МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Наказ N 159
Про затвердження Правил пожежної безпеки на морських суднах України
(від 24.02.2007)
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
12 липня 2007 р. за N 806/14073
Відповідно
до Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 N 789, та
з метою встановлення основних вимог пожежної безпеки на морських суднах України
на всіх стадіях їх експлуатації
НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити Правила пожежної безпеки на морських суднах України, що додаються.
2.
Державному департаменту морського і річкового транспорту (Кушніренка A.В.):
2.1. У
встановленому порядку подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства
юстиції України.
2.2. Довести цей
наказ до відома зацікавлених підприємств, установ і організацій.
3.
Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Касапчука
В.А.
Міністр
М.Рудьковський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України
24.02.2007 N 159
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
12 липня 2007 р. за N 806/14073
ПРАВИЛА
пожежної безпеки на морських суднах України
1.1.
Ці Правила встановлюють основні вимоги пожежної безпеки, дія яких поширюється
на всі типи морських суден України (далі - судна), у тому числі плавкрани,
плавдоки та інші плавучі споруди, а також на судна змішаного плавання
(ріка-море), які здійснюють плавання морськими шляхами, на всіх стадіях їх
експлуатації незалежно від форм власності, та є обов'язковими для
судновласників, членів екіпажів суден, а також усіх інших осіб, що перебувають
на суднах.
Дія
Правил не поширюється на:
військові
кораблі та військові допоміжні судна;
кораблі та
допоміжні судна Державної прикордонної служби України;
риболовні судна.
1.2.
При розробці проекту нормативно-правового акта були використані такі
нормативно-правові акти та документи:
Закон України
"Про пожежну безпеку";
Кодекс
торговельного мореплавства України;
Міжнародний Кодекс
морського перевезення небезпечних вантажів (далі - IMDG Code);
Кодекс безпечної
практики перевезення навалювальних вантажів (далі - BC Code);
Міжнародна
конвенція з охорони людського життя на морі (далі - СОЛАС-74);
Резолюція MSC.98(73) від 05.12.2000 Міжнародної морської організації
"Международный кодекс по системам пожарной безопасности";
Міжнародна
Конвенція про підготовку та дипломування моряків та несення вахти 1978/95 (далі
- ПДМНВ-78/95);
Резолюція A.654(16) Міжнародної морської організації "Графические
символы, относящиеся к схемам противопожарной защиты";
Резолюція A.760(18) Міжнародної морської організації "Символы,
относящиеся к спасательным средствам и устройствам";
Резолюція A.952(23) Міжнародної морської організації "Графические
символы судовых схем противопожарной защиты";
НАОП
5.1.21-1.01-76 "Правила техники безопасности на судах морского
флота", затверджені наказом Міністерства морського флоту" СРСР від
13.03.75 N 50 (далі - РД 31.81.10-75);
НАОП
5.1.21-1.10-89 "Правила морской перевозки опасных грузов",
затверджені наказом Міністерства морського флоту СРСР від 03.05.89 N 56 (далі -
РД 31.15.01-89);
НАПБ 07.002-87
"Руководство по проведению пожарно-профилактической работы на судах
Министерства морского флота, находящихся в эксплуатации", затверджені
наказом Міністерства морського флоту СРСР від 25.02.76 N 16 (далі - РД
31.21.44-86);
НАПБ 01.018-87
"Правила пожарной безопасности при проведении огневых работ на судах ММФ
СССР", затверджені наказом Міністерства морського флоту СРСР від 06.05.87
N 61 (далі - РД 31.52.18-87);
Положення про
відомчу пожежну охорону об'єктів морського і річкового транспорту України,
затверджене наказом Міністерства транспорту України від 01.07.98 N 257 та зареєстроване в Міністерстві юстиції
України 14.10.98 за N 651/3091 (далі - НАПБ В.02.007-98/510);
Правила пожежної
безпеки для суден, які будуються та ремонтуються, затверджені наказом
Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту
населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 23.03.2004 N 136 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 16.04.2004
за N 490/9089 (далі - НАПБ В.01.028-2004);
"Правила
морской перевозки нефти и нефтепродуктов наливом на танкерах ММФ",
затверджені наказом Міністерства морського флоту СРСР від 10.04.81 N 42 (далі -
РД 31.11.81.36-81);
ДСТУ 2272-93
Система стандартів безпеки праці. Пожежна безпека. Терміни та визначення;
ГОСТ 12.2.047-86
(СТ СЭВ 5236-85) "Система стандартов безопасности труда. Пожарная техника.
