МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ МОРСЬКОГО І РІЧКОВОГО
ТРАНСПОРТУ
Наказ N 231
Про затвердження Положення про схвалення оцінки охорони і плану охорони
портового засобу та порядок видачі актів про відповідність
(від 09.11.2005)
З
метою виконання вимог розділів 4.3.2, 4.3.4, 15.2.1,
16.2 частини A, розділу 16.62 частини B Міжнародного кодексу з охорони
суден і портових засобів (Кодекс ISPS), циркуляра Комітету з безпеки на морі
IMO MSC/Circ.1131 від 14.12.2004 р. "Тимчасове
керівництво з добровільної самооцінки Урядів учасників Конвенції СОЛАС-74 щодо
впровадження і дотримання вимог Глави XI-2
Конвенції СОЛАС-74 і Кодексу ОСПЗ
НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити Положення про схвалення оцінки охорони і плану охорони портового
засобу та порядок видачі актів про відповідність (додається).
2.
Адміністративно-господарському відділу (Косков М.О.) у 3-денний термін
забезпечити доведення цього наказу до керівництва морських торговельних портів,
річних портів та портових засобів.
3.
ДП "Агентство морської безпеки" (Скворцов Г.П.) проведення оцінки
охорони і плану охорони портового засобу та видачу актів про відповідність
привести у відповідність до Положення.
4.
Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника директора
Георга-Копулоса О.В.
Директор
І.Горобець
до наказу Укрморрічфлоту
09.11.2005 N 231
ПОЛОЖЕННЯ
про схвалення оцінки охорони і плану охорони портового засобу та порядок видачі
актів про відповідність
1.1.
Положення про схвалення оцінок і планів охорони портових засобів та про порядок
видачі актів про відповідність (далі - Положення) розроблено на підставі A/15.2.1, A/16.2
і B/15.2.1, B/16.5,
B/16.62 Міжнародного кодексу з охорони суден і
портових засобів (Кодекс ISPS), циркуляра MSC/Circ.1131
від 14.12.2004 р. і є документом, що регламентує умови, правила, процедури і
порядок схвалення оцінок охорони та планів охорони портових засобів та
отримання портовим засобом Акту про відповідність положенням гл. XI-2 Конвенції SOLAS-74 і Кодексу ISPS.
1.2.
Дія цього Положення поширюється на всі портові засоби, які підпадають під дії
положень глави XI-2 Конвенції SOLAS-74 і частини A Кодексу ISPS, незалежно від форм власності.
Терміни
та їх визначення, що вживаються в Положенні, трактуються таким чином.
Міжнародний
кодекс з охорони суден і портових засобів - нормативний документ, що
складається з частини A (положення цієї частини
повинні розглядатися як обов'язкові) і частини B
(положення цієї частини повинні розглядатися як рекомендаційні), прийнятий 12
грудня 2002 року Резолюцією 2 Конференції держав - учасниць Міжнародної
конвенції про охорону людського життя на морі 1974 року з поправками.
Призначений
орган - організація в системі Уряду, на яку покладена відповідальність за
впровадження глави XI-2 Конвенції SOLAS-74 та
Кодексу ISPS на морському і річковому
транспорті України.
Відповідно
до п. 1 наказу Міністерства транспорту та зв'язку
України від 02.02.2005 р. N 25 "Про організаційні
заходи з посилення охорони на морі" функції Призначеного органу покладено
на Державний департамент морського і річкового транспорту Міністерства
транспорту та зв'язку України.
Визнана
організація в сфері охорони на морі - організація, яка має відповідних
експертів з питань морської безпеки і з відповідними знаннями експлуатації
судна і порту, уповноважена виконувати діяльність з оцінки, перевірки,
погодження, сертифікації, що регламентується главою XI-2
Конвенції SOLAS-74 та частиною A Кодексу ISPS.
Відповідно
до п. 2 наказу Міністерства транспорту та зв'язку
України від 02.02.2005 р. N 25 "Про організаційні заходи з посилення
охорони на морі" визнаними організаціями в області охорони на морі
призначені: Державне підприємство "Агентство морської безпеки" (далі
- ДП "АМБ") та Регістр судноплавства України.
Портовий
засіб - місце, визначене Призначеним органом, де відбувається взаємодія
судно/порт. Воно включає території, а саме: якірні стоянки, причали для
очікування і відповідні підходи з моря.
План
охорони портового засобу (далі - ПОПЗ) документ, регламентуючий порядок та
процедури виконання заходів, що призначені для захисту інфраструктури портового
засобу (далі - ПЗ), суден, вантажів, вантажних транспортних одиниць, людей і
суднових запасів від ризиків порушення охорони.
