Наказ 809 від 20.10.2003. Про затвердження Правил пропуску суден через судноплавні шлюзи України

 

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

Н А К А З

20.10.2003  N 809

Зареєстровано в Міністерстві

юстиції України

4 листопада 2003 р.

за N 1010/8331

Про затвердження Правил пропуску суден через судноплавні шлюзи України

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури

N 487 від 01.11.2011, N 278 від 16.08.2016, N 354 від 06.08.2018, N 689 від 16.12.2021,

N 646 від 25.08.2022)

 

Відповідно до п. 4 Положення про Міністерство транспорту України, затвердженого Указом Президента України від 11 травня 2000 року N 678, з метою здійснення безперебійного та безпечного пропуску суден через судноплавні шлюзи України НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Правила пропуску суден через судноплавні шлюзи України (далі - Правила), що додаються.

2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г.П.):

2.1. Забезпечити державну реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України.

2.2. Довести цей наказ до відома всіх заінтересованих організацій та забезпечити неухильне його виконання.

3. Після введення в дію цих Правил вважати такими, що не застосовуються на території України, "Правила пропуска судов через судоходные шлюзы Украинской ССР", введені в дію наказом начальника УМДО "Укррічфлоту" від 05.05.1991 року N 85.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Кроля С.С.

Міністр

Г.Кірпа

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міністерства

транспорту України

20.10.2003  N 809

Зареєстровано в Міністерстві

юстиції України

4 листопада 2003 р.

за N 1010/8331

ПРАВИЛА

пропуску суден через судноплавні шлюзи України

1. Загальні положення

1.1. Правила пропуску суден через судноплавні шлюзи України (далі - Правила) визначають комплекс організаційних, технічних та технологічних заходів, права і обов'язки капітанів (судноводіїв) та експлуатаційного персоналу судноплавних шлюзів для здійснення безперебійного та безпечного пропуску флоту.

1.2. Правила поширюються на всі судна, які плавають під прапором України та під прапорами іноземних держав і здійснюють шлюзування через шлюзи, які знаходяться на внутрішніх водних шляхах України.

1.3. У Правилах наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

аванпорт - акваторія у верхньому б'єфі шлюзу, що обмежена захисними гідроспорудами (дамбами);

вихідний та вхідний світлофори - двокольорові світлофори, що регулюють відповідно вихід суден з камери шлюзу та вхід суден до камери шлюзу;

ворота шлюзів - технологічні металоконструкції на головах шлюзу, що перекривають отвір камери з верхнього та нижнього б'єфів;

голови шлюзів - напірні гідроспоруди, що відокремлюють камеру шлюзу від нижнього та верхнього б'єфів;

начальник вахти шлюзу - керівник вахтового суднопропускного персоналу шлюзу, який здійснює керівництво процесом суднопропуску, діями персоналу шлюзу та управління механізмами шлюзу;

дальній світлофор - двокольоровий світлофор, встановлений на віддаленій від шлюзу ділянці причального пірсу;

знак "Стоп" - електричний та (або) фарбовий знак червоного кольору для обмеження корисної довжини камери шлюзу та зони швартування біля причальних пірсів;

корисна довжина камери шлюзу - частина обмеженої знаками "Стоп" довжини судноплавної камери шлюзу, призначеної для стоянки суден під час шлюзування;

камера шлюзів - частина шлюзів між їх головами для розташування суден при шлюзуванні;

корисна глибина - глибина на порозі нижньої голови шлюзів;

корисна ширина камери - відстань між лицьовими гранями камери шлюзів;

короткий звуковий сигнал - звук сигналу тривалістю не більше однієї секунди;

межі шлюзу - створи дальніх світлофорів, що обмежують ділянки водного шляху в нижньому та верхньому б'єфах;

маяк - світловий знак облаштування водного шляху відповідного кольору на віддаленій від шлюзу ділянці захисної дамби, що позначає вхід суден до аванпорту;

підхідні канали - судноплавні канали для підходу суден до меж шлюзу;

плавучі рими - пристрої для швартування суден у камері шлюзу;

причальні пірси - споруди для стоянки суден в очікуванні шлюзування;

суднопропуск - комплекс заходів з проходу суден через шлюз;

технічний флот - судна, призначені для днопоглиблювальних робіт і підтримки фарватеру в заданому стані;

шлюзування - комплекс технологічних операцій з вертикального переміщення суден з рівня одного б'єфу на рівень другого б'єфу.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законі України "Про внутрішній водний транспорт".

