МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ДЕПАРТАМЕНТ МОРСЬКОГО І РІЧКОВОГО
ТРАНСПОРТУ
Наказ N 162
Щодо затвердження Тимчасового типового положення про службу морської безпеки
морського торговельного порту (портового засобу)
(від 17.06.2004)
На
виконання вимог Правила 10 Глави XI-2
"Спеціальні заходи щодо підвищення охорони на морі" Міжнародної
конвенції з охорони людського життя на морі (Конвенція SOLAS), пп. 16.2.6, 16.8.1,
17.2.6, 17.2.7,
17.2.11 частини A, пп. 16.3.1, 16.8.1
частини B Міжнародного кодексу з охорони суден і портових засобів (Кодекс
ISPS), наказів Мінтрансу від 01.12.2003 р. N 943 та
від 27.02.2004 р. N 139 та з метою надання
допомоги морським торговельним портам щодо організації Служб морської безпеки
порту (портового засобу)
НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити Тимчасове типове положення про Службу морської безпеки морського
торговельного порту (портового засобу) (далі - Положення), що додається.
2.
Начальникам морських торговельних портів:
- в термін до 20
червня 2004 року реорганізувати відповідні служби та підрозділи порту,
зазначені у п. 3.3
розділу 3 Положення, включивши їх до складу Служб морської безпеки;
- забезпечити,
починаючи з 01.07.2004 року, несення цілодобового чергування для спостереження
за станом охорони визначених конвенційних портових засобів МТП силами персоналу
Служби морської безпеки.
3.
Адміністративному відділу (Турянчик С.М.) у 5-денний термін забезпечити доведення
наказу до керівництва МТП.
4.
Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника директора
Укрморрічфлоту Горобця І.А.
Директор
Г.Скворцов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Укрморрічфлоту
N 162 від 17.06.2004
Тимчасове типове
Положення
про Службу морської безпеки морського торговельного порту
1.1.
Тимчасове типове положення про Службу морської безпеки морського торговельного
порту (далі - Положення) розроблено відповідно до вимог Правила 10 Глави XI-2 "Спеціальні заходи щодо
підвищення охорони на морі" Міжнародної конвенції з охорони людського
життя на морі (Конвенція SOLAS), пп. 16.2.6,
16.8.1, 17.2.6,
17.2.7, 17.2.11
частини A, пп. 16.3.1, 16.8.1
частини B Міжнародного кодексу з охорони суден і портових засобів (Кодекс
ISPS), ст. 5 циркуляру MSC/Circ.622 від 28.05.99 р.
1.2.
Дія цього Положення поширюється на всі порти України (морські, річкові,
спеціалізовані), з яких виконуються міжнародні морські рейси, на підприємства,
організації, установи, навчальні центри і заклади, інші об'єкти морської галузі
незалежно від форм власності та відомчої належності, які використовують для
своєї діяльності судна закордонного плавання.
1.3.
Служби морської безпеки (СМБ) є структурними підрозділами МТП, судноплавних
компаній, які відповідають за забезпечення, проведення і підтримання морської
безпеки в МТП і судноплавних компаніях, за захист суден, інфраструктури
конвенційних портових засобів від актів піратства, тероризму, актів незаконного
втручання (АНВ) в їх діяльність та інших протиправних дій.
1.4.
СМБ МТП у своїй діяльності керуються Конвенцією про боротьбу з незаконними
актами, спрямованими проти безпеки морського судноплавства, 1988 р.,
Міжнародною конвенцією з охорони людського життя на морі
1974 (Конвенція SOLAS-74), Міжнародним кодексом з
охорони суден і портових засобів (Кодекс ISPS), іншими міжнародними
нормативними актами та нормами міжнародного морського права, Конституцією
України, чинними законодавчими і нормативними актами України, постановами
Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України,
декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України,
нормативними і організаційно-розпорядчими документами Мінтрансу,
Укрморрічфлоту, ДП "Агентство морської безпеки" (далі - Агентство) та
цим Положенням.
1.5.
Вимоги цього Положення є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб (в
частині, що їх стосується), які здійснюють свою діяльність на конвенційних
портових засобах морського і річкового транспорту України, використовують для
своєї діяльності судна під прапором України.
1.6.
Дія цього Положення поширюється на всі конвенційні портові засоби морських
торговельних портів, які обслуговують морські торговельні судна будь-якого
прапора, що здійснюють міжнародні рейси, а саме:
- пасажирські
судна, включаючи швидкісні пасажирські судна;
- вантажні
судна, включаючи швидкісні вантажні судна місткістю 500 і вище.
