МІНІСТЕРСТВО
ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.05.2013 № 316
Зареєстровано в
Міністерстві
юстиції України
12 червня 2013 р.
за № 930/23462
(
Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури
№
281 від 24.07.2015, № 403 від 06.10.2015, № 310 від 07.09.2016, №
358 від 23.10.2017,
№
474 від 27.12.2017, № 252 від 11.04.2019, № 458 від 25.06.2019,
№ 459 від
25.06.2019 (
Додатково див. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва №
640/3513/20 від 23.07.2020 )
№
460 від 25.06.2019, № 896 від 23.12.2019;
наказом
Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України
№
148 від 14.03.2023)
Відповідно до статті
22 Закону України "Про морські порти України" , підпунктів 4.3.1,
4.3.3 підпункту 4.3 пункту 4 Положення про Міністерство інфраструктури України
, затвердженого Указом Президента України від 12 травня 2011 року № 581, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
1.1. Порядок справляння та розміри
ставок портових зборів.
1.2.
Порядок обліку та використання коштів від портових зборів.
2. Департаменту економіки та фінансів
забезпечити:
2.1. Подання цього наказу на державну
реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
2.2. Оприлюднення цього наказу на
офіційному сайті Міністерства інфраструктури України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня
набрання чинності Законом України "Про морські порти України".
4. Контроль за виконанням цього наказу
покласти на заступника Міністра Демидовича Д.В.
Міністр |
В.В. Козак |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної
служби України з питань
регуляторної політики та розвитку
підприємництва Перший заступник Міністра фінансів
України Перший заступник Міністра
економічного розвитку і торгівлі України |
М.Ю. Бродський А. Мярковський А.А. Максюта |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерстваінфраструктури
України
27.05.2013 № 316
Зареєстровано в
Міністерствіюстиції України
12 червня 2013 р. за
№ 930/23462
справляння
та розміри ставок портових зборів
I. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру
справляння портових зборів та встановлює розміри ставок портових зборів.
1.2. Згідно з частинами третьою -
п’ятою статті 22 Закону України "Про морські порти України" портові
збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків,
визначених цим Законом, а саме:
причальний збір
справляється на користь власника причалу, а якщо причал перебуває у
користуванні - на користь відповідного користувача;
канальний збір
справляється на користь власника каналу;
корабельний збір
справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника
операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності
Законом України "Про морські порти України";
маяковий збір
справляється на користь державної установи, що організовує та здійснює
навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства.
1.3. Портові збори (корабельний,
причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний)
справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під
Державним Прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з
додатком 1 до цього Порядку.
1.4. Сплата портових зборів у морських
портах здійснюється до виходу судна з морського порту, а за транзитний прохід
каналами - шляхом попередньої оплати або безпосередньо на вході у канал.
1.5. Нарахування портових зборів
здійснюється з умовного об’єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і
дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту
судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що
його замінює. При цьому умовний об’єм судна підлягає округленню у такому
порядку: до 0,5 кубічного метра округлюється до цілого числа в меншу сторону, а
0,5 кубічного метра і більше округлюється до цілого числа в більшу сторону.
Для морських суден,
що перевозять вантажі на верхній палубі чи мають дві або більше палуб, крім
твіндечних суден, висота борту, яка використовується для обчислення об'єму
судна, повинна становити не менше половини ширини судна.
Для суден групи Б, що
мають дві або більше палуб, крім пасажирських суден, що заходять в українські
порти, розташовані у гирлі та на р. Дунай, висота борту, яка використовується
для обчислення об'єму судна, повинна становити половину ширини судна.
Умовний об'єм
баржебуксирних складів, караванів та інших складених плавучих споруд для
нарахування всіх видів зборів, крім санітарного, дорівнює сумі об'ємів окремих
елементів.
Для розрахунку всіх
видів зборів умовний об'єм суден РО-РО, РО-ФЛОУ, ОБО, ЛО-РО, контейнеровозів,
худобовозів, ліхтеровозів, автомобілевозів застосовується з коефіцієнтом 0,7 за
умови використання зазначених суден відповідно до їх спеціалізації. Тип судна
та його спеціалізація визначаються за судновими документами.
При нарахуванні
зборів за добовими ставками час округлюється до 0,5 доби. При цьому час до 0,5
доби приймається за 0,5 доби, а 0,5 доби і більше - за 1 добу.
1.6. Для ліхтеровозів, що виконують
вантажні операції з ліхтерами на зовнішньому або внутрішньому рейді, портові
збори нараховуються з об'єму ліхтерів, зданих ліхтеровозом після прибуття до
морського порту і прийнятих ним при виході з нього.
1.7. Для вантажних суден групи А, які
працюють на лініях закордонного плавання, відкритих у встановленому
законодавством порядку, надається знижка у розмірі 20 відсотків корабельного
збору.
1.8. Основними ознаками лінії
закордонного плавання є:
установлення
обов'язкових і факультативних іноземних (для ліній закордонного плавання) та
українських портів заходження;
закріплення для
роботи на лінії типів суден;
установлення
періодичності заходження закріплених суден в українські порти;
реєстрація лінії
Державною службою морського та річкового транспорту України за поданням
Адміністрації морських портів України.
1.9. Для суден, що заходять у морський
порт Южний для виконання операцій з навантаження-розвантаження генеральних та
навалювальних вантажів, при справлянні портових зборів суб’єктом, що стягує
портові збори, може застосовуватися знижка зі ставок усіх видів портових зборів
у розмірі до 50 відсотків.