Термины и определения".
1.3.
Забезпечення пожежної безпеки на суднах у період експлуатації покладається на
судновласника, а виконання вимог цих Правил на кожному окремому судні - на його
капітана.
У
разі тимчасової передачі судна для його експлуатації фрахтувальнику питання
відповідальності за оснащення засобами протипожежного захисту, спорядження та
інші питання пожежної безпеки вирішуються відповідним договором згідно з
Кодексом торговельного мореплавства України та міжнародно-правовими актами,
стороною яких є Україна.
1.4.
Забезпечення пожежної безпеки суден, що перебувають у відстої, покладається на
осіб, які відповідають за відстій суден.
1.5.
Судновласник зобов'язаний:
забезпечувати
дотримання встановлених міжнародними та національними нормативними актами
протипожежних вимог, що стосуються суден, а також виконання розпоряджень і
приписів уповноважених організацій, що інспектують судна;
відповідно до
нормативно-правових актів з пожежної безпеки розробляти та затверджувати
інструкції та інші власні розпорядчі документи, що діють у межах флоту або
судна, які він експлуатує, здійснювати постійний контроль за їх дотриманням. Ці
документи узгоджуються з пожежною охороною підприємства.
організувати
розроблення та своєчасне здійснення заходів, спрямованих на забезпечення
безпеки людей на випадок виникнення пожежі;
надавати на
вимогу представників уповноважених організацій, які інспектують судна,
відомості та документи про стан пожежної безпеки суден і вантажів, що
перевозяться;
утримувати у
справному стані системи та засоби протипожежного захисту та зв'язку на суднах,
протипожежне забезпечення, не допускати їх використання не за призначенням;
своєчасно
інформувати представника відомчої пожежної охорони, що обслуговує судно, про
несправності систем і засобів протипожежного захисту судна та вжиті заходи щодо
їх усунення;
організувати
підготовку екіпажів суден, а також перевірку їх підготовки щодо питань пожежної
безпеки під час чергового дипломування згідно з вимогами ПДМНВ-78/95;
організувати
навчання екіпажів суден правилам пожежної безпеки та пропаганду заходів щодо їх
забезпечення;
не допускати до
роботи на суднах осіб, які не пройшли протипожежного інструктажу;
повідомляти про
пожежі, що сталися, загибель людей та матеріальні збитки в установленому
порядку, проводити службове розслідування випадків пожеж.
1.6.
У разі, коли особливості експлуатації суден потребують вимог пожежної безпеки,
не передбачених цими Правилами та іншими нормативно-правовими актами,
судновласником розробляються заходи щодо забезпечення пожежної безпеки таких
суден та погоджуються відомчою пожежною охороною.
2. Організаційні
заходи щодо забезпечення пожежної безпеки
2.1.
Пожежна безпека забезпечується шляхом проведення організаційних і технічних
заходів, спрямованих на попередження пожеж, травмування або загибелі пасажирів,
екіпажу та інших осіб, що перебувають на судні, а також зниження можливих
майнових втрат, створення умов для успішного гасіння пожеж.
2.2.
Капітан судна відповідальний за забезпечення пожежної безпеки окремих
приміщень, суднового обладнання, а також за утримання і експлуатацію технічних
засобів протипожежного захисту.