1.7.
У цьому Положенні терміни й поняття вживаються у такому значенні:
морська
безпека - постійно підтримуваний стан захищеності інтересів особи, суспільства
і держави від загроз піратства, тероризму та актів незаконного втручання в
морську галузь, а також людські і матеріальні ресурси та заходи, які призначені
та застосовуються для захисту суден, їх екіпажів, вантажу, портових засобів і
інфраструктури морських торговельних портів;
служба
морської безпеки - спеціалізований (воєнізований) структурний підрозділ МТП,
призначений для постійного проведення заходів з попередження актів піратства,
тероризму та незаконного втручання проти його портових споруд та
інфраструктури, суден, їх екіпажів, вантажу та несення служби щодо їх охорони;
акт
незаконного втручання - це акт:
а) насильства
стосовно особи, яка перебуває на борту судна під час плавання, якщо такі дії
можуть загрожувати безпеці судна;
б) руйнування
судна, що знаходиться в експлуатації, або його пошкодження, яке може вивести
судно з ладу або загрожує його безпеці під час плавання;
в) розміщення
(або спроби розміщення) на судні, що знаходиться в експлуатації, пристрою або
речовин, що можуть зруйнувати судно або призвести до пошкодження, яке загрожує
його безпеці під час плавання;
г) руйнування
або пошкодження засобів навігаційно-гідрографічного обладнання чи втручання в
його експлуатацію, якщо будь-яка зазначена дія загрожує безпеці судноплавства;
ґ) повідомлення
заздалегідь неправдивих відомостей, що можуть спричинити загрозу безпеці
торговельного мореплавства;
д) незаконного
та навмисного використання вибухового пристрою, хімічної і біологічної зброї,
шкідливих речовин, вогнепальної або січної зброї для:
- здійснення
акту насильства стосовно особи, яка знаходиться на морському вокзалі чи у МТП,
що завдає або може завдати шкоди її здоров'ю чи заподіяти смерть;
- руйнування або
серйозного пошкодження обладнання та споруд морського вокзалу чи МТП, його
служб і розташованих у МТП суден;
- здійснення
диверсії, загрози вибуху, контрабанди зброї, небезпечних хімічних речовин,
наркотиків, незаконної міграції та інших суспільно небезпечних дій, заборонених
законодавством України і міжнародним правом та договорами, учасником яких є
Україна;
портовий
засіб - певний нерозривний район акваторії (підходи з моря, рейдові, якірні
стоянки, місця очікування під розвантажування) і/або території (гідротехнічні
споруди і інфраструктура) морського торговельного (спеціалізованого) порту, де
відбувається взаємодія судно/порт, що обслуговується оператором (стивідорна
компанія), пов'язаний єдиним технологічним процесом, який має однотипні
споруди, пристрої і обладнання, експлуатація яких аналогічна при проведенні
вантажно-розвантажувальних робіт і надання послуг, і де необхідно, відповідно
до вимог Глави XI-2 Конвенції SOLAS і Кодексу ISPS,
здійснення спеціальних заходів, спрямованих на своєчасне виявлення,
попередження і припинення актів, що загрожують забезпеченню морської безпеки на
морському транспорті;
рівні
охорони 1, 2, 3 - встановлений Кодексом ISPS перелік заходів з нарощування сил
та засобів для забезпечення охорони і захисту суден та портових засобів
відповідно до ступеня очікуваної загрози.
1.8.
Основні завдання СМБ МТП:
- забезпечення
функціонування системи морської безпеки захисту і охорони суден, інфраструктури
конвенційних портових засобів морського торговельного порту від актів
піратства, тероризму та незаконного втручання в їх діяльність;
- несення
цілодобового оперативного чергування за спостереженням стану морської безпеки
на морському і річковому транспорті, прийому тривожних повідомлень судно/берег
і будь - яких інших повідомлень, оперативне реагування на порушення, що
пов'язані з охороною суден і конвенційних портових засобів МТП.
Негайне
доведення цієї інформації до керівництва Агентства.
- постійне
підтримання встановленого рівня охорони конвенційних портових засобів МТП;
- реалізація
норм, правил, стандартів і процедур Кодексу ISPS з питань морської безпеки на
суднах і портових засобах;
- проведення
превентивних заходів для запобігання загроз конвенційним портовим засобам МТП
та суднам, що в них обслуговуються.
2.1.