Для виконання
операцій з навантаження рідкими хімічними вантажами (аміак, метанол,
карбамідо-аміачна суміш) у морському порту "Южний" при справлянні
портових зборів для суден закордонного плавання застосовується знижка зі ставок
усіх видів портових зборів (крім адміністративного) у розмірі 30 відсотків.
У морському порту
Ялта застосовуються такі знижки:
50 відсотків - зі
ставки корабельного збору для суден групи А;
20 відсотків - зі
ставок усіх видів портових зборів для круїзних пасажирських суден закордонного
плавання групи Б (за винятком тих, що виконують вантажопасажирські рейси).
У морському порту
Одеса застосовується знижка у розмірі 20 відсотків зі ставок усіх видів
портових зборів для круїзних пасажирських суден закордонного плавання групи Б
(за винятком тих, що виконують вантажопасажирські рейси).
У період з 15
листопада по 15 березня для круїзних пасажирських суден у закордонному плаванні
групи Б (за винятком тих, що виконують вантажопасажирські рейси), що виконують
рейси до будь-якого морського порту, застосовується знижка з усіх видів портових
зборів у розмірі 50 відсотків.
Установити для
круїзних пасажирських суден закордонного плавання знижку в розмірі 50 відсотків
до ставок портових зборів (крім адміністративного) у морських портах України,
розташованих в усті та на р. Дунай.
1.10. Для суден, що заходять у морські
порти України (крім розташованих на р. Дунай) для виконання операцій з
навантаження та (або) розвантаження транзитних вантажів, при справлянні
портових зборів на умовах, визначених цим пунктом, застосовується знижка у
розмірі 50 відсотків від ставок усіх видів портових зборів, крім
адміністративного.
З метою застосування
цього пункту під "транзитними вантажами" розуміються вантажі, що
прямують транзитом між кінцевими пунктами відправлення та призначення,
розташованими поза межами території України.
Дія цього пункту
поширюється на всі види портових зборів (крім адміністративного), що
нараховуються при вході, виході, перебуванні у морському порту та проходженні
каналами суден, якими протягом певного рейсу здійснюється перевезення транзитних
вантажів до (з) морських портів України.
Знижка, передбачена
цим пунктом, застосовується до кожного окремого рейсу за умови, якщо питома
вага транзитних вантажів, що навантажуються або розвантажуються на (із) судно
(судна) у відповідному морському порту України в межах відповідного рейсу,
становить понад 50 відсотків загального обсягу вантажу, фактично навантаженого
або розвантаженого на (із) судно (судна) у цьому морському порту в межах такого
рейсу.
Для визначення
питомої ваги транзитних вантажів, що навантажуються або розвантажуються на (із)
судно (судна) у відповідному морському порту України в межах відповідного
рейсу, кількість вантажу визначається у таких одиницях виміру:
у тоннах - навалочні,
наливні, генеральні вантажі (крім універсальних та спеціалізованих контейнерів,
що перевозяться суднами-контейнеровозами). У розрахунку не враховується вага
залізничних вагонів, вантажних автомашин і трейлерів, якщо такі залізничні
вагони, вантажні автомашини і трейлери не оформлені з згідно коносаментами
(Bill of Lading) як вантаж із визначенням їх ваги;
в умовних одиницях
(TEU) - універсальні та спеціалізовані контейнери, що перевозяться
суднами-контейнеровозами. У розрахунках 20-футовий універсальний та
спеціалізований контейнери приймаються за 1 TEU, 40-футовий універсальний та
спеціалізований контейнери та універсальні і спеціалізовані контейнери понад 40
футів приймаються у розрахунках за 2 TEU.
Розрахунок частки
транзитних вантажів в загальному обсязі завантаженого або розвантаженого
вантажу на (із) судно (судна) у відповідному морському порту в межах
відповідного рейсу здійснюється на підставі відомостей, що містяться у належним
чином оформлених документах, передбачених Митним кодексом України та Законом
України "Про транзит вантажів" , зокрема, у митній декларації,
коносаменті (Bill of Lading), вантажному маніфесті (Cargo Manifest) та інших
документах, які супроводжують транзит вантажу між кінцевими пунктами
відправлення та призначення за межами території України.
Знижка, передбачена
цим пунктом, застосовується також на вхід або вихід судна в баласті до (з)
відповідного морського порту під навантаження або після розвантаження
транзитних вантажів за умови, якщо частка транзитних вантажів, що
навантажуються або розвантажуються на (із) судно (судна) у цьому морському
порту України, становить понад 50 відсотків загального обсягу вантажу, фактично
навантаженого або розвантаженого на (із) судно (судна) у цьому морському порту.
Знижка, передбачена
цим пунктом, для судна, що прибуває у морський порт із вантажем та здійснює
вивантаження цього вантажу, а потім завантажується та вибуває із вантажем із
морського порту, застосовується так:
питома вага
транзитних вантажів, що навантажуються та розвантажуються на (із) судно (судна)
у відповідному морському порту України, в загальному обсязі вантажу, фактично
навантаженого або розвантаженого на (із) судно (судна) у цьому морському порту,
визначається окремо за кожною операцією;
знижка до ставок
корабельного та канального зборів застосовується при вході судна у морський порт
згідно з розрахунком питомої ваги транзитних вантажів в обсязі вантажів, що
розвантажуються із судна;
знижка до ставок
корабельного та канального зборів застосовується при виході судна із морського
порту згідно з розрахунком питомої ваги транзитних вантажів в обсязі вантажів,
що навантажуються на судно;
знижка до ставок
причального, маякового зборів застосовується згідно з розрахунком питомої ваги
транзитних вантажів в обсязі вантажів, що розвантажуються із судна;
знижка до ставок
санітарного, якірного зборів застосовується при виході судна із морського порту
згідно з розрахунком питомої ваги транзитних вантажів в обсязі вантажів, що
навантажуються на судно.