2. Вимоги до шлюзів та суден при їх шлюзуванні

2.1. Технічний стан шлюзів повинен задовольняти відповідні вимоги Правил технічної експлуатації судноплавних гідротехнічних споруд.

2.2. Судна, що прямують для здійснення шлюзування, повинні бути технічно справними, мати на борту відповідні документи, що засвідчують його право на здійснення плавання в зазначеному районі.

2.3. Судна при проходженні через шлюзи повинні мати габаритні запаси не менше:

- за глибиною на порогах запас під днищем судна - 0,4 м;

- запас за шириною - 0,8 м;

- корисна довжина камери шлюзів може використовуватись повністю;

- запас за висотою в підмостових габаритах - 0,5 м.

За наявністю льодового нашарування на стінках камер шлюзів допускається запас за шириною не менше як 0,4 м від краю льодового нашарування.

Пункт 2.4 виключено згідно з Наказом Міністерства інфраструктури України № 689 від 16.12.2021.

2.5. Забороняється шлюзування суден:

- що мають водотічність або аварійний стан;

- що мають витік вантажу та нафтовмісної суміші;

- що мають не повністю підняті якорі, якірні ланцюги, швартові та буксирні троси; виступаючі за габарити судна його елементи або елементи вантажу, який перевозиться;

- що мають несправне рульове управління, вади суднової силової установки та навігаційного обладнання;

- що не мають можливості виділити окремого члена екіпажу на кожний швартовий під час шлюзування,

- що не відповідають габаритним нормам шлюзу.

2.6. Відповідальність за дотримання вимог пункту 2.1 несе адміністрація шлюзу, а за дотримання вимог пунктів 2.2-2.5 - судновласник та капітан (судноводій) судна, що шлюзується.

3. Навігаційне облаштування шлюзів

3.1. Оголовки захисних дамб, що утворюють аванпорти у верхніх б'єфах шлюзів, позначаються маяками.

3.2. Шлюзування суден регулюється двокольоровими світлофорами направленої дії.

3.3. Світлофори повинні забезпечувати видимість вогню впродовж доби на відстані не менше як 1 км.

3.4. Червоний вогонь світлофорів є знаком заборони, зелений - дозволу. Відсутність вогню на світлофорах є знаком заборони.

3.5. За призначенням світлофори діляться на:

- дальні, які встановлені на кінцевих ділянках верхніх та нижніх причальних пірсів і регулюють підхід суден до пірсів (не перетинаючи знаків "Стоп" на пірсах). У разі заборони підходу до пірсу судно повинно зупинитись на рейді;

- вхідні, які встановлені перед відповідними воротами шлюзів (праворуч за ходом судна) і регулюють вхід суден до камери шлюзів з верхнього або нижнього б'єфу;

- вихідні, які встановлені в межах камери шлюзів перед відповідними воротами (праворуч за ходом судна) і регулюють вихід суден з камери шлюзів у верхній або нижній б'єфи.

3.6. Крім світлофорів на стінках камери шлюзів та причальних пірсів встановлюються знаки "Стоп", які обмежують наближення суден до воріт шлюзу.

3.7. Знаки "Стоп", які встановлені в камерах шлюзів, визначають корисну довжину камер, у межах якої можуть знаходитись судна при шлюзуванні.

3.8. Знаки "Стоп" на причальних пірсах встановлюються на відстані не менше як 100 м від воріт шлюзів і створюють можливість безпечного розходження зустрічних суден.

3.9. Червоне світло вхідних та вихідних світлофорів забороняє перетинати лінію знаку "Стоп". Зелене світло дозволяє перетинати лінію "Стоп".

3.10. Капітани (судноводії) можуть здійснювати маневри суден у межах шлюзів тільки за умови ясної видимості вогню світлофорів.

3.11. У разі несправності навігаційного облаштування шлюзів начальники вахти шлюзів дають дозвіл капітанам (судноводіям) на вхід суден до камери або вихід суден з камери шлюзів за допомогою засобів радіозв'язку або телефонного чи мобільного зв'язку за умови попереднього оповіщення капітанів (судноводіїв) про несправність світлофорної сигналізації та здійснення відповідного запису у вахтовому журналі шлюзу та журналі несправностей.

4. Організація суднопропуску через шлюзи

4.1. Шлюзування суден здійснюється за їх підходом до шлюзів.

Малі і спортивні судна не можуть вимагати окремого шлюзування, а здійснюють шлюзування або під час шлюзування суден внутрішнього плавання, або самостійними групами.

