МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Наказ
N 700
Про введення в дію рішення Колегії від 30.09.2002 р. N 42
(від
03.10.2002)
Оголошуючи
рішення Колегії Міністерства транспорту України від 30.09.2002р. N 42 "Про
стан безпеки польотів на підприємствах цивільної авіації та безпеки
судноплавства на морських і внутрішніх водних шляхах України та заходи щодо
його поліпшення", наказую:
Першому
заступнику Державного секретаря (Демиденко А.Ф.), заступникам Державного
секретаря (Симоненко С.В., Кроль С.С., Дунаєв Л.Ф.), керівникам Державних
департаментів: авіаційного (Максимов В.О.), морського і річкового (Скворцов
Г.П.), начальникам Департаменту економічного аналізу та стратегічного
планування (Бурдей В.В.), Управління безпеки транспорту (Гержод Ю.В.),
Держфлотінспекції (Щипцов О.А.) прийняти рішення Колегії (додається ) до
керівництва, організації та забезпечення виконання і контролю.
Т.В.О. Міністра
Е.Абдуллаєв.
КОЛЕГІЯ
МІНТРАНСУ УКРАЇНИ
Рішення
N 42
Про стан безпеки польотів на підприємствах цивільної авіації та безпеки
судноплавства на морських і внутрішніх водних шляхах України та заходи щодо
його поліпшення
(від
30.09.2002 р.)
Розглянувши
питання щодо забезпечення безпеки польотів та судноплавства, Колегія
Міністерства транспорту України відзначає, що незважаючи на проведення певної
роботи стан справ з забезпечення безпеки польотів та судноплавства залишається
складним через невиконання в повній мірі вимог законодавчих актів.
З
початку року на авіаційному транспорті мали місце 2 аварійні авіаційні події, в
одній з яких загинуло 8 осіб, та 55 інших подій.
Крім
того, під час виконання несанкціонованих польотів сталося 6 катастроф та 1
аварія надлегких повітряних суден, що не перебувають в Реєстрі повітряних суден
України і не підлягають обліку, в яких загинуло 6 і травмовано 3 особи.
За
цей же період на водному транспорті сталася 1 аварія та 6 аварійних подій, в
яких 6 осіб загинуло, а також 12 інших подій.
Великою проблемою залишається питання
забезпечення безпеки судноплавства маломірних суден. Це підтверджується
аваріями на морі та внутрішніх водних шляхах. Найбільш значна з таких аварій
сталася у Азовському морі з яхтою "Маріуполь". Внаслідок аварії
загинуло 5 осіб, серед них двоє дітей.
Розслідуванням
цієї події встановлено, що основними її причинами було значне перевищення норм
пасажиромісткості, що призвело до втрати остійності яхти та незабезпечення
екіпажу та пасажирів рятувальними засобами.
Аварійні
події на авіаційному, морському та річковому транспорті сталися через грубі
порушення правил безпеки польотів та судноплавства, недостатній контроль та
вимогливість інспекційних, реєстраційних і наглядових установ та органів за
дотриманням експлуатантами правил безпеки і свідчать на необхідність
вдосконалення існуючої системи забезпечення безпеки судноплавства та державного
нагляду у галузі морського і річкового транспорту.
Невирішеною
залишається кадрова проблема в цивільній авіації. Кіровоградська Державна
льотна академія і Кременчуцький льотний коледж щорічно випускають льотні кадри
без проходження ними повного курсу льотної підготовки, що в найближчому
майбутньому може негативно позначитися на забезпеченні належного рівня безпеки
польотів.
Через
велику кількість аварій та катастроф з незареєстрованими повітряними суднами
авіації загального призначення необхідно вдосконалення Кодексу України про
адміністративні правопорушення, а також юридично-правове визначення і вирішення
питань підпорядкованості авіації загального призначення.
Укравіатрансом
належним чином не організована робота з розробки нормативних документів,
особливо в частині регулювання діяльності авіації загального призначення, а
розроблювані Укрморрічфлотом проекти нормативних документів не відповідають
вимогам нормопроектувальної техніки.
На
авіаційному, морському та річковому транспорті інформування про події ще не
відповідає вимогам, визначених у відповідних наказах та інструктивних
матеріалах Міністерства; значні недоліки мають місце під час розслідування
авіаційних та морських подій.
Інспекції
з нагляду за безпекою судноплавства на сьогодні працюють недостатньо ефективно
в частині перевірки виконання підприємствами вимог ліцензійних умов і, крім
того, здійснюють непритаманні інспекціям функції.
Головна
інспекція з безпеки польотів не виконує функції нагляду з питань забезпечення
безпеки польотів, що стосуються аеропортів, служб управління повітряним рухом,
метеозабезпечення тощо.
Такий
стан справ з дотримання вимог безпеки польотів, судноплавства є наслідком
низької трудової і виробничої дисципліни, серйозних недоліків в розробці нормативних
документів, самоусуненням окремих керівників всіх рівнів від цієї роботи,
послабленням вимогливості до діяльності структурних підрозділів і їх посадових
осіб.
З
метою підвищення рівня безпеки польотів та судноплавства Колегія Мінтрансу,
вирішила:
1.
Визнати організацію роботи Державних департаментів авіаційного, морського і
річкового транспорту та Держфлотінспекції України з питань забезпечення безпеки
польотів та судноплавства на підприємствах цивільної авіації, морського і
річкового транспорту України та нагляду за нею недостатньою і такою, що не в
повній мірі відповідає вимогам нормативних актів з питань безпеки.