Дія знижки,
передбаченої цим пунктом, не поширюється на ставки портових зборів, установлені
для нафтоналивних суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення
(транспортування) транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег -
море" (завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом,
вивантаження/навантаження з використанням причалів, розташованих у межах
морських портів Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний), та для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитної нафти з використанням морського нафтового термінала "Південний",
розташованого у межах морського порту Южний.
Застосування ставок
портових зборів, установлених для нафтоналивних суден у закордонному плаванні,
які здійснюють перевезення (транспортування) транзитних нафтопродуктів за
варіантом "море - берег - море" (завезення/вивезення вантажів
виключно водним транспортом, вивантаження/навантаження з використанням
причалів, розташованих у межах морських портів Чорноморськ, Миколаїв, Одеса,
Южний), здійснюється на підставі відомостей, що містяться в належним чином
оформлених документах, передбачених Митним кодексом України та Законом України
"Про транзит вантажів", зокрема у митній декларації, коносаменті
(Bill of Lading), вантажному маніфесті (Cargo Manifest) та інших документах,
які супроводжують транзит вантажу між кінцевими пунктами відправлення та
призначення за межами території України.
Для суден, які
здійснюють перевезення (транспортування) транзитної нафти з використанням
морського нафтового термінала "Південний", розташованого у межах
морського порту Южний, під час справляння портових зборів суб’єктом, що стягує
портові збори, застосовується знижка зі ставок портових зборів, крім
адміністративного, у розмірі 75 відсотків. Застосування цієї знижки
здійснюється на підставі відомостей, що містяться в належним чином оформлених
документах, передбачених Митним кодексом України та Законом України "Про
транзит вантажів", зокрема у митній декларації, коносаменті (Bill of
Lading), вантажному маніфесті (Cargo Manifest) та інших документах, які
супроводжують транзит вантажу між кінцевими пунктами відправлення та
призначення за межами території України.
1.11. Якщо на судно поширюється
застосування кількох знижок портових зборів, застосовується тільки найбільша
знижка щодо базової ставки.
1.12. Державна належність судна і
відповідно наданий йому статус під час справляння портових зборів визначаються
за прапором, під яким це судно плаває, незалежно від того, хто є його власником
і хто його використовує.
1.13. Сплата портових зборів
здійснюється відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 19 лютого
1993 року № 15 "Про систему валютного регулювання і валютного
контролю".
1.14. Податок на додану вартість
нараховується та сплачується відповідно до вимог Податкового кодексу України.
1.15. Цей Порядок є обов’язковим для
застосування усіма суб’єктами господарювання незалежно від підпорядкованості та
форми власності, які відповідно до чинного законодавства України є учасниками у
справлянні із суден портових зборів.
2.1. Із суден груп А, Б і Г
корабельний збір справляється за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м
об’єму судна) за кожний вхід в акваторію морського порту, операційну акваторію
причалу (причалів), а також вихід з акваторії морського порту, операційної
акваторії причалу (причалів) за ставками, наведеними у додатку 2 до цього
Порядку.
Ставки, наведені у
додатку 2 до цього Порядку, не передбачають додаткове окреме справляння
корабельного збору за вхід та вихід в операційну акваторію причалу (причалів),
за винятком випадків, зазначених у цьому додатку.
2.2. Судно, що заходить в акваторію
відповідного морського порту, звільняється від сплати корабельного збору у
таких випадках:
здійснення процедур,
пов’язаних з пропуском через державний кордон України, без виконання вантажних
операцій (крім суден, що заходять у морські порти для надання послуг за
договором морського перевезення пасажирів або договором морського круїзу);
постановки на якір
без виконання у цьому морському порту вантажних (пасажирських) операцій у
зв’язку з очікуванням проходу до іншого морського порту.
2.3. Від сплати корабельного збору
звільняються судна груп Д та Е.
Для суден у
закордонному плаванні груп А, Б і Г модулем до 10 тис. куб. м ставка
корабельного збору застосовується з коефіцієнтом 0,8 (крім суден, що заходять у
порти, розташовані на р. Дунай).
2.4. Ставки корабельного збору для
суден у закордонному та каботажному плаванні застосовуються залежно від того,
здійснюють судна закордонне або каботажне плавання.
Якщо максимальна
осадка великотоннажних суден, зазначена в обмірному свідоцтві, перевищує
допустиму, встановлену для конкретного морського порту, що призводить до
неповного завантаження судна, отримувачі корабельного збору можуть під час
нарахування корабельного збору зменшувати висоту борту судна на величину
невикористаної осадки.
2.5. У разі коли судна групи А у
закордонному плаванні протягом одного рейсу заходять послідовно у кілька
морських портів України, корабельний збір справляється:
у разі заходження у
два морські порти - зі знижкою 50 відсотків базової ставки у кожному порту;
у разі заходження
більш як у два морських порти - у першому морському порту зі знижкою 50, а в
кожному наступному - 75 відсотків базової ставки.
2.6. Із суден групи Б корабельний збір
справляється у кожному морському порту заходження під час входу в морський порт
і виходу з нього за ставками зі знижкою 50 відсотків тільки за перший і другий
рейси, що виконуються судном протягом календарного року. Під час наступних
заходжень у морський порт протягом календарного року корабельний збір з цих
суден не справляється.