Рівень
охорони - оцінка ступеня ризику, якщо інцидент безпеки наступить або
відбудеться.
Рівень
охорони 1 - рівень, на якому постійно повинні підтримуватися певні мінімальні
заходи щодо забезпечення охорони.
Рівень
охорони 2 - рівень, на якому через підвищений ризик настання інциденту безпеки
повинні підтримуватися відповідні додаткові заходи щодо забезпечення охорони.
Рівень
охорони 3 - рівень, на якому протягом обмеженого часу, коли ймовірним або
неминучим є настання інциденту безпеки, повинні підтримуватися особливі
специфічні заходи для забезпечення охорони, включаючи випадки, якщо неможливо
визначити конкретну мету нападу.
Офіцер
охорони портового засобу - посадова особа портового засобу, що призначена
відповідальною за розробку, запровадження, перегляд і виконання ПОПЗ ПЗ, а
також за зв'язок з офіцерами охорони суден та компаній.
3. Організація
проведення Оцінки охорони портового засобу та її періодичність
3.1.
Проведення оцінки охорони ПЗ (далі - ООПЗ) є важливою і невід'ємною складовою
розробки ПОПЗ і проводиться з метою виявлення небезпек та відпрацювання
відповідних контрзаходів для запобігання або зведення до мінімуму наслідків
будь-якого можливого інциденту, якщо такий матиме місце.
3.2.
Підставою для проведення ООПЗ є звернення начальника порту (власника ПЗ) до
Призначеного органу про внесення ПЗ до реєстру конвенційних ПЗ.
Метою
проведення ООПЗ є виявлення у ПЗ слабких місць в інфраструктурі, інструкціях,
ПОПЗ та процедурах з захисту і охорони, включаючи людський фактор шляхом
проведення постійного моніторингу стану морської безпеки ПЗ або перевірки ПЗ на
відповідність вимогам Кодексу ISPS.
3.3.
ООПЗ проводить ДП "АМБ" - визнана організація в сфері охорони на морі
(далі - ВОСОМ), відповідно до п. 5 додатка 2 наказу
Міністерства транспорту та зв'язку України від 02.02.2005 р. N 25 "Про
організаційні заходи з посилення охорони на морі" на договірних засадах та
за калькуляцією кошторисної вартості проведення оцінки охорони ПЗ, затвердженої
Призначеним органом.
3.4.
До проведення оцінки охорони ПЗ ВОСОМ може залучати відповідних експертів з
питань:
- існуючих
загроз для охорони ПЗ;
- розпізнавання
та виявлення різних видів зброї, небезпечних речовин і пристроїв;
- розпізнавання
(на недискримінаційній підставі) характерних і поведінкових шаблонів людей, що
можуть створювати потенційну загрозу охороні;
- технологій, що
використовуються для обману охоронних заходів;
- методів
провокування інцидентів безпеки;
- наслідків
вибухів для конструкцій і служб портових засобів;
- охорони
портових засобів;
- практики
роботи в порту;
- заходів на
випадок надзвичайних обставин, забезпечення готовності і реагування на них;
- заходів
фізичної охорони (наприклад, встановлення огорожі);
- систем
радіотелекомунікацій, включаючи комп'ютерні системи та мережі;
- транспорту і
цивільного будівництва;
- суднових і
портових операцій;
- офіцерів
охорони ПЗ, представників навчальних закладів морського транспорту.
3.5.
ООПЗ повинна включати такі елементи:
- визначення і
оцінку основного майна та інфраструктури, захист яких має першочергове
значення;
- визначення
можливої загрози майну та інфраструктурі для забезпечення заходів з захисту та
охорони і встановлення пріоритетності їх виконання;
- виявлення,
вибір і встановлення черговості контрзаходів та процедурних змін, а також
визначення рівня їх ефективності для зниження вразливості;
- виявлення
слабких місць в інфраструктурі, інструкціях, ПОПЗах та процедурах з захисту та
охорони, включаючи людський фактор, а також в таких аспектах охорони, як:
- фізична
охорона;
- конструкційна
цілісність;
- системи
захисту персоналу;
- методика
виконання процедур;
- системи
радіотелекомунікацій, включаючи комп'ютерні системи і мережі;
- транспортна
інфраструктура;
- комунальні
служби;
- інші об'єкти,
що, будучи ушкодженими або використаними для незаконного спостереження,
впливатимуть в межах ПЗ на безпеку людей, майна тощо;
- визначення
периметра зон обмеженого доступу ПЗ (заборонених зон ПЗ) та заходів контролю
щодо доступу у них;
- визначення
границь ПЗ по периметру, та заходів контролю доступу в ПЗ відповідно до кожного
рівня охорони;
- визначення
маршрутів переміщення по напрямку в ПЗ і з ПЗ (пасажирів, членів екіпажів,
прибуття суден, доставки вантажів).