Забезпечення охорони і захисту інфраструктури конвенційних портових засобів
портових засобів, біля яких обробляються судна, захисту екіпажів та пасажирів,
вантажів, що перевантажуються.
2.2.
Виявлення та припинення доставки на судна і на конвенційні портові засоби
наркотичних і хімічних речовин, зброї, інших небезпечних предметів, заборонених
законодавством України для перевезення на морських суднах.
2.3.
Визначення найважливіших для життєдіяльності морського порту ділянок та
уразливих місць.
Розробка
заходів запобігання несанкціонованому доступу до них.
2.4.
Цілодобове спостереження за станом морської безпеки в МТП, прийом тривожних
повідомлень судно/берег і будь-яких інших повідомлень, оперативне реагування на
порушення, що пов'язані з охороною суден в конвенційних портових засобах МТП.
2.5.
Організація проведення оцінок охорони портових засобів, розробки та
періодичного перегляду Планів охорони портових засобів (PFSP) МТП в Агентстві.
2.6.
Внесення на розгляд Агентства пропозицій про необхідні зміни до планів охорони
портових засобів.
2.7.
Впровадження планів охорони портових засобів (PFSP) в МТП.
2.8.
Організація захисту планів охорони конвенційних портових засобів від
несанкціонованого доступу чи розголошення інформації щодо них.
2.9.
Підтримання на конвенційних портових засобах відповідного рівня охорони,
контроль за його станом.
2.10.
Нагляд за обробкою суден, посадкою/висадкою пасажирів, завантаженням суднових
запасів, пошти та багажу, за перевірками суднових та вантажних документів,
квитків пасажирів та документів моряків, родичів моряків, персоналу портів,
представників вантажовласників, інших осіб, що проходять на портові засоби,
компаній, що займаються постачанням.
2.11.
Отримання та опрацювання інформації про загрозу незаконного акту, її
використання в планах охорони суден та портових засобів, зберігання та захист
від розголошень чи несанкціонованих доступів.
2.12.
Організація взаємодії з відповідними службами суміжних портів, місцевими
органами виконавчої влади та регіональними підрозділами Антитерористичного
центру, спецпідрозділами МВС, рятувально-координаційними центрами, координація
з ними дій у випадках припинення незаконних актів, спрямованих проти безпеки
мореплавства.
2.13.
Проведення з працівниками портових засобів навчань та тренувань з охорони та
захисту портових засобів.
2.14.
Організація та здійснення у встановленому порядку підготовки працівників служб
морської безпеки та персоналу МТП з питань морської безпеки (МБ), а також
ведення обліку осіб, які пройшли таку підготовку і одержали за це відповідний
сертифікат /свідоцтво/, які визнаються Україною;
Організація
щорічної переатестації персоналу СМБ, портових засобів із забезпечення морської
безпеки згідно з вимогами Конвенції SOLAS та Кодексу ISPS з метою встановлення
відповідності особи займаній посаді.
2.15.
Визначення порядку евакуації з пасажирських терміналів пасажирів (вокзалів) у
випадках загрози незаконних актів, спрямованих проти безпеки мореплавства.
2.16.
Ведення реєстраційної документації:
- загальна
вхідна та вихідна інформація;
- конфіденційна
інформація щодо незаконних актів на суднах і портових засобах;
- плани охорони
портових засобів;
- рапорти
посадових осіб МТП про незаконні акти;
- документація
про відрядження;
- документація
щодо матеріально-технічного забезпечення та інші.
2.2.