Максимальний час очікування шлюзування для малих і спортивних суден не повинен перевищувати 6 годин.

4.2. Шлюзування є процесом, у якому за командою капітана (судноводія) члени екіпажу судна займають місця так, щоб було можливо забезпечити надійне швартування і спостереження за швартовими тросами в період шлюзування.

4.3. Організацію і керівництво шлюзуванням здійснює начальник вахти шлюзу. Розпорядження начальника вахти шлюзу щодо виконання діючих правил є обов'язкове для всіх капітанів (судноводіїв) суден, які знаходяться в зоні шлюзу.

4.4. При шлюзуванні керувати судном повинен його капітан (судноводій).

4.5. Капітани (судноводії) суден, які йдуть на шлюзування, зобов'язані повідомити через мобільний або радіозв'язок начальнику вахти шлюзу не пізніше як за 2 години час підходу судна до меж шлюзу, а також інформацію про технічний стан судна. Швидкісні судна повідомляють про свій підхід до шлюзу не пізніше як за 30 хвилин.

4.6. У разі необхідності начальник вахти шлюзу попереджає капітанів (судноводіїв) про можливу затримку шлюзування та дає рекомендації щодо режиму руху суден.

4.7. При підході до шлюзу на відстань не менше як за 1 км від меж шлюзу, капітани (судноводії) уточнюють у начальника вахти шлюзу порядок шлюзування.

4.8. Зупинка суден для очікування шлюзування здійснюється капітанами (судноводіями) за вказівками начальника вахти шлюзу і повинна забезпечувати безпечні умови підходу та відходу від шлюзу суден, що здійснюють шлюзування.

4.9. За наявності скупчення суден забезпечується наступна послідовність шлюзування:

- судна, що здійснюють перевезення пасажирів;

- нафтоналивні судна та судна, що перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи (не допускається скупчення суден, що перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи, з урахуванням оцінки впливу небезпечних вантажів на навколишнє природне середовище);

- судна технічного флоту, спецоб'єкти;

- суховантажні судна та состави;

- інші судна.

4.10. Судна, що прямують для виконання надзвичайного завдання, шлюзуються позачергово.

4.11. Дозволяється сумісне шлюзування наступних категорій суден:

- нафтоналивні судна всіх класів у будь-яких поєднаннях;

- пасажирські, суховантажні судна та судна технічного флоту, малі та спортивні судна;

- один буксир та дві несамохідні баржі, за умови дотримання габаритних вимог шлюзу з урахуванням вимог, установлених пунктом 2.3 глави 2 цих Правил. До виконання такого шлюзування допускається буксир, який за своїми технічними характеристиками може безпечно здійснювати вказані роботи, що підтверджується документами, виданими класифікаційним товариством, що здійснює його технічний нагляд.

4.12. Сумісне шлюзування будь-яких суден з нафтоналивними суднами, а також з суднами, які перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи, забороняється.

4.13. При сумісному шлюзуванні пасажирські та швидкісні судна заходять до камери шлюзу останніми, і на їх траверзі в камері шлюзу не повинно бути інших суден (крім малих та спортивних).

4.14. Шлюзування суден, плавучого обладнання, плавучих споруд, не обладнаних механічним пристроєм, який надає руху цим суднам, дозволяється під бортом, на штовханні самохідного судна.

У разі відсутності можливості шлюзування у спосіб, визначений абзацом першим цього пункту, шлюзування повинно здійснюватися буксирувальним складом з додатковим буксиром таким способом, щоб один буксир (достатньої потужності) знаходився спереду складу суден, що буксируються, а другий - позаду цього складу суден.

4.15. При шлюзуванні малих та спортивних суден всі особи, які знаходяться на палубі, повинні бути вдягнені в рятувальні жилети.

4.16. Склад суден, який здійснює шлюзування, повинен мати достатню потужність та маневровість під час шлюзування.

Склад суден повинен формуватися із кількості одиниць суден, загальна сума габаритів яких не повинна перевищувати максимальні габарити складу суден, визначених пунктом 2.3 глави 2 цих Правил.

Потужність буксиру (штовхача), що забезпечує рух складу суден, повинна бути не менше ніж 1 кінська сила на 10 тонн вантажопідйомності складу, що штовхається. У разі, коли буксири (штовхачі) не відповідають вказаним вимогам, склад суден повинен бути змінений відповідно до вимог цього пункту.

