищувати 30 днів. В окремих випадках, при проведенні контрольних заходів Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням за рішенням Першого заступника Міністра транспорту України Міністерства транспорту України або його заступника (у випадку проведення контрольних заходів контрольно-ревізійними підрозділами Державних департаментів, Державної адміністрації - за рішенням керівника або його заступника відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації) термін проведення контрольних заходів може змінюватися.

 

Проведення планового контрольного заходу на підприємстві, в установі, організації з тих самих питань що і попередній плановий контрольний захід здійснюється не раніше ніж через один календарний рік після проведення попереднього планового контрольного заходу.

(Розділ IV доповнено абзацом згідно з Наказом МТУ
N 83 від 10.02.2004)

(Розділ IV із змінами, внесеними згідно з Наказом МТУ
N 83 від 10.02.2004)

 

V. Підготовка до контрольних заходів

 

Проведенню контрольних заходів передує ретельна підготовка: вивчення матеріалів попередніх контрольних заходів, іншої інформації, що характеризує фінансовий стан об'єкта, що ревізується або перевіряється.

 

На базі наявних матеріалів, іншої інформації проводиться робота щодо розробки програми контрольних заходів, яка передбачає перелік основних питань, які підлягають перевірці.

 

Керівництво ревізійної комісії при підготовці або до початку проведення контрольних заходів знайомить членів комісії з переліком питань згідно програми контрольних заходів.

 

На базі отриманих завдань кожний член комісії складає робочий план проведення контрольних заходів сектору, що ним перевіряється. В робочому плані подається перелік робіт, які необхідно виконати під час проведення контрольних заходів, визначення методів перевірки, термін виконання тощо. Робочий план затверджується керівником комісії.

 

Перед безпосереднім проведенням контрольних заходів керівник ревізійної комісії або його заступник підтверджує повноваження на проведення контрольних заходів керівникові об'єкта, що ревізується (перевіряється), знайомить його із завданнями контрольних заходів, складом ревізійної комісії.

 

Керівник об'єкта, що ревізується (перевіряється), знайомить ревізійну комісію з особами, відповідальними за здійснення фінансово-господарської діяльності об'єкта фінансового контролю.

 

VI. Проведення контрольних заходів

 

Згідно затвердженого робочого плану, члени комісії по контрольних заходах, одразу ж починають проведення ревізії кас і роботу з організації проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей і розрахунків.

 

Керівник і члени ревізійної комісії знайомляться на місці з організацією виробництва, умовами праці та особливостями виробничого процесу, організацією схоронності товарно-матеріальних цінностей. Після цього керівник ревізійної комісії, якщо це необхідно, уточнює та коригує план проведення контрольних заходів, виконавців, термін виконання окремих завдань.

 

На підприємстві, що ревізується (перевіряється), в загальнодоступному місці вивішується повідомлення про проведення контрольних заходів та місце знаходження ревізійної комісії.

 

При необхідності, керівник ревізійної комісії має право залучати компетентних спеціалістів для перевірки окремих питань або надання відповідних висновків щодо питань перевірки. Керівники установ, підприємств, організацій, працівники яких залучаються до роботи в комісії, зобов'язані направити їх для участі в контрольних заходах по письмовому запиту у терміни, які вказані керівником комісії або його заступником.

 

За умови відсутності можливості перевірки бухгалтерського обліку через його недоброякісне ведення (наявність підробок, виправлень, перекручень, плутанини звітності (навмисної чи ненавмисної), керівник ревізійної комісії має право вимагати від керівника об'єкта, що ревізується (перевіряється), відновлення бухгалтерського обліку та звітності, у тому числі з залученням аудиторів за рахунок об'єкта контрольних заходів, з відшкодуванням збитку за рахунок винних.

 

При цьому проведення ревізії припиняється на термін, необхідний для поновлення бухгалтерського обліку та звітності, про що складається відповідний акт, у якому зазначаються питання, які неможливо перевірити, та причини, що призвели до цього.

 

Керівництво ревізійної комісії, що проводить ревізію, у робочому порядку має право вимагати від відповідальних осіб усунення порушень та недоліків, які було виявлено під час проведення контрольних заходів.

 

VII. Основні питання контрольних заходів

 

Під час проведення контрольних заходів обов'язково перевіряються такі питання:

 

а) обгрунтування прийнятих у плані розрахунків для визначення обсягів та якісних показників роботи, фондів споживання, рівня собівартості продукції, прибутку тощо;

 

б) правильність відображення у звітності показників; обгрунтування змін планових рубежів, прибутку, платежів до бюджету;

 

в) виконання плану за основними кількісними та якісними показниками, вплив окремих факторів на відхилення від прийнятих рубежів;

 

г) склад господарських операцій за даними первинних документів для встановлення їх відповідності чинному законодавству, їх доцільність, достовірність;

 

д) записи у регістрах бухгалтерського обліку у співставленні з первинними документами, дані облікових регістрів - з показниками звітності, звітні дані - із запланованими (господарським планом, балансом прибутку та видатків, кошторисом тощо);

 

є) дані інших документів, що відносяться до взаємопов'язаних господарських операцій;

 

ж) дотримання встановленого порядку організації та ведення бухгалтерського, податкового обліку та звітності;

 

з) достовірність звітних даних, виявлення приписувань, фальсифікування показників звітності тощо;

 

і) використання і збереження товарно-матеріальних цінностей та основних засобів;

 

ї) використання трудових ресурсів, коштів на оплату праці та заохочення;

 

к) касові, розрахункові та кредитні операції;

 

л) витрати на виробництво, собівартість продукції;

 

м) використання прибутку, фондів, резервів, загальний фінансовий стан.