2.3. Капітаном судна або
особою, яка виконує його обов'язки, вживаються такі протипожежні заходи:
організація
вивчення та виконання екіпажем судна цих Правил;
розроблення та
здійснення у разі потреби додаткових заходів щодо посилення пожежної безпеки
судна;
контроль за
наявністю та справністю засобів гасіння пожеж, пожежної сигналізації та
зв'язку;
складання
розкладу з пожежної тривоги та оформлення каютних карток для кожного члена
екіпажу з вказівкою обов'язків пожежної тривоги;
проведення
навчальних тривог відпрацюванням умовних і фактичних дій екіпажу судна (додаток
1);
проведення з
особами, які приймаються на роботу в складі екіпажу або які не є членами
екіпажу судна (підмінні та ремонтні бригади, практиканти тощо), до початку
виконання ними на судні своїх обов'язків, первинного протипожежного інструктажу
в підрозділі відомчої пожежної охорони, а після прибуття на судно -
протипожежного інструктажу безпосередньо на робочому місці та під час змін
обов'язків за судновим розкладом;
проведення
щорічного повторного інструктажу (особи, що залучаються до роботи з фумігації
судна, повинні пройти протипожежний інструктаж у підрозділах відомчої пожежної
охорони судновласника та знати основні вимоги щодо забезпечення протипожежного
режиму на судні);
організацію
нагляду за дотриманням протипожежного режиму на судні.
2.4.
Екіпаж та інші особи, що перебувають на судні, зобов'язані виконувати вимоги
цих Правил, не допускати дій, що можуть призвести до виникнення пожежі та
створення загрози життю і здоров'ю людей.
2.5.
На кожному судні з урахуванням його пожежної небезпеки наказом капітана
встановлюється відповідний протипожежний режим та визначаються вимоги щодо:
можливості та
місць куріння, застосування відкритого вогню, використання побутових
нагрівальних приладів;
безпечного
зберігання речовин та матеріалів;
відключення від
мережі електрообладнання;
проведення
тимчасових пожежонебезпечних робіт;
зберігання
промасленого спецодягу та ганчір'я;
порядку огляду
та закриття приміщень і прибирання робочих місць після закінчення роботи;
організації
експлуатації та обслуговування наявних технічних засобів протипожежного
захисту;
порядку нагляду
за цілісністю протипожежних перебірок і палуб, а також закриттів прорізів у цих
перебірках і палубах.
2.6.
Екіпаж судна в процесі технічного навчання повинен вивчити та знати інструкції
щодо поводження з піротехнічними засобами. Результати перевірки знань
оформляються протоколом відповідної комісії судна.
2.7.
Пожежно-профілактичну роботу на суднах треба проводити командним складом та
іншими членами екіпажу, відповідальними за протипожежний стан суднових
приміщень, відсіків, агрегатів і пристроїв, у відповідності до вимог РД
31.21.44-86.
У
випадках, визначених нормативно-правовими актами, до складу екіпажу судна
включають помічника капітана з пожежної частини та матросів пожежної частини.
У
разі підвищеної пожежної небезпеки рейсу (наприклад, під час перевезення
пожежонебезпечних або вибухонебезпечних вантажів) на розсуд судновласника в
рейс можуть направляти спеціаліста відомчої пожежної охорони.
2.8. На кожному судні
повинен зберігатися комплект документів згідно Переліком суднової технічної
документації, що надається судну заводом-будівельником і судновласником
(додаток 2).
Схеми
протипожежного захисту та інструкції з технічного обслуговування та приведення
до дії систем пожежогасіння судна готують українською (або мовою екіпажу) та
англійською мовами для суден, що здійснюють міжнародні рейси, або українською
та мовою екіпажу (якщо вона відрізняється від державної мови України) для суден
внутрішнього (каботажного) плавання. Для суден, які не здійснюють міжнародні
рейси, переклад на англійську мову не є обов'язковим.