СМБ МТП відповідно до покладених на неї завдань:
- здійснює
комплекс організаційних, адміністративних, оперативних, режимних, технічних та
інших заходів відповідно до плану PFSP з метою попередження, виявлення і
припинення протиправних дій, що створюють небезпеку загибелі суден, їх екіпажів
і пасажирів, вантажів, об'єктів керування рухом суден, засобів зв'язку,
об'єктів навігаційно-гідрографічного забезпечення і обслуговуючого персоналу на
конвенційних портових засобах МТП від загроз здійснення злочинів, нанесення
майнового збитку або інших суспільно небезпечних дій, мінімізації їх наслідків,
виявлення й усунення причин і умов, що сприяють здійсненню протиправної
діяльності;
- розробляє
вимоги до рівня кваліфікації та професійної придатності керівників і
працівників підрозділів та служб МБ займаній посаді;
- здійснює
нагляд за забезпеченням захисту інфраструктури конвенційних портових засобів
МТП від АНВ, інших протиправних посягань та виділення для цих цілей людських і
матеріальних ресурсів;
- здійснює
попереднє службове розслідування випадків АНВ, інших протиправних посягань на
об'єкти, комунікації, служби, персонал МТП, а також за фактами порушення,
невиконання або неналежного виконання вимог МБ, що могли сприяти або спричинили
важкі наслідки для інфраструктури конвенційних портових засобів МТП, персоналу,
інших осіб;
- проводить
експертизу з питань МБ і видає висновки про результати експертизи проектів
будівництва або реконструкції об'єктів інфраструктури конвенційних портових
засобів МТП, морських вокзалів, огорож та приміщень, що можуть призначатися або
призначаються для забезпечення системи морської безпеки МТП;
- організовує
роботу підрозділів СМБ в МТП, судноплавних компаній і організацій, що
розташовані на території МТП у разі АНВ;
- розробляє,
узгоджує та відпрацьовує з регіональними підрозділами міністерств, центральних
органів виконавчої влади зі спеціальними повноваженнями систему взаємодії у
разі АНВ;
- розробляє та у
встановленому порядку надає для розгляду нормативні документи, що регламентують
діяльність підрозділів СМБ МТП;
- організовує
створення системи інформаційного забезпечення з питань МБ;
- забезпечує
суб'єкти морського транспорту, що знаходяться в конвенційних портових засобах
МТП або на підході до порту, інформацією з питань МБ у частині, що їх
стосується;
- аналізує та
розповсюджує інформацію про стан роботи щодо забезпечення МБ, а також
опрацьовує і впроваджує заходи щодо удосконалення захисту інфраструктури МТП
від АНВ, інших протиправних посягань;
- консультує з
питань МБ посадових осіб підприємств морського транспорту, судноплавних
компаній, інших організацій, які розташовані на території МТП, надає допомогу у
організації такої роботи;
- здійснює
заходи щодо соціального захисту працівників підрозділів СМБ МТП;
- бере участь у
випробуваннях та видає пропозиції щодо придатності обладнання і технічних
засобів захисту і охорони, що розробляються або придбані для забезпечення МБ в
конвенційних портових засобах МТП.
3.1.
СМБ у своїй діяльності має право:
- контролювати
дотримання посадовими особами портових засобів МТП вимог морської безпеки;
- вимагати від
працівників портових засобів виконання усіх обов'язків із забезпечення охорони;
- інспектувати
портові засоби з метою підтримки відповідного рівня охорони;
- отримувати
конфіденційну інформацію з питань морської безпеки;
- отримувати
відомості про осіб, відповідальних за набір людей для роботи на портових
засобах, а також осіб, які беруть участь у обслуговуванні суден;
- визначати
перелік та здійснювати придбання інженерно-технічних засобів охорони, інших
необхідних засобів за рахунок коштів морських портів;
- порушувати
клопотання про притягнення до відповідальності посадових осіб конвенційних
портових засобів (ПЗ) за порушення вимог морської безпеки ПЗ;
- скасовувати в
установленому порядку вказівки посадових осіб, якщо вони суперечать вимогам
морської безпеки;
- брати участь у
розгляді проектів будування чи реконструкції портових засобів;
- надавати
пропозиції про застосовування санкцій до юридичних та фізичних осіб за
порушення вимог МБ на підставі та у порядку, передбаченому чинним
законодавством України;
- проводити
попередні службові розслідування АНВ, інших протиправних посягань в МТП, а
також фактів порушень, невиконання або неналежного виконання вимог МБ;
- працівники СМБ
МТП при виконанні своїх службових обов'язків, що пов'язані з питаннями
забезпечення морської безпеки та захисту об'єктів МТП від АНВ, проведення
службових розслідувань, що входять до сфери їх повноважень, мають право
перебувати на будь-яких морських або річкових суднах, контрольованих зонах і
зонах обмеженого доступу, що охороняються, МТП, морського вокзалу, підприємств
морського транспорту, судноплавних компаній, інших організацій і установ усіх
форм власності, що розташовані у МТП;
- при виконанні
заходів з охорони суден і портових засобів особовий склад СМБ має право на
носіння вогнепальної і холодної зброї в порядку, встановленому діючим
законодавством України.
3.2.
Відповідальність працівників СМБ
Працівники
СМБ несуть відповідальність у встановленому чинним законодавством порядку за:
- невчасне або
неякісне виконання завдань;
-
невідповідність прийнятих рішень вимогам чинного законодавства;