 

VIII. Застосування зустрічних перевірок та прийомів фактичного контролю

 

За рішенням керівництва комісії достовірність фінансово-господарських операцій, що їх відображено у первинних документах, за умови необхідності, може бути встановлена шляхом проведення зустрічних перевірок на підприємствах, з якими об'єкт, що ревізується (перевіряється), перебував чи перебуває у господарських відносинах.

 

При проведенні контрольних заходів фінансово-господарської діяльності об'єкта, що ревізується (перевіряється), одночасно з документальною перевіркою застосовують наступні прийоми фактичного контролю:

 

- обстеження на місці робочих приміщень, дільниць, складів для вивчення організації виробництва та умов праці, охорони та збереження товарно-матеріальних цінностей;

 

- проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей для встановлення їх наявності та відповідності даним бухгалтерського обліку, записам по складу;

 

- проведення контрольних обмірів для встановлення достовірності звітних даних по виконаних роботах;

 

- перевірка дотримання технічних умов та технологічних процесів, відповідності продукції державним стандартам, обгрунтування цін.

 

Ревізори вживають заходів щодо присутності матеріально-відповідальних осіб під час інвентаризації цінностей, проведення відповідних перевірок, що стосується виконання посадових обов'язків цими особами.

 

IX. Права ревізійної комісії

 

Під час контрольних заходів ревізори мають право:

 

- перевіряти первинні документи, бухгалтерські регістри, звіти, плани, кошториси тощо; відповідне відображення у документах наявності готівки, цінних паперів, векселів, матеріальних цінностей тощо;

 

- вимагати надання письмових пояснень на ім'я керівника, який призначив проведення зазначених контрольних заходів, від посадових осіб, а також необхідних довідок і документів стосовно питань, що порушуються під час проведення контрольних заходів;

 

- перевіряти повноту оприбуткування готівки, отриманої в банку;

 

- перевіряти виписки з банку щодо проведення розрахунків;

 

- уточнювати достовірність документів, що пов'язані з операціями підприємства, що ревізується (перевіряється);

 

- залучати через відповідні організації фахівців для визначення кількості та якості сировини, матеріалів, напівфабрикатів, виготовленої продукції тощо;

 

- користуватися телеграфно-телефонним, факсимільним зв'язком, транспортом, множильною, комп'ютерною технікою, займати окреме приміщення під час проведення контрольних заходів, яке повинно відповідати вимогам по забезпеченню схоронності матеріалів контрольних заходів.

 

X. Обов'язки ревізійної комісії

 

Під час виявлення фактів порушення вимог щодо витрачання державних коштів та інших порушень фінансової дисципліни або зловживань посадовим становищем ревізор повинен встановити розмір заподіяної шкоди у вартісному вираженні, причини порушень, посадову особу, якою (або з наказу якої) було скоєно неправомірну дію, та вжити відповідних оперативних заходів щодо відшкодування завданих збитків.

 

За навмисне укриття, підробку, фальсифікування фактів щодо крадіжок, зловживань та правопорушень, незаконне використання службового положення, перевищення посадового становища тощо, особа, яка проводила контрольні заходи, може бути притягнена до відповідальності згідно чинного законодавства України.

 

Члени ревізійної комісії не мають права залишати роботу в ній без письмової доповіді її керівнику або його заступнику щодо результатів виконання одержаних доручень.

 

Результати контрольних заходів оформляються актом (довідкою про перевірку) за підписом керівника ревізійної комісії (ревізора), керівника і головного бухгалтера (бухгалтера) об'єкта, що ревізувався (перевірявся).

 

При відмові посадових осіб від ознайомлення і підписання акта (довідки) за наслідками контрольних заходів, члени комісії засвідчують це відповідним актом та своїми підписами в день передачі акта на ознайомлення й підписання. Водночас акт (довідка) контрольних заходів направляється керівнику об'єкта контролю для ознайомлення за місцезнаходженням (адресою, вказаною в установчих документах) об'єкта контрольних заходів рекомендованим листом. Одразу ж після направлення акта поштою, контрольно-ревізійний підрозділ має право здійснити відповідні заходи щодо реалізації матеріалів контрольних заходів з обов'язковим зазначенням у супровідних листах на адресу органів влади чи правоохоронних органів факту відмови від ознайомлення з актом.

 

При складанні акта (довідки) контрольних заходів повинна бути дотримана об'єктивність, ясність і вичерпність описання виявлених фактів.

 

Не допускається включення до акта (довідки) контрольних заходів різного роду висновків, пропозицій та не підтверджених документами даних про фінансово-господарську діяльність об'єкта, що ревізується, а також даних матеріалів та посилань на свідчення посадових осіб, які вони дали перед слідчими органами. При описанні порушень ревізор повинен намагатися посилатися на конкретні пункти порушених законодавчих, нормативно-правових актів та інструкцій.

 

Втручання органів виконавчої влади, включаючи правоохоронні, та органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, засобів масової інформації, об'єднань громадян та їх представників у діяльність контрольно-ревізійних підрозділів, що здійснюється в межах чинного законодавства, є неприпустимим.

 


Купить полный текст документа можно после авторизации

За дополнительной информацией обращайтесь в ООО "Планета Одесса"
Тел. +380 50-336-5436 email: rise3info@gmail.com

Home