Із круїзних
пасажирських суден у закордонному плаванні групи Б, які належать одному
судновласнику (за винятком суден, що виконують вантажопасажирські рейси),
корабельний збір справляється (за вхід судна в морський порт та вихід з
морського порту) за ставками із знижкою 50 відсотків тільки за перші два рейси,
що виконуються будь-якими з таких суден протягом календарного року. У разі
виконання суднами, які належать одному судновласнику, наступних рейсів
корабельний збір з них не справляється.
2.7. Із суден групи В корабельний збір
справляється за кожне заходження в морський порт і вихід з нього за такими
ставками:
1) у закордонному
плаванні:
64 долари США - із
судна, буксира;
32 долари США - з
одиниці (баржа, ліхтер);
2) у каботажному
плаванні:
16 доларів США - із
судна, буксира;
8 доларів США - з
одиниці (баржа, ліхтер).
2.8. У випадку, коли судно входить в
акваторію морського порту для виконання вантажних операцій і такі операції
повністю виконуються в операційній акваторії причалу (причалів), балансоутримувачем
яких є адміністрація морських портів України, а після завершення вантажних
операцій судно здійснює вихід із акваторії морського порту, - корабельний збір
стягується повністю на користь адміністрації морських портів України за
ставками, наведеними у додатку 2 до цього Порядку для відповідного морського
порту.
3.1. Канальний збір за проходження
суден каналом Дунай - Чорне море на баровій частині гирла Новостамбульське
(Бистре), Бузько-Дніпровсько-лиманським каналом (далі - БДЛК), Херсонським
морським каналом (далі - ХМК), Керч-Єнікальським каналом (далі - КЄК)
справляється на користь суб’єкта, визначеного пунктом 1.2 розділу І цього
Порядку.
3.2. Нарахування канального збору
здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне
проходження каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об'єму
судна (за 1 куб. м об’єму судна) за ставками, наведеними в додатку 3 до цього
Порядку.
3.3. Нарахування канального збору
здійснюється за кожне проходження підхідного каналу судном в один кінець і
кожне проходження підхідного каналу судном транзитом в один кінець за одиницю
умовного об'єму судна за ставками, наведеними в додатку 4 до цього Порядку.
3.4. Судно, яке здійснює перехід між
морськими портами (морськими терміналами), що розташовані на БДЛК, канальний
збір за прохід по БДЛК сплачує на користь суб’єкта, визначеного пунктом 1.2
розділу І цього Порядку, за ставкою, що дорівнює різниці між розмірами ставок,
установленими для відповідних ділянок БДЛК (додаток 3).
За проходження БДЛК і
ХМК без заходження в зазначені морські порти (морські термінали) канальний збір
справляється на користь суб’єкта, визначеного пунктом 1.2 розділу І цього
Порядку, за ставками, які встановлені згідно з додатком 3 до цього Порядку, за
прохід БДЛК 1-12 колін та морського порту Херсон (прохід БДЛК і ХМК)
відповідно.
3.5. Для суден, що згідно з обмірним
свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4,5 метра, ставки
канального збору застосовуються з коефіцієнтом 0,38, крім морського порту
Білгород-Дністровський та каналу Прорва.
Судна, що згідно з
обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4,0 метри,
здійснюють плавання під Державним Прапором України внутрішніми водними шляхами
в межах території України та віднесені згідно з класифікаційним свідоцтвом,
виданим класифікаційним товариством, до суден внутрішнього або змішаного
плавання, звільняються від сплати канального збору.
3.6. Судна групи Б сплачують канальний
збір у кожному морському порту заходження під час входу в морський порт і
виходу з нього за ставками зі знижкою 50 відсотків тільки за перший і другий
рейси, що виконуються судном протягом календарного року. Під час наступних
заходжень протягом календарного року канальний збір із цих суден не справляється.
3.7. Судна групи Г (крім барж), що
проходять каналом Прорва, судна групи В (крім буксирів та барж, що виконують
комерційні вантажні рейси), а також судна груп Д та Е (крім тих, що виконують
комерційні вантажні або вантажопасажирські рейси) звільняються від сплати
канального збору.
4.1. Для суден груп А і Б маяковий
збір нараховується під час кожного заходження судна у морський порт або за
кожне проходження його транзитом, крім проходження Керч-Єнікальського каналу
транзитом, за такими ставками:
0,045 долара США за 1
куб. м об'єму судна - із суден у закордонному плаванні;
0,0045 долара США за
1 куб. м об'єму судна - із суден у каботажному плаванні.
Для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег - море"
(завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом,
вивантаження/навантаження з використанням причалів, розташованих у межах
морських портів Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний), маяковий збір у морських
портах Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний справляється за ставкою 0,0081
долара США за 1 куб. м об’єму судна.
4.2. Судна груп В, Г, Д та Е
звільняються від сплати маякового збору.
4.3. Сплата маякового збору у повному
обсязі здійснюється судновласниками безпосередньо або через морських агентів,
які є представниками судновласників (далі - морські агенти), на банківські
рахунки державної установи, що організовує та здійснює
навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства.
4.4. Нарахування маякового збору
здійснюється уповноваженим представником державної установи, що організовує та
здійснює навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства, на підставі
наданої морським агентом або судновласником інформації.
4.5. Не пізніше дати заходження судна
у порт морський агент або судновласник подає уповноваженому представнику
державної установи, що організовує та здійснює навігаційно-гідрографічне
забезпечення мореплавства, інформацію про захід, копію обмірного свідоцтва, за
необхідності - класифікаційне свідоцтво, коносамент та інші документи,
необхідні для нарахування маякового збору і виписки рахунку на сплату маякового
збору. Морський агент або судновласник відповідають за достовірність наданої
інформації.
