МІНІСТЕРСТВО
ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N
341 від 28.05.2001
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
25 червня
2001 р. за N 544/5735
Про затвердження Положення
про лоцмана-оператора служби регулювання руху суден
( Із
змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства транспорту та зв'язку
N 218
від 03.03.2006 , N 4 від 10.01.2007
Наказом
Міністерства інфраструктури
N 487
від 01.11.2011, N 278 від 16.08.2016, N 354 від 06.08.2018, N 248 від
30.04.2021
наказом
Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України
№ 952 від 20 грудня 2022 року,
враховуючи
зміни, внесені наказом Міністерства розвитку громад, територій та
інфраструктури України
від 22
лютого 2023 року
№ 102)
№ 130 від 12 лютого 2024 року,
враховуючи
зміни, внесені наказом Міністерства розвитку громад, територій та
інфраструктури України
від 29
лютого 2024 року
№ 181)
Відповідно до
зобов'язань України щодо вимог міжнародних договорів, законодавства з питань
забезпечення безпеки судноплавства у територіальному морі та згідно зі статтями
3 і 112 Кодексу торговельного
мореплавства України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про
лоцмана-оператора служби регулювання руху суден (надалі - Положення), що
додається.
2. Керівникам морських торговельних
портів та ДП "Дельта-лоцман" у тримісячний термін привести посадові
інструкції лоцманів-операторів служби регулювання руху суден відповідно до
вимог зазначеного Положення.
3. Державному департаменту морського і
річкового транспорту (Зубков В.О.) довести цей наказ до відома усіх
заінтересованих підприємств, установ та організацій.
4. Контроль за виконанням цього наказу
покласти на заступника Міністра транспорту України Севрюкова В.В.
Міністр Л.Костюченко
Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
28.05.2001 N 341
Зареєстровано в
Міністерстві
юстиції України
25 червня 2001 р.
за N 544/5735
Положення про
лоцмана-оператора служби регулювання руху суден
1.1. Положення про лоцмана-оператора
служби регулювання руху суден (далі - Положення) встановлює вимоги до
кваліфікації лоцманів-операторів служб регулювання руху суден (далі - СРРС), їх
права та обов'язки.
1.2. Положення
розроблено відповідно до Кодексу
торговельного мореплавства України, "Международной конвенции по охране человеческой жизни на
море" (Лондон, 1974), Резолюції Міжнародної морської
організації (далі - IMO) А.857(20)
"Керівництво для служб руху суден" від 27.11.97.
1.3. Лоцман-оператор
призначається на посаду керівником підприємства, якому підпорядкована СРРС,
згідно з кваліфікацією, що йому присвоєна.
1.4. Лоцман-оператор
у своїй діяльності керується Конституцією України і законами України, актами
Президента України, постановами Кабінету Міністрів України,
нормативно-правовими актами Міністерства розвитку громад, територій та
інфраструктури України, міжнародними договорами України, іншими нормативними
актами, цим Положенням.
2.
Обов'язки лоцмана-оператора СРРС
2.1. На
лоцмана-оператора покладаються такі обов'язки:
- Збір, реєстрація,
обробка, узагальнення інформації про гідрометеорологічні умови; про стан
судноплавних шляхів, уключаючи гідрологічну, гідрографічну інформації, а також
інформацію про стан роботи засобів навігаційного обладнання (далі - ЗНО),
знаходження плавучих ЗНО на штатних місцях, стан руху суден у зоні дії СРРС,
наявність транспортних суден та операцій, що можуть перешкоджати нормальному
руху інших суден, уключаючи судна, що не додержуються правил плавання в зоні
дії СРРС;
- збір інших видів
інформації, що може впливати на рух суден у зоні дії СРРС;
- організація руху
суден;
- виявляння суден на
підходах до зони дії СРРС, установлення зв'язку з ними, їх ідентифікація та
отримання необхідних даних про кожне судно;
- передача
навігаційних попереджень;
- забезпечення
дотримання суднами правил плавання у зоні дії СРРС, передача суднам повідомлень
про порушення ними правил плавання і вказівок щодо усунення порушень;
- передача суднам
рекомендацій щодо уникнення небезпечних ситуацій, а також указівок щодо порядку
руху, швидкості, маршруту плавання та місця поставлення на якір та контроль за
їх виконанням;
- надання суднам
навігаційної допомоги;
- взаємодія із
суміжними СРРС, лоцманськими, буксирними, аварійно-рятувальними та іншими
службами, що сприяють судноплавству в зоні дії СРРС;
- сприяння
аварійно-рятувальним, буксирним, днопоглиблювальним та іншим спеціальним
роботам у зоні дії СРРС;
- сприяння
встановленню зв'язку між суднами, береговими організаціями та службами з
питань, що пов'язані з забезпеченням безпеки руху суден.
