( Наказ втратив
чинність на підставі Наказу Міністерства інфраструктури № 447 від 24.06.2022 )
МІНІСТЕРСТВО
ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
14.06.2007 N 498
Зареєстровано в
Міністерстві
юстиції України
7 серпня 2007 р.
за N 905/14172
Про затвердження Положення
про навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України
( Із
змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури
N 487
від 01.11.2011, N 658 від 05.11.2012, N 278 від 16.08.2016
N 463
від 23.12.2016, N 409 від 30.11.2017, № 354 від 06.08.2018)
Згідно з Положенням
про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженим постановою
Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 N 789, та з
метою вдосконалення функціонування системи навігаційного забезпечення
судноплавства на внутрішніх водних шляхах України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про
навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України
(далі - Положення), що додається.
2. Державному департаменту морського і
річкового транспорту (Кушніренко А.В.):
2.1. Подати в установленому порядку
цей наказ до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
2.2. Довести цей наказ до відома
зацікавлених підприємств, установ та організацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу
покласти на заступника Міністра Касапчука А.В.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
Перший
заступник начальника ДП
"Укрводшлях" Заступник
Голови Державного комітету
України з питань технічного
регулювання та
споживчої політики В.о.
Голови Державного комітету України
з питань регуляторної політики
та підприємництва Голова
Державного комітету рибного
господарства України Заступник
начальника Головної
державної інспекції України
з безпеки судноплавства |
М.Рудьковський
Г.М.Медведєв
С.Т.Черепков
К.О.Ващенко
С.В.Сочнев
В.В.Доронін
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
14.06.2007 N 498
Зареєстровано в
Міністерстві
юстиції України
7 серпня 2007 р.
за N 905/14172
про
навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України
1.1. Це Положення розроблено з метою
створення єдиної системи навігаційного забезпечення судноплавства на внутрішніх
водних шляхах, що включає шляхові роботи (проміри, днопоглиблення, дноочищення,
тралення, утримання, зняття та встановлення засобів навігаційного обладнання
(далі - ЗНО)), забезпечення безпечного лоцманського проведення, функціонування
і утримання річкової інформаційної служби (далі - РІС), забезпечення зв’язку,
надання щоденної гідрологічної та навігаційно-гідрографічної інформації,
забезпечення безперервного пропуску через судноплавні гідротехнічні споруди
(далі - СГТС) та під підйомними фермами мостів, утримання гідротехнічних споруд
(далі - ГТС) портів та баз-стоянок, своєчасне відкриття та закриття навігації.
1.2. Терміни у Положенні вживаються в
такому значенні:
внутрішні водні шляхи
загального користування (ВВШ) - річки, озера, водосховища, канали, інші
водойми, а також внутрішні морські води та територіальне море, за винятком
випадків, коли відповідно до законодавства України їх використання повністю чи
частково заборонено;
судноплавство -
плавання суден водними шляхами; за районами плавання відрізняють морське,
внутрішнє та змішане судноплавства; крім того, судноплавство відрізняють за
функціональною ознакою;
судновий хід
(фарватер) - водний простір на внутрішньому водному шляху, призначений для руху
суден і позначений на місцевості і на карті; крім того, це безпечний у
навігаційному відношенні прохід по водному просторі, означений засобами
навігаційного обладнання;
габарити суднового
ходу - глибина, ширина, надводна висота і радіус закруглення суднового ходу;
РІС - служба, яка
входить до складу державного підприємства "Адміністрація морських портів
України" (далі - ДП "АМПУ") та створена для забезпечення
безпечного та ефективного процесу перевезень і найбільш повного використання
можливостей внутрішніх водних шляхів України.
1.3. Навігаційне забезпечення на
внутрішніх водних шляхах (далі - НЗ ) - це створення безпечних умов плавання
суден, що полягає у виконанні визначеного цим Положенням переліку робіт та
заходів.
1.4. Перспективні та поточні (річні)
плани навігаційного забезпечення плавання суден у загальному випадку повинні
включати такі заходи:
вивчення внутрішніх
водних шляхів в інтересах забезпечення плавання, виробничої діяльності та
базування суден;
складання та видання
річкових карт, порадників і посібників для плавання;
будівництво,
реконструкція, ремонт та обслуговування навігаційного обладнання внутрішніх
водних шляхів;
отримання оперативної
інформації з суден про зміни навігаційних умов та режиму плавання на внутрішніх
водних шляхах;
проведення ремонтних
робіт для підтримання належного технічного стану СГТС та ГТС;
планування початку та
кінця навігації;
ремонт,
обслуговування та встановлення додаткового обладнання для РІС, зв'язку.
1.5. Навігаційне забезпечення
судноплавства здійснюється шляхом:
оснащення внутрішніх
водних шляхів, віднесених до категорії судноплавних, береговим і плавучим навігаційним
обладнанням, забезпечення його безперебійної роботи згідно з міждержавним
стандартом ГОСТ 26600-98 "Знаки навигационные внутренних судоходных путей.