5. Підготовка шлюзів та суден до здійснення шлюзування

5.1. Начальник вахти шлюзу через засоби гучномовного, мобільного або радіозв'язку дозволяє захід судна в підхідні канали, здійснює керівництво їх рухом до меж шлюзу та дозволяє підхід суден до причальних пірсів. У разі заходу судна (включаючи мале або спортивне судно) у підхідні канали без дозволу начальника вахти шлюзу відповідальність за можливі негативні наслідки несе його капітан (судноводій).

5.2. Суднам з небезпечними вантажами або небезпечними відходами, складам суден (дві несамохідні баржі та буксир на штовханні) забезпечується захід у камеру шлюзу без зупинки біля причальних пірсів. Під час такого руху підхідним каналом причальні пірси повинні бути вільні від ошвартованих до них суден, плавучих споруд, плавучих об'єктів, так само, як і сам підхідний канал повинен бути вільний від суден, складів суден, що йдуть на/зі шлюзування.

5.3. При підготовці камери до шлюзування суден з небезпечними вантажами та небезпечними відходами начальник вахти шлюзу приймає необхідні заходи стосовно забезпечення пожежної безпеки, не допускає розведення відкритого вогню у безпосередній близькості від камери шлюзу і проведення будь-яких вогневих робіт.

5.4. Капітан (судноводій), у якого запас за глибиною під днищем судна є мінімальним (п. 2.3), до заходу в шлюз повинен перевірити фактичну осадку судна, результат перевірки записати в судновий журнал і доповісти начальнику вахти шлюзу.

5.5. В аванпортах та підхідних каналах самохідним суднам, крім швидкісних, забороняється обгін інших суден.

5.6. У зоні шлюзу, обмеженій дальніми світлофорами, забороняється взаємний обгін суден усіх типів.

5.7. Підхід суден до причальних пірсів дозволяється при зеленому світлі дальнього світлофора.

5.8. Усі маневри, пов'язані із заходом судна в камеру шлюзу, дозволяються лише при зеленому світлі ближнього світлофора.

5.9. Максимальна швидкість заходу суден до камери шлюзу:

- вантажних составів - 0,8 м/сек;

- одиночних самохідних - 1,0 м/сек.

5.10. Кількість суден, що одночасно шлюзуються, та черговість їх заходу до камери шлюзу визначаються начальником вахти шлюзу.

5.11. Першими до камери шлюзу заходять найбільші судна та вантажні состави.

5.12. Швидкісні судна заходять до камери шлюзу за дозволом начальника вахти шлюзу та швартуються в місцях найбільш безпечних при шлюзуванні та зручних для виходу із камери шлюзу.

5.13. Малі та спортивні судна заходять до камери шлюзу останніми та швартуються за вказівками начальника вахти шлюзу.

Забороняється швартування малих та спортивних суден під бортом інших суден.

5.14. Швартування суден у камері шлюзу дозволяється виконувати лише при повній зупинці судна.

Забороняється гальмувати рух судна шляхом швартування їх за плавучі рими.

5.15. При розстановці суден у камері шлюзу в кільватер повинні витримуватись інтервали між суднами не менші як:

- для буксирних составів - 4 м;

- для нафтоналивних суден - 10 м;

- для одиночних суден - 2 м.

5.16. При розстановці суден під обома стінками камери шлюзу відстань між бортами суден повинна становити не менше як 1 м.

5.17. Паралельна розстановка нафтоналивних суден та суден, які перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи, забороняється.

5.18. При швартуванні суден у камері шлюзу необхідно дотримуватись наступних вимог:

- усі одиночні судна довжиною понад 50 м швартуються на два швартових;

- суднам довжиною до 50 м дозволяється швартуватись одним швартовим із середніх суднових кнехтів;

- вантажні состави швартуються двома кінцями: від носу першого судна та від корми останнього судна;

- усі швартові мають бути без слабини і повинні забезпечувати можливість швидкої віддачі;

- при шлюзуванні составів, що буксируються, буксирні канати підбираються без слабини.

5.19. Після повного закінчення швартування судна в камері шлюзу капітан (судноводій) подає короткий звуковий сигнал, який засвідчує закінчення цього процесу чи інформує про це начальника вахти шлюзу по мобільному або радіозв'язку, та зупиняє рушії (на час швартування інших суден та маневрів воротами шлюзу).

5.20. Маневрування воротами шлюзу дозволяється тільки після подачі звукових сигналів про закінчення швартування всіма суднами, що знаходяться в камері шлюзу, чи інформування про це начальника вахти шлюзу по мобільному або радіозв'язку.

5.21. Начальник вахти шлюзу зобов'язаний попередити одним із наявних засобів зв'язку капітанів (судноводіїв) суден, що шлюзуються, про початок наповнення або спорожнення камери шлюзу.