4.6. У разі заходження судна в порт у
вихідний, святковий або неробочий день інформація та документи про заходження
судна в порт подаються морським агентом або судновласником уповноваженому
представнику державної установи, що організовує та здійснює
навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства, не пізніше першого
робочого дня після вихідних, святкових та неробочих днів.
4.7. Уповноважений представник
державної установи, що організовує та здійснює навігаційно-гідрографічне
забезпечення мореплавства, виписує рахунок на сплату маякового збору не пізніше
однієї доби після отримання інформації від морського агента або судновласника
про заходження судна в порт. Рахунок передається морському агенту або
судновласнику під підпис із зазначенням дати його отримання.
4.8. Кошти від маякового збору мають
бути перераховані морським агентом або судновласником на рахунок державної
установи, що організовує та здійснює навігаційно-гідрографічне забезпечення
мореплавства, не пізніше п’яти банківських днів після дати виписки рахунку або
у строки, визначені договором між державною установою, що організовує та
здійснює навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства, та морським
агентом, але не пізніше виходу судна з морського порту або проходження його
транзитом.
4.9. Адміністрація морських портів
України, її відокремлені підрозділи щомісяця до 5 числа місяця, наступного за
звітним, надають інформацію державній установі, що організовує та здійснює
навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства, про судна, які протягом
місяця заходили до порту для виконання вантажних, пасажирських та/або
вантажопасажирських операцій або проходили його транзитом.
5.1. Причальний збір справляється із
суден, що стоять біля причалу.
5.2. Для суден груп А, Б, В (буксири),
Г, Д (крім військових суден ВМС ЗС України) і Е (спортивні судна, приватні
яхти, парусні судна та риболовні судна, що заходять у морські порти без
виконання вантажних операцій, а також судна портового флоту, що не належать або
не орендуються власником(ами) (балансоутримувачами) причалів) застосовуються
ставки, наведені у додатку 5 до цього Порядку.
Для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег - море"
(завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом,
вивантаження/навантаження з використанням причалів, розташованих у межах
морських портів Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний), причальний збір у
морських портах Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний справляється за ставкою
0,0061 долара США за 1 куб. м об’єму судна за суднозаходження.
5.3. Судна груп Е (крім спортивних
суден, приватних яхт, парусних суден та риболовних суден, що заходять у морські
порти без виконання вантажних операцій, а також суден портового флоту, що не
належать або не орендуються власником(ами) (балансоутримувачами) причалів) і Д
(військові судна ВМС ЗС України) звільняються від сплати причального збору.
5.4. Із суден групи В (за винятком
буксирів) причальний збір справляється за кожну тонну навантаженого або
розвантаженого вантажу за такими ставками:
0,19 долара США - із
суден у закордонному плаванні;
0,019 долара США - із
суден у каботажному плаванні.
Сплата причального
збору здійснюється окремо за кожну операцію. У разі коли операція виконується
біля необладнаного берега або за варіантом "судно - судно", ставка
причального збору застосовується зі знижкою 50 відсотків.
5.5. Судна, що стоять лагом до іншого
судна, ошвартованого біля причалу, або ошвартовані біля причалу носом чи
кормою, сплачують 50 відсотків ставки причального збору.
5.6. Із суден груп А, Б та В після
закінчення вантажних (пасажирських) операцій за простій біля вантажного
(пасажирського) причалу з причин, що залежать від судна або судновласника,
причальний збір справляється з моменту закінчення навантаження-розвантаження та
закріплення вантажу за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м об’єму судна)
за такими ставками:
0,0164 долара США за
годину - із суден у закордонному плаванні;
0,00164 долара США за
годину - із суден у каботажному плаванні.
5.7. Для відстою або закінчення
операцій з обслуговування судна на вимогу капітана судна (судновласника)
суб'єкт, зазначений у пункті 1.2 розділу I цього Порядку, зобов'язаний надати
судну вільний причал за ставками згідно з додатком 5 до цього Порядку або місце
якірної стоянки на внутрішньому чи зовнішньому рейді. Місце стоянки на
внутрішньому рейді надається згідно з пунктами 6.1, 6.2 розділу VI цього
Порядку.
6.1. Із суден груп А та Б за стоянку
більш як 12 годин на внутрішньому рейді морського порту якірний збір
справляється за добовими ставками за 1 куб. м об'єму судна за фактичний час
стоянки:
0,0043 долара США -
із суден у закордонному плаванні;
0,00043 долара США -
із суден у каботажному плаванні.
6.2. Із суден груп В, Г і Е (спортивні
судна, приватні яхти, парусні судна та риболовні судна, що заходять у порти без
виконання вантажних операцій) якірний збір справляється за 30 діб стоянки з
кожного судна на внутрішньому рейді за такими ставками:
28 доларів США - із
суден у закордонному плаванні;
2,8 долара США - із
суден у каботажному плаванні.
За кожну наступну
добу стоянки судна на внутрішньому рейді понад зазначений строк якірний збір
справляється з кожного судна за такими ставками:
3,2 долара США - із
суден у закордонному плаванні;
1,6 долара США - із
суден у каботажному плаванні.
Якірний збір справляється на дату
виходу судна з морського порту. У разі стоянки судна на внутрішньому рейді
тривалістю понад 30 діб нарахування та справляння якірного збору проводяться
щомісяця станом на останній день розрахункового місяця.
6.3. Судна груп Д і Е
(крім спортивних суден, приватних яхт, парусних суден та риболовних суден, що
заходять у морські порти без виконання вантажних операцій) звільняються від
сплати якірного збору.