3. Права
лоцмана-оператора СРРС
3.1. Лоцман-оператор
має право:
- видавати
обов'язкові до виконання суднами вказівки щодо черговості руху; часу початку
руху; маршруту, швидкості та інтервалів руху; місця якірної стоянки;
- вимагати від суден
підтвердження отриманих указівок та рекомендацій, а також відомостей про наміри
та маневри, що виконуються ними;
- вимагати усунення
суднами порушень правил плавання у зоні дії СРРС та обов'язкових постанов
начальників морських портів;
- повідомляти
капітана порту, Морську адміністрацію, судновласника про порушення суднами
правил плавання у зоні дії СРРС;
- одержувати від
підприємств, установ, та організацій інформацію, що необхідна для виконання ним
своїх обов'язків у зоні дії СРРС;
- відмовитись від
продовження радіолокаційного проведення судна, що обов'язково фіксується за
допомогою технічних засобів, якщо капітан судна, що проводиться за допомогою
СРРС, не дотримується його рекомендацій. Проте і після відмови від радіолокаційного
проведення судна лоцман-оператор СРРС зобов'язаний залишитися на зв'язку з
судном і, якщо капітану будуть потрібні відомості, необхідні для безпечного
плавання, то лоцман-оператор СРРС зобов'язаний подати їх. Якщо капітан зажадає,
щоб лоцман-оператор СРРС поновив радіолокаційне проведення судна, то його
вимога має задовольнитися.
4. Основні кваліфікаційні вимоги до
лоцманів-операторів СРРС
4.1. Кандидатами на посаду
лоцмана-оператора СРРС (далі - кандидати) можуть бути громадяни України, які
мають диплом судноводія, висновок відповідної медичної комісії про придатність
до роботи за професією "Лоцман-оператор" і чинне Обмежене свідоцтво
оператора Глобальної морської системи зв’язку під час лиха та для забезпечення
безпеки мореплавства, вільно володіють державною мовою та англійською мовою в
обсязі, не меншому ніж знання частини А1 стандартного морського навігаційного словника-розмовника
IMO.
4.2. Якщо СРРС здійснює функції щодо
надання суднам навігаційної допомоги (радіолокаційне проведення), рекомендацій
та вказівок для плавання і уникнення небезпечних ситуацій, то кандидатами
можуть бути особи, які відповідають вимогам, передбаченим пунктом 4.1 цієї
глави, та мають диплом не нижче ніж капітана малого плавання або штурмана
далекого плавання і стаж роботи не менш як 24 місяці на посаді не нижче ніж
другий помічник капітана судна або відповідну кваліфікацію і попередній стаж
роботи морським лоцманом.
4.3. Кандидати зараховуються до СРРС
як стажисти і направляються для проходження основного курсу підготовки у
визначеній Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України
організації (далі - Тренажерний центр) та для підготовки на робочому місці
лоцмана-оператора СРРС.
Програми основного
курсу підготовки та перепідготовки лоцманів-операторів СРРС розробляє
Тренажерний центр і погоджує Міністерство розвитку громад, територій та
інфраструктури України.
4.4. Після проходження основного курсу
підготовки в Тренажерному центрі та завершення підготовки на робочому місці
лоцмана-оператора СРРС кандидати складають іспити в державних кваліфікаційних
комісіях (далі - ДКК), які створює Адміністрація судноплавства в Дунайському
регіоні (морський порт Ізмаїл), північно-західній частині Чорного моря
(морський порт Одеса), Дніпро-Бузькому регіоні (морський порт Миколаїв) та
Азовському регіоні (морський порт Маріуполь).
До складу ДКК, який затверджує
Адміністрація судноплавства, включаються уповноважені представники
Адміністрації судноплавства, капітани відповідних морських портів або особи,
які виконують їх обов'язки, начальники лоцманської служби та постів регулювання
руху суден регіону, яких делегувала філія "Дельта-лоцман" державного
підприємства "Адміністрація морських портів України".