2.
Державному департаменту авіаційного транспорту (Максимов В.О.), морського і
річкового транспорту (Скворцов Г.П.), Держфлотінспекції України (Щипцов О.А.):
2.1 Забезпечити реалізацію у
встановлені терміни завдань і заходів, визначених Президентом і Урядом України,
Міністерством транспорту України відносно підтримання належного рівня безпеки
польотів та судноплавства.
2.2. Розглянути на чергових
засіданнях Колегій, Ради питання про покращання організаційної та наглядової
роботи з питань безпеки польотів та судноплавства.
2.3. У двомісячний термін
розробити за погодженням з Мінтрансом та затвердити нормативи особистої участі
керівників та посадових осіб всіх рівнів управління в роботі щодо забезпечення
безпеки польотів, судноплавства та нагляду за забезпеченням безпеки.
3.
Державному департаменту авіаційного транспорту (Максимов В.О.):
3.1. Прискорити розробку та
подання до Кабінету Міністрів України проекту змін і доповнень до Повітряного
кодексу України.
3.2. До 15 листопада ц.р.
розробити робочий план реалізації Програми безпеки польотів цивільної авіації
на 2003 рік.
3.3. В місячний термін
розробити та подати на затвердження Мінтрансу Графік підготовки першочергових
нормативно-правових актів з питань підвищення контролю за використанням
повітряного простору та обслуговування повітряного руху, в тому числі за
польотами експериментальної, спортивної та аматорської авіації.
3.4. До 30.12.2002 р.
доопрацювати Положення про взаємодію центральних та місцевих органів виконавчої
влади щодо здійснення нагляду на місцях за безпекою польотів повітряних суден
спортивного призначення, надлегких повітряних суден, повітряних суден аматорської
конструкції, забезпечити його погодження у встановленому порядку та подання до
Кабінету Міністрів України.
3.5. До 01.11.2002р. подати
до Кабінету Міністрів України проект доопрацьованої з участю ТСОУ і
Всеукраїнської Асоціації "Аероклуб України" Концепції державного
регулювання авіаційної діяльності при використанні легких, надлегких,
аеростатичних та аматорських повітряних суден в цивільній авіації України
(Концепції авіації загального призначення).
3.6. Забезпечити плановий
посилений контроль за льотно-технічною експлуатацією літака Ан-140 на
початковому етапі виконання виробничих польотів з обов’язковим розшифруванням
та аналізом даних носіїв польотної інформації після виконання кожного рейсу та
наданням інформації про виявлені відхилення підприємствам-розробникам та
виробникам авіаційної техніки для вжиття заходів.
3.7. До 30.11.2002р.
погодити з Міноборони перелік аеродромів спільного цивільно-військового
базування та Положення про спільне використання таких аеродромів.
3.8. До кінця 2002р. здійснити
перевірку організації охорони аеропортів цивільної авіації і засобів
попередження несанкціонованого проникнення на їх територію та вжити вичерпних
заходів для усунення виявлених недоліків.
3.9. До 01. 03. 2003р.
забезпечити перегляд на всіх цивільних аеродромах Інструкцій з виконання
польотів в частині організації учбових, тренувальних, випробувальних та
контрольно-випробувальних польотів і доповнити їх розділом про порядок
здійснення демонстраційних польотів та забезпечення заходів безпеки.
3.10. В місячний термін
спільно з Управлінням кадрової політики та державної служби підготувати
пропозиції щодо підпорядкування навчальних закладів цивільної авіації
Міністерству транспорту України.
4.
Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г.П.)
спільно з Держфлотінспекцією України (Щипцов О.А.) в місячний термін:
4.1. Внести узгоджені
пропозиції щодо змін та доповнень до Положення про Державний департамент
морського і річкового транспорту та Положення про Головну Державну інспекцію з
безпеки судноплавства (з виключенням та дублювання виконуваних ними функцій та
з урахуванням Концепції адміністративної реформи в Україні).
4.2. Підготувати проекти
листів Мінтрансу до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Київської та
Севастопольської міських та обласних держадміністрацій про приведення Правил
користування водними об’єктами для плавання на маломірних суднах у
відповідність до чинного законодавства, як цього вимагає стаття 67 Водного
кодексу України.
4.3. До 01.12.2002р. подати
Мінтрансу проекти змін та доповнень до нормативно-правових актів з питань:
- атестації судноводіїв
маломірних суден та порядку видачі і обліку відповідних свідоцтв (дипломів)
нового зразка, забезпечивши сучасний ступінь їх захисту;
- реєстрації маломірних
суден;
- безпечної експлуатації баз
для стоянок маломірних суден;
- відповідальності
судновласників та судноводіїв маломірних суден за порушення вимог
нормативно-правових актів з безпеки судноплавства.
5.
Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г.П.):
5.1. До 20.10.2002 р. подати
Мінтрансу на затвердження узгоджений в установах, підприємствах та організаціях
Мінтрансу та Укрморрічфлоту План заходів Міністерства транспорту на 2003 рік з
виконання Державної програми удосконалення функціонування державної системи
забезпечення безпеки судноплавства за пріоритетними напрямами на 2003 – 2006
роки ;
5.2. До 15.12.2002 р. подати
Мінтрансу проект Єдиного плану міністерств та інших центральних органів
виконавчої влади на 2003 рік з виконання Державної програми удосконалення
функціонування державної системи забезпечення безпеки