7.1. Із суден груп А, Б, В і Г
адміністративний збір справляється під час кожного заходження судна у порт за
такими ставками:
0,022 долара США за 1
куб. м умовного об'єму судна - із суден у закордонному плаванні;
0,0022 долара США за
1 куб. м умовного об'єму судна - із суден у каботажному плаванні.
Для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег - море"
(завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом, вивантаження/навантаження
з використанням причалів, розташованих у межах морських портів Чорноморськ,
Миколаїв, Одеса, Южний), адміністративний збір у морських портах Чорноморськ,
Миколаїв, Одеса, Южний справляється за ставкою 0,0039 долара США за 1 куб. м
умовного об’єму судна.
7.2. Судно, що заходить в акваторію
відповідного морського порту, звільняється від сплати адміністративного збору у
таких випадках:
здійснення процедур,
пов’язаних з пропуском через державний кордон України, без виконання вантажних операцій
(крім суден, що заходять у морські порти для надання послуг за договором
морського перевезення пасажирів або договором морського круїзу);
постановки на якір
без виконання у цьому морському порту вантажних та/або пасажирських операцій у
зв’язку з очікуванням проходу до іншого морського порту.
7.3. Із суден груп А, Б, В і Г, що
заходять послідовно у кілька морських портів України протягом одного рейсу для
виконання вантажних, вантажопасажирських, пасажирських операцій,
адміністративний збір справляється тільки в першому морському порту заходження.
7.4. Знижки, встановлені до портових
зборів, на адміністративний збір не поширюються.
7.5. Судна груп Д і Е звільняються від
сплати адміністративного збору.
7.6. Кошти від адміністративного збору
використовуються відповідно до законодавства.
8.1. Справляння санітарного збору
передбачає:
забезпечення
Адміністрацією морських портів України обов'язкового прийняття із судна всіх
видів забруднень (за винятком баластних вод) за весь час стоянки судна в
морському порту, а також сприяння виконанню операцій, пов'язаних з прийняттям
забруднень (подання і прибирання плавзасобів, надання контейнерів та інших
місткостей для збирання сміття, перевантажувальні операції, шлангування,
відшлангування тощо);
обов'язкове здавання
судном у морському порту всіх наявних на борту видів забруднень з метою
запобігання їх скиданню у море. Здавання забруднень засвідчується відповідною
довідкою Адміністрації морських портів України.
8.2. Із суден групи А санітарний збір
справляється за 1 куб. м умовного об'єму судна або самохідної частини складеної
плавучої споруди за ставками, наведеними у додатку 6 до цього Порядку.
Судно групи А, що заходить в акваторію
відповідного морського порту, звільняється від сплати санітарного збору у разі
поставлення на якір без виконання в цьому морському порту вантажних операцій у
зв’язку з очікуванням проходу до іншого морського порту.
8.3. Судна груп Б, В,
Г, Д та Е звільняються від сплати санітарного збору.
8.4. Суднам, що обладнані природоохоронним
устаткуванням для повної утилізації всіх видів суднових відходів і забруднень
та мають міжнародне свідоцтво про запобігання забрудненню моря нафтою, стічними
водами і свідоцтво про запобігання забрудненню сміттям (екологічно чистим),
надається знижка у сплаті санітарного збору в розмірі 50 відсотків.
Директор
Департаменту
економіки та фінансів М.М.
Полторацький
Додаток 1
до Порядку справляння
та розмірів
ставок портових
зборів
(пункт 1.3 розділу
І )
суден
і плавучих споруд, що плавають під Державним Прапором України та іноземними
прапорами та з яких справляються портові збори
Вид судна/плавучої
споруди |
Групи |
Вантажні судна, що
заходять для виконання вантажних операцій, та плавучі споруди |
Група А |
Пасажирські судна;
пороми; криголами, що не належать суб’єктам господарювання всіх форм
власності, які здійснюють господарську діяльність у межах морського порту, та
не орендовані ними |
Група Б |
Ліхтери, буксири,
буксири-штовхачі, штовхачі, баржі (самохідні і несамохідні), річкові
самохідні судна, включаючи судна типу "ріка - море", що заходять у
порти р. Дунай, а також річкові самохідні судна, що заходять для подальшого
перевантаження вантажів на морські судна і навпаки |
Група В |
Несамохідні судна
(крім барж) |
Група Г |
Судна, що заходять вимушено,
для зміни екіпажу, для постачання, через карантинні потреби, а також судна,
що прямують на/після ремонт/ремонту на/з судноремонтні/судноремонтних
підприємства/підприємств (бази/баз) України; службові та
військові судна; навчальні,
навчально-виробничі судна при виконанні ними рейсів за навчальними планами
навчальних закладів, на борту яких перебуває не менш як 50 курсантів,
навчально-тренажерні судна; наукові, дослідні,
швидкісні судна на підводних крилах, що виконують регулярні пасажирські рейси
за розкладом у каботажному плаванні (крім прогулянкових і круїзних рейсів) |
Група Д |
Інші судна (судна
судноремонтного заводу, аварійно-рятувальні, підводно-технічні, технічні,
госпітальні, гідрографічні, судна портового флоту, криголами, які належать суб'єктам
господарювання всіх форм власності, що здійснюють діяльність у межах
морського порту, а також орендовані ними, спортивні судна, приватні яхти,
парусні судна, судна, які проходять ходові випробування, риболовні судна, що
заходять без виконання вантажних операцій) |
Група Е |
__________
Примітки:
1. Під терміном
"вимушено" треба розуміти заходження судна у морський порт у зв'язку
із загрозою безпеці продовження плавання, життю або здоров'ю членів команди та
пасажирів.