5.22. Для зменшення зусиль у швартових великовантажних суднах та составах дозволяється під час наповнення або спорожнення камери шлюзу робота рушіїв судна на "малому ходу". При цьому необхідно посилити увагу до режиму переміщення плавучих римів, не допускаючи їх зупинки, а також навалу на інші судна.

5.23. Судна з виключеними рушіями тримають їх у повній готовності протягом усього періоду шлюзування.

5.24. Віддавати швартові та здійснювати маневри судном після закінчення процесу шлюзування дозволяється лише при зеленому світлі вихідного світлофора.

5.25. Після закінчення шлюзування судна виходять із камери шлюзу в тій самій послідовності, у якій заходили до камери шлюзу.

5.26. Відповідальність за підготовку судна до шлюзування несе капітан (судноводій).

6. Обов'язки та відповідальність капітанів (судноводіїв) суден, що шлюзуються

6.1. Під час шлюзування капітан (судноводій) зобов'язаний:

- забезпечувати виконання екіпажем судна дотримання всіх вимог цих Правил;

- терміново повідомляти начальнику вахти шлюзу про всі факти загублених якорів, рулів, ланцюгів та інших великогабаритних предметів у межах шлюзу;

- надавати вичерпну та достовірну інформацію начальнику вахти шлюзу щодо технічного стану судна, вантажу, що перевозиться, та маршруту судна, про що зробити відповідні записи в судновому журналі (на суднах, на яких він передбачений);

- перед шлюзуванням нафтоналивних суден та суден, які перевозять небезпечні вантажі та небезпечні відходи, здійснити додаткову перевірку стану вантажу, пересвідчитись у безпечності судна, про що надати інформацію начальнику вахти шлюзу та зробити відповідні записи в судновому журналі;

- тримати постійний мобільний або радіозв'язок (на суднах, на яких він передбачений) з начальником вахти шлюзу;

- за необхідності завчасно укласти щогли;

- слідкувати за тим, щоб вантажна стріла плавучого крана при його шлюзуванні обов'язково була вкладена;

- на високобортних суднах та плавучих доках прибрати підвісні кранці, які виступають за габарити судна, для уникнення поломок леєрного огородження, світильників та заклинювання судна в камері шлюзу;

- слідкувати за плавним рухом судна при зміні рівня води в камері шлюзу;

- слідкувати за положенням швартових, не допускати їх самовіддачі;

- слідкувати за натягом швартових, не допускати їх обриву;

- повідомляти звуковим сигналом "Попередження" та всіма можливими засобами зв'язку про аварійну ситуацію, яка можлива під час шлюзування, та вживати всіх заходів щодо її ліквідації;

- доповісти начальнику вахти шлюзу про готовність судна до шлюзування і назвати своє прізвище та посаду.

6.2. При знаходженні судна в зоні шлюзу забороняється:

- підходити до причальних пірсів суднам, які не йдуть на чергове шлюзування;

- здійснювати біля причальних пірсів переформування составів та вантажно-розвантажувальні роботи;

- швартувати судна за конструкції шлюзу, не призначені для цього;

- зупинятись на якірну стоянку з віддачею якорів на відстані менше як 20 м від закріплених відкосів берегів і дамб;

- віддавати якорі біля причальних пірсів;

- використовувати ланцюги-волокуші;

- зупинятись та підходити до напірних дамб;

- вихід пасажирів та членів екіпажів на територію шлюзу (за виключенням аварійних ситуацій);

- використовувати засоби гучномовного зв'язку та радіозв'язку з метою, не пов'язаною із здійсненням шлюзування;

- використовувати прожектори для освітлення рульових рубок інших суден та пульта управління шлюзу;

- тримати незадраєними бортові ілюмінатори;

- купатись, ловити рибу, спускати на воду суднові шлюпки;

- викидати за борт будь-які відходи та сміття;

- відкачувати баластні води, фекальні відходи;

- переходити на інші судна, заходити за леєрне огородження палуб судна;

- наносити будь-які написи на конструкції шлюзу;

- здійснювати швартування несправними швартовими кінцями;

- допускати задимлення камери шлюзу і підходів до нього.

6.3. Під час шлюзування капітан (судноводій) несе відповідальність згідно з чинним

 


Купить полный текст документа можно после авторизации

За дополнительной информацией обращайтесь в ООО "Планета Одесса"
Тел. +380 50-336-5436 email: rise3info@gmail.com

Home