Общие технические условия." ("Знаки навігаційні внутрішніх
судноплавних шляхів. Загальні технічні умови");
гідрографічного
вивчення внутрішніх водних шляхів з метою створення безпечних умов
судноплавства, вивчення руслових процесів, підготовки і видання офіційних
річкових карт, керівництв і посібників для плавання, а також утримання їх в
актуалізованому стані;
проведення
днопоглиблювальних та дноочисних робіт з метою безпечної експлуатації
внутрішніх водних шляхів;
збору та доведення до
судновласників інформації про зміни навігаційних умов та режиму плавання на
внутрішніх судноплавних шляхах метеорологічної та шляхової інформації;
забезпечення
безпечного лоцманського проведення;
функціонування РІС;
забезпечення надійним
зв'язком;
безпечного пропуску
суден СГТС та підйомними фермами мостів;
створення умов
безпечної стоянки на якірних місцях, ГТС у портах та на базах-стоянках.
1.6. Навігаційне забезпечення на
внутрішніх водних шляхах, віднесених до категорії судноплавних (далі -
внутрішні судноплавні шляхи), здійснюється державним підприємством водних
шляхів України "Укрводшлях" (далі - ДП "Укрводшлях"), ДП
"АМПУ", державною установою "Держгідрографія" (далі - ДУ
"Держгідрографія").
ДП
"Укрводшлях" надає РІС розклад роботи СГТС у зоні дії РІС.
ДП "АМПУ"
забезпечує:
надійний зв'язок із
суднами, що перебувають на підходах та в зоні дії РІС;
своєчасне інформування
судновласників щодо змін у роботі навігаційного обладнання, зміщення зі своїх
місць ЗНО, розкладу роботи мостів у зоні дії РІС та метеоінформацію;
проведення промірних,
тральних, днопоглиблювальних та дноочисних робіт на внутрішніх судноплавних
шляхах;
безпечне лоцманське
проведення суден на внутрішніх судноплавних шляхах.
ДУ
"Держгідрографія" відповідно до покладених на неї завдань здійснює:
оснащення внутрішніх
судноплавних шляхів України засобами навігаційного обладнання, забезпечення
ремонту і безперебійної роботи в заданому режимі;
гідрографічне
вивчення ВВШ з метою створення безпечних умов судноплавства, вивчення руслових
процесів, підготовки і видання офіційних річкових карт, керівництв і посібників
для плавання, а також підтримання їх в актуалізованому стані;
оперативне
інформування РІС про зміни навігаційних умов і режиму плавання на ВВШ;
узгодження в межах
повноважень будівництва об’єктів на внутрішніх водних шляхах України, проектної
документації стосовно будівництва гідротехнічних споруд, проведення
гідротехнічних робіт, кар’єрів видобування піску, прокладання підводних кабелів
і трубопроводів та інших комунікацій на внутрішніх водних шляхах України в зоні
дії ЗНО.
1.7. Контроль за навігаційним
забезпеченням судноплавства на внутрішніх водних шляхах здійснює Державна
служба морського та річкового транспорту України.
Технічний нагляд за
проведенням промірних робіт здійснює Регістр судноплавства України.
2. Гідрографічні зйомки внутрішніх водних
шляхів
2.1. Гідрографічні зйомки внутрішніх
водних шляхів - це комплекс шляхових робіт, які необхідно проводити на
внутрішніх водних шляхах з метою забезпечення безпечних умов судноплавства,
забезпечення гарантованих габаритів шляху, визначення потреб у засобах
навігаційного обладнання та складання (за результатами вивчення) річкових карт,
порадників та посібників для плавання на внутрішніх водних шляхах.
2.2. Гідрографічні зйомки внутрішніх
водних шляхів здійснюються шляхом виконання суцільних промірних робіт,
проектування прорізів на перекатах, у тому числі капітальних спрямлень,
складання перспективних планів шляхових робіт з обрахованими об'ємами та
визначеними витратами.
2.3. Промірні роботи виконуються з
метою вивчення руслового режиму, забезпечення днопоглиблювальних, виправних та
інших шляхових робіт технічною документацією, контролю за станом судноплавних
шляхів і їх навігаційного огородження, складання та коректури карт внутрішніх
водних шляхів і схем суднових ходів.
2.4. Промірні роботи на внутрішніх
водних шляхах виконуються:
ДУ "Держгідрографія"
- для отримання відомостей про характер і рельєф дна, стан глибин з метою
створення картографічного зображення річкових акваторій;
ДП "АМПУ" -
відповідно до плану шляхових робіт для контролю гарантованих габаритів шляху;
на акваторіях
затонів, причалів, пристаней і підходах до них, на об’єктах будівництва та
реконструкції гідротехнічних споруд промірні роботи можуть виконуватися
підприємствами (установами, організаціями).