2. Судна груп В
(буксири та баржі, за винятком тих, що заходять в українські порти, розташовані
в усті та на р. Дунай), Д та Е, що виконують комерційні вантажні рейси,
належать до групи А.
3. Судна груп Д та Е,
що виконують комерційні вантажопасажирські рейси, належать до групи Б.
Додаток 2
до Порядку справляння
та розмірів
ставок портових
зборів
(пункт 2.1 розділу ІІ
)
СТАВКИ
корабельного
збору
(у
доларах США)
Морський порт/
морський термінал |
Судна |
|
у закордонному
плаванні |
у каботажному
плаванні |
|
Білгород-Дністровський |
0,150 |
0,0013 |
Бердянськ |
0,133 |
0,0013 |
Євпаторія |
0,158 |
0,0073 |
Ізмаїл |
0,137 |
0,0038 |
Керч |
0,171 |
0,0066 |
Маріуполь |
0,142 |
0,0038 |
Миколаїв |
0,141 |
0,0085 |
Миколаїв**** |
0,0247 |
-
|
Морський термінал
ТОВ "МСП Ніка-Тера" (операційна акваторія причалу (причалів) |
0,141 |
0,0085 |
Морський термінал
ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Нібулон" (операційна
акваторія причалу (причалів) |
0,141* |
0,0085* |
Одеса |
0,174 |
0,0085 |
Одеса**** |
0,0305 |
-
|
Ольвія |
0,158 |
0,0066 |
Рені |
0,131 |
0,0032 |
Севастополь |
0,158 |
0,0066 |
Скадовськ |
0,139 |
0,0085 |
Усть-Дунайськ |
0,145 |
0,0123 |
Феодосія |
0,122 |
0,0066 |
Херсон |
0,134 |
0,0044 |
Чорноморськ |
0,174 |
0,0094 |
Чорноморськ**** |
0,0305 |
-
|
Южний |
0,363 |
0,0228 |
Южний**** |
0,0635 |
-
|
Ялта |
0,213 |
0,0142 |
__________
*Для суден, які
виконують вантажні операції у причалів морського термінала ТОВ
"Сільськогосподарське підприємство "Нібулон".
**** Для
нафтоналивних суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення
(транспортування) транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег -
море" (завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом,
вивантаження/навантаження з використанням причалів, розташованих у межах
морських портів Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний). Нарахування корабельного
збору здійснюється на підставі наданої морським агентом митної декларації (з
проставленими органом доходів і зборів відмітками у встановленому чинним
законодавством порядку), копій обмірного свідоцтва, класифікаційного свідоцтва,
за необхідності - коносамента (підлягає уточненню щодо кожного збору).
Додаток 3
до Порядку справляння
та розмірів
ставок портових
зборів
(пункт 3.2 розділу
ІІІ )
СТАВКИ
канального
збору
(у
доларах США)
Морський
порт/морський термінал/канал |
Для суден |
|
у закордонному
плаванні |
у каботажному
плаванні |
|
Білгород-Дністровський |
0,1 |
0,01 |
Бердянськ |
0,167 |
0,0167 |
Керч (включаючи
КЄК) |
0,253 |
0,027 |
За прохід КЄК
(транзит) |
0,084 |
0,0098 |
За прохід КЄК для
транзитних суден, що заходять (виходять) у порт (з порту) "Кавказ" |
|
|
буй № 1-41 |
0,07 |
|
буй № 41-51 |
0,021 |
|
Маріуполь |
0,167 |
0,0167 |
За прохід БДЛК (до
причалів/морських терміналів): |
|
|
1-4 коліна (в/із
морський(ого) термінала Очаків) |
0,037 |
0,0037 |
1-9 коліна (в/із
морський(ого) термінал (а) Миколаївського глиноземного заводу) |
0,238 |
0,0238 |
1-11 коліна (в/із
морський(ого) порт(у) Ольвія) |
0,273 |
0,0271 |
1-11 коліна (в/із
морський(ого) термінал(а) ТОВ "МСП Ніка-Тера") |
0,28 |
0,0278 |
1-11 коліна (в/із
причали(ів) заводу "Океан") |
0,297 |
0,0297 |
1-12 коліна |
0,305 |
0,0303 |
1-12 коліна* |
0,0534 |
-
|
Одеса |
0,017 |
0,002 |
Одеса* |
0,0030 |
-
|
Севастополь |
0,051 |
0,0051 |
Скадовськ |
0,051 |
0,0051 |
Усть-Дунайськ |
0,107 |
0,0107 |
Херсон (прохід БДЛК
і ХМК) |
0,183 |
0,0183 |
Чорноморськ |
0,032 |
0,003 |
Чорноморськ* |
0,0056 |
-
|
Южний |
0,1169 |
0,0117 |
Южний* |
0,0205 |
-
|
За прохід каналом
Прорва |
0,221 |
0,0221 |
За прохід каналом
Дунай - Чорне море на баровій частині гирла Новостамбульське (Бистре) |
0,14 |
0,014 |
__________
* Для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег - море"
(завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом, вивантаження/навантаження
з використанням причалів, розташованих у межах морських портів Чорноморськ,
Миколаїв, Одеса, Южний).
