МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Наказ
від N 367
Про катастрофу теплоходу
"Чорноморець" та заходи щодо забезпечення безпеки судноплавства
(05.06.2002 р.)
Четвертого грудня 2001 року теплохід "Чорноморець"
(судновласник ТОВ "Нептун-Центр" м. Ялта) виконував рейс за маршрутом
Синоп-Феодосія з вантажем на борту. Загальна вага вантажу згідно з декларацією
складала близько 297 тонн, з яких на верхній палубі судна було розміщено
близько 140 тонн. Загальна вага вантажу значно перевищувала дедвейт судна, який
згідно з Класифікаційним свідоцтвом від 16.11.2001 N 01.2929.184, виданим
Російським Морським Регістром Судноплавства, складав 90 тонн.
Завантаження судна у порту Синоп здійснювалось екіпажем.
Розміщенням вантажу на судні керував капітан І.А.Яйлоян, засновник
підприємства-судновласника.
На основі результатів опитування членів екіпажу встановлено, що
остійність завантаженого судна була незадовільною і після виходу у море вахта
періодично вирівнювала крен перекачуванням палива.
Приблизно о 21-30 04.12.2001, внаслідок перевантаження та
неправильного розташування вантажу судно остаточно втратило остійність, і
почало стрімко нахилятися на правий борт.
Після одержання судном значного крену члени екіпажу скинули у воду
рятувальні плоти, які знаходились на штатних місцях, і покинули борт судна.
Крен судна продовжував зростати. Через швидке затоплення судна суднові
документи та особисті документи членів екіпажу залишились на судні.
Теплохід "Чорноморець" затонув приблизно о 21-30
04.12.2001, в метеорологічних умовах:
вітер -
південно-східний 8-9 балів;
температура
повітря +3°С;
температура води
+ 5-6°С.
У результаті катастрофи 6 членів екіпажу пропали безвісті,
втрачено судно і вантаж.
За інформацією екіпажу бортове радіообладнання морських районів
А1, А2 Глобальної морської системи зв'язку у разі лиха та для забезпечення
безпеки не було приведено в дію.
За свідченням членів екіпажу аварійний радіобуй космічної
супутникової системи аварійного сповіщення КОСПАС-САРСАТ, призначений для
автоматичної подачі сигналу лиха при аварії на морі у порушення встановлених
вимог знаходився у рубці. Тому, після затоплення судна буй не виплив та сигнал
лиха не був поданий.
Згідно з висновками комісії основними причинами катастрофи судна
"Чорноморець" є:
-
втрата остійності судна і його перекидання внаслідок неправильного
завантаження, та розміщення вантажу на судні, порушення капітаном вимог статей
58, 146 Кодексу торговельного мореплавства України в частині забезпечення
безпечного плавання судна та розміщення вантажу.
-
використання судна, яке за конструкцією не було спеціально призначеним для
перевезення вантажів та переобладнано без належного нагляду класифікаційного
товариства та схваленої документації.
З метою попередження аварійних морських подій та враховуючи
пропозиції комісії з розслідування причин загибелі теплоходу
"Чорноморець" наказую:
1. Державному департаменту морського і річкового транспорту
(В.О.Зубков):
1.1. спільно з
Держфлотінспекцією України (О.А.Щипцов):
1.1.1. до
15.09.2002 р. спільною комісією провести перевірки судноплавних компаній, які
здійснюють регулярні закордонні рейси, у частині дотримання ними встановлених
правил безпеки судноплавства та усунення зауважень за результатами перевірок,
проведених капітанами морських торговельних портів за дорученням Укрморрічфлоту
у січні 2002 року. Результати роботи комісії доповісти Мінтрансу.
1.1.2. до
01.07.2002 р. підготувати лист на адресу МЗС України щодо організації взаємодії
з інспекціями держави порту суміжних держав з метою інформування про порушення правил
навантаження та розміщення вантажів торговельних суден у порту відходу.
1.2.
До 01.07.2002 р. спільно з Інспекцією з питань підготовки та дипломування
моряків (І.В.Тихонов) підготувати наказ про організацію єдиного державного
реєстру особистих документів, які засвідчують кваліфікацію моряків відповідно
до міжнародної конвенції ПДНВ-75.
1.3. До
01.10.2002 р. перевірити виконання капітанами морських торговельних портів та
судноремонтних заводів заходів, передбачених наказом Мінтрансу від 22.02.2001
р. N 110 "Про катастрофу теплоходу
"Пам’ять Меркурія" та заходи щодо забезпечення безпеки
судноплавства". Результати перевірки доповісти Мінтрансу.
1.4. До
01.07.2002 р. ввести до Порядку надання капітаном морського порту дозволу на
вихід судна з порту і оформлення Інспекцією державного портового нагляду
приходу суден у порт і виходу їх з порту вимоги щодо обов’язкової присутності
інспектора ІДПН на борту судна при оформленні відходу та приходу судна.
2. Держфлотінспекції України (О.А.Щипцов) до 01.07.2002 р. подати
пропозиції щодо організації об’єктивного контролю за дотриманням правил
навантаження та розміщення вантажів торговельних суден.
3. Державному департаменту морського і річкового транспорту (В.О.Зубков),
Держфлотінспекції України (О.А.Щипцов), Департаменту безпеки транспорту і
технічної політики (Ю.В.Гержод), Департаменту нормативно-правового забезпечення
(Л.М.Логінова) до 01.08.2002 р.:
3.1. завершити
розробку та подати на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України
“Правила розслідування морських подій з суднами морського торговельного флоту в
Україні”;
3.2.
Проаналізувати умови договору між Мінтрансом України та визнаними
кваліфікаційними товариствами щодо виконання Резолюції ІМО А.847(20), у разі необхідності підготувати пропозиції щодо
змін до договору.
4. Капітанам морських портів взяти під суворий контроль
обов’язкове скасування чинності Класифікаційного свідоцтва судна у разі
порушення вимог, визначених Приміткою до Класифікаційного свідоцтва, зокрема
при експлуатації судна з осадкою, яка перевищує регламентовану Регістром.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника
Державного секретаря Кроля С.С.
Міністр
Г.М. Кірпа