3.6.
Призначений орган може надати ВОСОМ дозвіл на те, щоб ООПЗ охоплювала більше
одного ПЗ, якщо оператор, місце розташування, експлуатація, устаткування і
будова цих ПЗ є подібними.
3.7.
Результати оцінки охорони ПЗ повинні переглядатися і поновлюватись у випадку
зміни таких обставин (але не рідше, ніж раз у два роки):
-
зовнішньополітичної ситуації;
- видів загроз;
- параметрів ПЗ;
- модернізації
системи охорони або охоронного обладнання.
Якщо
за результатами проведення постійного моніторингу стану морської безпеки ПЗ або
перевірки ПЗ на відповідність будуть виявленні слабкі місця в інфраструктурі,
інструкціях, ПОПЗ та процедурах з захисту та охорони, включаючи людський фактор
проводиться переогляд ООПЗ.
3.8.
На всіх етапах проведення ООПЗ слід вживати заходів, які спрямовані на
забезпечення конфіденційності інформації та документів.
4. Схвалення Оцінки
охорони портового засобу
4.1.
По завершенні проведення ООПЗ ВОСОМ складає звіт, що включає:
- опис ПЗ,
особливості її конструкції і функціонування з точки зору забезпечення охорони;
- стислий опис
способу проведення оцінки;
- опис кожного
виявленого вразливого місця;
- опис
контрзаходів, що дозволяють виправити ситуацію щодо кожного уразливого місця;
- відомості про
ВОСОМ, що проводила ООПЗ.
4.2.
Розгляд та схвалення ООПЗ здійснюється Призначеним органом відповідно до вимог A/15.2.1. Кодексу ISPS.
Для
цього Призначеним органом видається наказ про організацію схвалення оцінок та
ПОПЗ і видачу актів про відповідність, в якому оговорюється склад спеціальної
постійно діючої комісії, до складу якої залучають працівників Визнаних в
області охорони організацій тощо.
При
цьому передбачається наступна процедура схвалення ООПЗ:
- подання ВОСОМ
Призначеному органу звіту про проведення ООПЗ;
- розгляд
Призначеним органом звіту про проведення ООПЗ;
- схвалення
Призначеним органом ООПЗ із внесенням до нього змін, якщо це потрібно;
- розгляд змін,
поданих після схвалення ООПЗ.
Комплект
документів подається до Призначеного органу ВОСОМ, що проводила ООПЗ.
До
комплекту входять:
- пояснювальна
записка ВОСОМ з проханням розглянути та схвалити звіт про проведення ООПЗ;
- інформація про
портовий засіб;
- звіт про
проведення ООПЗ;
- інформація про
відповідність ООПЗ основним вимогам Кодексу ISPS.
Після
одержання комплекту документів секретар комісії узгоджує із головою комісії час
засідання комісії.
Рішення
щодо схвалення Звіту про ООПЗ приймається на відкритому засіданні комісії
шляхом голосування її членів на підставі перевірки інформації про відповідність
ООПЗ основним вимогам Кодексу ISPS та відповідно
до чек-листа схвалення оцінки охорони ПЗ (Додаток 1).
Рішення
комісії оформлюється протоколом.
У
випадку відмови в схваленні Звіту про ООПЗ, в протоколі повинні бути вказані
конкретні причини такої відмови і перелік зауважень, які слід доопрацювати
перед повторним поданням документів на схвалення.
Протокол
складається у 3 примірниках, один з яких залишається в комісії, другий
передається ВОСОМ, що проводила ООПЗ, а третій надається офіцеру охорони ПЗ.
4.3.
Звіт про оцінку охорони ПЗ повинен бути захищений від несанкціонованого доступу
або розголошення.
5. Розробка Плану
охорони портового засобу
5.1.
ПОПЗ для кожного ПЗ повинен бути розроблений на підставі схваленої Призначеним
органом ООПЗ для цього ПЗ.
ПОПЗ
повинен передбачати положення для трьох рівнів охорони.
5.2.
ПОПЗ для конкретного ПЗ розробляється ВОСОМ відповідно до п. 5 додатка 2 наказу Міністерства транспорту та зв'язку України
від 02.02.2005 р. N 25 "Про організаційні заходи з посилення охорони на
морі" на договірних засадах та за калькуляцією кошторисної вартості
розробки ПОПЗ, затвердженої Призначеним органом.