4.5. Засідання ДКК
проводиться за умови присутності на ньому не менш як 2/3 складу ДКК.
Рішення ДКК
приймається відкритим голосуванням та вважається прийнятим, якщо за нього
проголосувало не менш як 2/3 присутніх членів ДКК.
Результати іспиту
оформлюються протоколом ДКК, який підписують усі присутні члени ДКК.
Протокол ДКК
надається Адміністрації судноплавства, яка після надходження заяви від
кандидата видає йому протягом п’яти робочих днів Посвідчення лоцмана-оператора
служби регулювання руху суден згідно з додатком до цього Положення.
Протокол ДКК
зберігається в Адміністрації судноплавства відповідно до вимог законодавства.
4.6. Лоцман-оператор СРРС повинен не
рідше ніж один раз на три роки підтверджувати свою кваліфікацію шляхом
проходження перепідготовки в Тренажерному центрі та складання іспитів у
відповідній ДКК і щорічно підтверджувати свою придатність до роботи за станом
здоров’я.
4.7. Якщо кандидат / лоцман-оператор
СРРС показав незадовільний рівень знань під час іспиту ДКК, повторний іспит
щодо присвоєння (підтвердження) йому (його) кваліфікації в ДКК може бути
проведено на загальних умовах на наступному іспиті ДКК, але не раніше ніж через
два тижні після проведення іспиту ДКК, на якому лоцман-оператор СРРС показав
незадовільний рівень знань.
Якщо кандидат /
лоцман-оператор СРРС вдруге не склав іспит щодо присвоєння (підтвердження) йому
(його) кваліфікації, ДКК приймає рішення щодо направлення його на повторне
проходження курсу підготовки в Тренажерному центрі.
4.8. Лоцман-оператор СРРС повинен
знати:
норми міжнародного
морського права і законодавства України, якими встановлено вимоги щодо
забезпечення безпеки мореплавства, запобігання аварійним морським подіям,
захисту людського життя на морі та навколишнього природного середовища, у
частині, що стосується функцій та обов’язків СРРС;
зону дії відповідного
центру / поста регулювання руху суден (далі - ЦРРС/ПРРС), райони лоцманського
проведення, правила плавання і лоцманського проведення суден та обов’язкові
постанови по морських портах, які діють у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
системи навігаційних огороджень,
які використовуються в зоні дії ЦРРС/ПРРС;
характеристики і
сектори видимості маяків, а також туманні сигнали, радіолокаційні орієнтири,
радіолокаційні маяки-відповідачі, системи управління рухом суден, навігаційні
засоби та системи, що діють у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
найменування,
місцезнаходження і характеристики плавучих маяків, буїв, сигнальних вогнів,
знаків, споруд та інших примітних об’єктів у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
найменування і
характеристики каналів, мілин і мисів у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
рекомендовані курси
(шляхи) і відстані у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
системи розподілу
руху суден, схеми судноплавства у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
глибини у зоні дії
ЦРРС/ПРРС;
напрямки і швидкість
течій у зоні дії ЦРРС/ПРРС;
якірні стоянки у зоні
дії ЦРРС/ПРРС;
порядок використання
та обмеження на використання радіолокатора і систем автоматичної
радіолокаційної прокладки;
засоби зв’язку і
сигналізації, способи отримання та використання навігаційної інформації;
наявні у зоні дії
ЦРРС/ПРРС системи передачі радіонавігаційних попереджень, обсяги і строки
передачі інформації;
особливості
проведення суден, які здійснюють перевезення небезпечних вантажів;
фактори, що впливають
на керованість судна (вітер, течія, запас глибини під кілем, характер дна,
берега, взаємодія суден тощо);
навігаційні,
гідрографічні, метеорологічні та інші умови і особливості плавання у зоні дії
ЦРРС/ПРРС;
зміни навігаційної
обстановки;
технічні
характеристики наявних у зоні дії ЦРРС/ПРРС криголамів, буксирів;
характерні обставини
та причини навігаційної аварійності у зоні дії ЦРРС/ПРРС.
Начальник Департаменту безпеки
транспорту та технічної політики О.Л.Петрашевський