Зазначена
документація комплектується в папку "Пожежно-технічна документація",
ведеться першим помічником капітана, який забезпечує пожежну безпеку, та
зберігається у нього. Копії комплекту оперативних планів боротьби з пожежею
зберігаються в аварійній папці та в командирів аварійних партій (груп).
2.9.
На кожному судні повинна знаходитись загальносуднова інструкція про заходи
пожежної безпеки та інструкції про заходи пожежної безпеки для всіх
вибухопожежонебезпечних та пожежонебезпечних приміщень (акумуляторні, камбузи,
лабораторії, вантажні, машинні приміщення тощо). Ці інструкції вивчаються під
час проведення протипожежних інструктажів і вивішуються на видних місцях.
2.10.
На судні розробляється схема керування підрозділами суднового екіпажу в
аварійних ситуаціях (уключаючи боротьбу з пожежею) з формуванням командних
пунктів, постів, аварійних партій (груп) і призначенням їх командирів згідно із
судновим розкладом за завідуванням.
Типова
схема керування з розподіленням обов'язків та відповідальності наводиться в
окремій інструкції про організацію та дії екіпажу з боротьби за живучість судна
та охорону людського життя на морі.
2.11.
Адміністрацією кожного судна з урахуванням його особливостей розробляються
суднові оперативні плани боротьби з пожежею, що передбачають організацію
гасіння пожежі, оптимальний та запасний варіанти застосування сили та засобів
гасіння пожежі в конкретному аварійному приміщені (відсіку) судна. Оперативні
плани повинні розроблятися у двох (трьох) екземплярах та погоджуватися з
відомчою пожежною охороною.
Для
забезпечення чіткої організації дій суднових аварійних партій оперативні плани
боротьби з пожежею для різних відсіків і приміщень судна повинні практично
відпрацьовуватися.
У
судновому розкладі по тривогах для кожного члена екіпажу визначаються його
обов'язки в разі виникнення пожежі.
У
разі зміни функціонального призначення приміщень, штатного розкладу екіпажу
адміністрація зобов'язана забезпечити своєчасне перероблення планів евакуації
та інструкцій.
2.12.
На судні встановлюється порядок оповіщення людей про пожежу, з яким необхідно
ознайомити всіх членів екіпажу.
2.13.
У разі одержання речовин та матеріалів з невідомими властивостями стосовно
пожежної небезпеки судновласник (капітан) зобов'язаний заборонити їх
застосування до з'ясування через відповідні установи та організації відомостей
про їх пожежну небезпеку.
2.14.
Символи, що використовуються на суднах згідно з СОЛАС-74
та належать до схем протипожежного захисту та схем розміщення рятувальних
засобів на суднах, повинні відповідати резолюціям ІМО A.654(16)
та ІМО A.760(18), а для суден, побудованих 01.01.2004
(дата закладання кіля) і після цієї дати, - ІМО A.952(23).
2.15. На кожному судні в
центральному посту керування, центральному пожежному посту за наявності такого
або в рульовій рубці, або на помітних місцях у коридорах і вестибюлях
вивішується схема протипожежного захисту - план загального розташування судна,
на якому показується для кожної палуби:
розміщення
постів керування;
розташування
вогнестійких і вогнезатримувальних конструкцій;
приміщення, що
захищаються системою пожежної сигналізації;
приміщення, що
захищаються стаціонарними системами пожежогасіння, із зазначенням
місцезнаходження приладів і арматури для керування їх роботою, а також
розташування пожежних кранів;
шляхи доступу в
різноманітні відсіки, на палуби тощо із зазначенням шляхів евакуації, коридорів
і дверей;
система
вентиляції, уключаючи пристрої керування вентиляторами, із зазначенням
розташування заслінок і розпізнавальних номерів вентиляторів, які обслуговують
кожну зону;
розміщення
протипожежного забезпечення;
місцезнаходження
інструкцій з технічного обслуговування та застосування всіх суднових засобів і
установок для гасіння та локалізації пожежі.
2.16.