ПОПЗ
повинен включати:
- заходи, які
спрямовані на запобігання доставки до ПЗ, або на судно зброї чи будь-яких інших
небезпечних речовин та пристроїв, які призначені для використання проти людей,
суден або портів, і на перевезення яких немає дозволу;
- заходи, які
спрямовані на запобігання несанкціонованого доступу на портову споруду, на
пришвартоване у ньому судно та до його районів обмеженого доступу;
- процедури
реагування на загрозу щодо охорони або порушення заходів з охорони, включаючи
положення з підтримки найважливіших операцій ПЗ або взаємодії судно/ порт;
- процедури
реагування на будь-які вказівки з питань охорони, які може дати Призначений
орган при рівні охорони 3;
- процедури
евакуації на випадок загрози щодо охорони або порушення заходів охорони;
- обов'язки
персоналу ПЗ, який призначений відповідальним за охорону, а також іншого
персоналу ПЗ з питань охорони;
- процедури
взаємодії щодо охорони суден, які обробляються в ПЗ;
- процедури щодо
періодичного перегляду та поновлення ПОПЗ;
- процедури щодо
передачі повідомлень про події, які пов'язані з охороною;
- відомості про
офіцера охорони ПЗ, включаючи інформацію про зв'язок з ним у будь-який час на
протязі доби;
- заходи щодо
забезпечення захисту інформації, яка міститься у ПОПЗ;
- заходи щодо
забезпечення ефективної охорони вантажів і навантажувально-розвантажувального
устаткування на ПЗ;
- процедури
перевірки ПОПЗ;
- процедури
реагування на випадок, якщо суднова система подачі сигналу тривоги з охорони
приведена до дії, коли судно знаходиться на ПЗ;
- процедури
спрощення сходу на берег суднового персоналу або змін серед персоналу, а також
доступу на судно відвідувачів, включаючи представників організацій побутового
обслуговування і профспілок моряків.
ПОПЗ
повинен бути схвалений Призначеним органом влади.
ПОПЗ
може зберігатися в електронному форматі. У такому разі він повинен бути
захищеним від несанкціонованого доступу, знищення, зміни даних або розголошення.
Призначений
орган влади може дати дозвіл на те, щоб ПОПЗ охоплював більше ніж одну портові
споруди, якщо оператор, місце розташування, експлуатація, устаткування і будова
цих портових споруд є подібними.
ПОПЗ
повинний містити:
- докладні
відомості про службу охорони ПЗ;
- докладні
відомості про зв'язки цієї служби з відповідними органами і про необхідні
системи зв'язку, що передбачені для забезпечення постійного і ефективного
функціонування служби і її зв'язків з іншими суб'єктами охорони, включаючи
судна, що знаходяться в порту;
- докладний опис
як оперативних, так і фізичних заходів, що передбачені для виконання на рівні
охорони 1;
- докладний опис
додаткових заходів охорони, що дозволять ПЗ без зволікання перейти на рівень
охорони 2, а при необхідності і на рівень охорони 3;
- передбачати
регулярні перевірки або перегляди ПОПЗ, а також внесення до нього змін на
підставі здобутого досвіду і зміни обставин;
- докладні
відомості про процедури передачі повідомлень в пункти зв'язку відповідних країн
- учасниць Конвенції SOLAS-74.
ПОПЗ
повинен передбачати зберігання записів про інциденти безпеки, загрози,
перевірки, перегляди, підготовку, навчання, заняття.
В
ПОПЗ повинні бути вказані терміни введення кожного із заходів охорони.
ПОПЗ,
крім інформації, наведеної вище, повинен містити такі положення, що стосуються
всіх рівнів охорони ПЗ:
- роль і
структура служби охорони ПЗ;
- обов'язки,
відповідальність і вимоги щодо підготовки всього персоналу ПЗ, який виконує
функції, пов'язані з охороною, а також показники, необхідні для оцінки
ефективності роботи кожного співробітника;
- зв'язок служби
охорони ПЗ з іншими національними або місцевими органами, що відповідають за
охорону;
- системи, що
дають змогу підтримувати ефективний і безперервний зв'язок між персоналом, що
здійснює охорону ПЗ, і суднами, що знаходяться в порту, а при необхідності, і
національними або місцевими органами, що відповідають за охорону;
- процедури або
захисні заходи, необхідні для забезпечення означеного безперервного зв'язку у
будь-який час;
- процедури і
практика щодо захисту конфіденційної інформації на папері або в електронному
форматі;
- процедури
оцінки безперервної ефективності охоронних заходів, процедур і устаткування
охорони, включаючи розпізнавання та реагування на вихід з ладу і неполадки
устаткування;
- процедури
подання й оцінки звітів про можливі порушення