2.5. Тральні роботи на внутрішніх
водних шляхах виконуються для перевірки чистоти і габаритів суднових ходів,
виявлення підводних перешкод, небезпечних для суден, які необхідно огородити
або видалити.
2.6. Тральні роботи на внутрішніх
водних шляхах проводяться ДП "АМПУ" та включають в себе:
суцільне тралення
проводиться по всій довжині транзитного суднового ходу, за винятком плесових
ділянок із глибинами, більшими за гарантовані у півтора раза. На таких ділянках
допускається епізодичний контроль за переформуванням русла і чистотою суднового
ходу шляхом руслових зйомок і промірювань ехолотами. Суцільне тралення
здійснюється також і на всіх додаткових суднових ходах, у тому числі на
підходах до затонів, пристаней, причалів, відстійних пунктів;
місцеве тралення
проводиться у проміжках між суцільними траленнями на усіх перекатах, прогонах
мостів, підходах до пристаней і на ділянках, де дуже розмиваються береги, а
також на ділянках, де можливе засмічення суднового ходу такелажем, деревиною
тощо. Ширина смуги, яку необхідно протралити, повинна відповідати ширині
огородженого плавучими знаками суднового ходу. На ділянках, де відсутні плавучі
знаки і судновий хід позначений тільки береговими знаками, тралення на водних
шляхах I групи проводиться у межах подвійної гарантованої ширини, II групи -
полуторної гарантованої ширини суднового ходу;
аварійне тралення
будь-якої ділянки суднового ходу проводиться у тих випадках, коли на даній
ділянці утоплений якір, лот або інший предмет, небезпечний для суден, а також у
випадку аварії із судном або лотом. Аварійне тралення у випадку транспортної
пригоди із судном здійснюють на об'явлену глибину у місці, де за припущенням
сталося зіткнення судна із перешкодою. Це місце визначають по схематичному
кресленню, складеному судноводієм.
2.7. Тралення акваторій затонів,
причалів, пристаней та підходів до них, незалежно від приналежності,
здійснюється власниками або, за їх заявками, ДП "АМПУ" на договірних умовах.
2.8. На ділянках із кам'янистим руслом
частота тралення жорстким тралом визначається, виходячи із місцевих умов та
стану каменистого річища ділянки.
2.9. Днопоглиблювальні роботи на
внутрішніх водних шляхах виконуються для підтримання і систематичного
покращення судноплавних умов (поглиблення, розширення і розробки нових суднових
ходів, зведення виправних споруд з ґрунту), збільшення гарантованих габаритів
шляху, усунення небезпечних для судноводіння звальних течій і створення більш
стійкої суднохідної траси, підвищення і обвалування берегових територій,
створення котлованів гідротехнічних споруд тощо.
2.10. Днопоглиблювальні роботи на
внутрішніх водних шляхах виконуються ДП "АМПУ":
на транзитних
судноплавних ходах відповідно до плану шляхових робіт для забезпечення
гарантованих габаритів шляху;
крім того, на
акваторії затонів, причалів, пристаней та на підходах до них, при побудові
котлованів, траншей під дюкерні переходи, намивів території, споруд тощо,
незалежно від їх приналежності, можуть здійснюватися за заявками власників або
експлуатуючих організацій на договірних умовах з підприємствами, що мають
"Свідоцтво про визнання" Регістра судноплавства України.
2.11. Дноочисні роботи включають в
себе:
обстеження водного
шляху і знаходження підводних перешкод;
визначення підводних
перешкод, що знаходяться на судновому ходу або прилягаючих до нього смугах
русла;
вилучення підводних
перешкод з води та віддалення їх в місця, звідки вони не можуть бути змиті
водою або винесені льодоходом знову в річку (незатоплюваний беріг, староріччя і
т.д.)
2.12. Дноочисні роботи на внутрішніх
водних шляхах виконуються ДП "АМПУ":
на транзитних
судноплавних ходах відповідно до плану шляхових робіт для забезпечення
безпечних умов судноплавства;
крім того, на
акваторіях затонів, причалів, пристаней і підходах до них, на об'єктах
будівництва та реконструкції гідротехнічних споруд можуть здійснюватися за
заявками власників або експлуатуючих організацій на договірних умовах з
підприємствами, що мають "Свідоцтво про визнання" Регістра
судноплавства України.
2.13. Відповідно до пункту 9.14.7
Правил промислового рибальства в рибогосподарських водних об'єктах України,
затверджених наказом Державного комітету рибного господарства України від 18
березня 1999 року N 33 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25
травня 1999 року за N 326/3619, без погодження з державними органами
рибоохорони забороняється здійснювати в рибогосподарських водних об'єктах
днопоглиблювальні, вибухові, бурові, сейсмологічні та геологорозвідувальні
роботи, за винятком проведення невідкладних днопоглиблювальних робіт для
підтримки судноплавства на обмілілих ділянках річок.