Замість планів відомості, зазначені в пункті 2.15
цих Правил, можуть бути викладені в буклеті, по одному примірнику якого
необхідно зберігати в кожної особи командного складу та один - постійно
зберігати ззовні надбудови в легкодоступному бризкозахищеному укритті,
пофарбованому в червоний колір і позначеному спеціальним знаком.
2.17.
Усі зміни в протипожежному захисті судна терміново вносяться у схеми
протипожежного захисту (плани, буклети).
2.18.
У порту на період звільнення екіпажу на берег щоденно формується стоянкова
аварійна партія, призначена забезпечити боротьбу з пожежею та взаємодію з
підрозділами пожежної охорони порту, аварійно-рятувальними підрозділами та
екіпажами інших суден у разі виникнення пожежі.
2.19.
Підготовку суден до постановки на ремонт проводять згідно з вимогами НАПБ
В.01.028-2004.
Усі
судна після капітального та середнього ремонтів, а також після зимового відстою
приймаються до експлуатації з обов'язковою участю представника відомчої
пожежної охорони судноремонтного підприємства або порту.
2.20.
Вантажні операції, розміщення та розділення небезпечних вантажів на судні, а
також технологічний режим їх перевезення здійснюються відповідно до вимог IMDG
Code, BC Code або РД 31.15.01-89, а також відповідно до декларацій на вантаж та
інструкцій, що видають компетентні органи країни відправки вантажу.
2.21.
До початку навантаження вантажів адміністрацією судна виконуються такі дії:
ознайомлення з
наданою вантажовідправником відповідно до вимог СОЛАС-74 інформацією про
вантажі їх властивостями та характеристиками транспортної небезпеки,
технологічними режимами перевезення, вимогами безпеки праці, протипожежними
заходами, засобами ліквідації аварій;
інструктування
всіх членів екіпажу про найменування, властивості, види та ступені небезпеки
вантажів, що будуть перевозитись судном, їх пакування, маркування, місця
розміщення, вимоги безпеки праці, засоби індивідуального захисту та способи
надання першої допомоги потерпілим.
Спеціальні
заходи безпеки оголошуються наказом по судну;
коригування
оперативних планів боротьби з пожежею з урахуванням властивостей прийнятих до
перевезення вантажів та ознайомлення з цими планами екіпажу;
узгодження з
портом порядку проведення вантажних операцій, зв'язку і сумісних дій в
аварійних ситуаціях.
3. Загальні вимоги
пожежної безпеки на суднах
3.1.1.
Засоби протипожежного захисту судна, що включають конструктивний протипожежний
захист, протипожежні системи та обладнання, що посилюють конструктивний
протипожежний захист, системи пожежної сигналізації та протипожежне
забезпечення повинні відповідати вимогам законодавства України, а для суден, що
здійснюють міжнародні рейси, - також СОЛАС-74.
Ці засоби повинні перебувати в справному технічному стані та бути готовими до
негайної та ефективної дії (використання). Обсяг і строки їх перевірок
установлюються згідно з вимогами компетентного органу та (або) класифікаційного
товариства.
3.1.2.
Закриття протипожежних дверей повинно забезпечувати плавність ходу та щільність
прилягання дверей до направної рами в зачиненому стані. Прокладки, що
ущільнюють закриття, виготовляються з негорючого матеріалу. Протипожежні двері
не повинні мати будь-яких перешкод, що утрудняють їхнє закриття.
Світлова
та звукова сигналізація клінкетних протипожежних дверей перевіряється одночасно
з перевіркою закриття дверей.
3.1.3.
На кожні протипожежні двері наноситься напис робочою мовою екіпажу та
англійською мовою "Протипожежні двері. Fire door". Крім того, на
кожних дверях у місці приводу ручного закриття наносяться схема і короткий
напис, що пояснюють порядок закриття протипожежних дверей, або піктограма.
За
наявності водяного зрошення дверей також зазначається порядок