Додаток 4
до Порядку справляння
та розмірів
ставок портових
зборів
(пункт 3.3 розділу
ІІІ )
СТАВКИ
канального
збору (підхідні канали)
(у доларах США)
Морський
порт/морський термінал |
Для суден |
|
у закордонному
плаванні |
у каботажному
плаванні |
|
Миколаїв |
0,043 |
0,0041 |
Миколаїв** |
0,0075 |
-
|
Морський термінал
заводу "Азовсталь" |
0,167 |
0,0167 |
Морський термінал
ТОВ "МСП Ніка-Тера" |
0,043 |
0,0041 |
Морський термінал
ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Нібулон" |
0,00774* |
0,0007* |
Морський термінал
"Очаків" |
0,043 |
0,0043 |
Морський термінал
Миколаївського глиноземного заводу |
0,043 |
0,0041 |
Ольвія |
0,043 |
0,0041 |
Херсон |
0,158 |
0,0158 |
__________
* Для суден, які
виконують вантажні операції у причалів морського термінала ТОВ
"Сільськогосподарське підприємство "Нібулон".
** Для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег - море"
(завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом,
вивантаження/навантаження з використанням причалів, розташованих у межах
морського порту Миколаїв).
Додаток 5
до Порядку справляння
та розмірів
ставок портових
зборів
(пункт 5.2 розділу
V )
СТАВКИ
причального
збору
(у
доларах США)
Мета
стоянки |
Для суден |
|
у закордонному
плаванні |
у каботажному
плаванні |
|
Вантажні операції
(куб. м за суднозаходження) |
0,035 |
0,0035 |
Інші випадки, а
також для буксирів, спортивних суден, приватних яхт, парусних суден та
риболовних суден, що заходять у морські порти без виконання вантажних
операцій (куб. м за добу) |
0,0114 |
0,00114 |
Додаток 6
до Порядку справляння
та розмірів
ставок портових
зборів
(пункт 8.2 розділу
VIII )
санітарного
збору
(у
доларах США)
Морський порт |
Для суден |
|||
у закордонному
плаванні |
у каботажному
плаванні |
|||
стоянка до 10 діб |
стоянка від 10 діб
включно |
стоянка до 10 діб |
стоянка від 10 діб
включно |
|
Білгород-Дністровський |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Бердянськ |
0,035 |
0,063 |
0,0035 |
0,0063 |
Ізмаїл |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Керч |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Маріуполь |
0,035 |
0,063 |
0,0035 |
0,0063 |
Миколаїв |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Миколаїв* |
0,0039 |
0,0039 |
-
|
-
|
Одеса |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Одеса* |
0,0039 |
0,0039 |
-
|
-
|
Ольвія |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Рені |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Севастополь |
0,043 |
0,063 |
0,0043 |
0,0077 |
Скадовськ |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Усть-Дунайськ |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Феодосія |
0,043 |
0,06 |
0,0043 |
0,006 |
Херсон |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Чорноморськ |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Чорноморськ* |
0,0039 |
0,0039 |
-
|
-
|
Євпаторія |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Южний |
0,022 |
0,036 |
0,0022 |
0,0036 |
Южний* |
0,0039 |
0,0039 |
-
|
-
|
Ялта |
0,035 |
0,063 |
0,0035 |
0,0063 |
__________
*Для нафтоналивних
суден у закордонному плаванні, які здійснюють перевезення (транспортування)
транзитних нафтопродуктів за варіантом "море - берег - море"
(завезення/вивезення вантажів виключно водним транспортом,
вивантаження/навантаження з використанням причалів, розташованих у межах
морських портів Чорноморськ, Миколаїв, Одеса, Южний).
ПОРЯДОК
обліку
та використання коштів від портових зборів
I. Загальні положення
1.1. Цей Порядок регулює питання,
пов'язані з обліком та використанням коштів від портових зборів, що
справляються в установленому законодавством порядку, крім адміністративного
збору, а також установлює єдиний порядок обліку та звітності щодо використання
цих коштів.
1.2. Цей Порядок є обов'язковим для
застосування усіма суб'єктами господарювання різних форм власності (далі -
підприємства), на користь яких в установленому законодавством порядку
справляються корабельний, канальний, маяковий, причальний, якірний та
санітарний портові збори (далі - портові збори).
1.3. Кошти від портових зборів
використовуються виключно на цілі, зазначені в цьому Порядку. Не використані в
поточному році кошти від портових зборів зберігають своє цільове призначення на
наступні періоди.
1.4. При нестачі коштів від будь-якого
з портових зборів для здійснення заходів, для яких цей збір призначений,
допускається використання коштів від інших портових зборів, крім маякового
збору, із обов'язковою компенсацією витрачених сум за рахунок надходжень коштів
від відповідного портового збору у наступних періодах.
1.5. Контроль за використанням
портових зборів здійснюється відповідно до чинного законодавства.
II. Порядок використання коштів від портових зборів
2.1. Кошти від корабельного збору
використовуються:
на утримання та
очищення акваторії порту та операційної акваторії причалу (причалів) від
наносів і речовин, що забруднюють її поверхню і дно;
на утримання, ремонт,
модернізацію, реконструкцію і будівництво огороджувальних і
берегоукріплювальних споруд порту;
на виконання
промірних робіт на акваторії порту та операційній акваторії причалу (причалів);
на суднопідйомні та
підводно-технічні роботи на акваторії порту та операційній акваторії причалу
(причалів), включаючи попереднє водолазне обстеження дна та підняття втрачених
(скинутих) великогабаритних предметів, такелажу та оснащення суден;
на днопоглиблювальні
роботи, пов'язані з підтримкою, поліпшенням, розвитком (розширенням) акваторії
порту та операційної акваторії причалу (причалів);
на заходи, пов’язані
із забезпеченням безпеки судноплавства, що полягають в організації та
забезпеченні безпечної експлуатації, підтриманні в належному стані гідротехнічних
споруд, спеціалізованих суден, необхідного обладнання, пристроїв і механізмів
для ліквідації аварій в акваторії морського порту;
на утримання
персоналу, що бере участь у проведенні робіт і здійснює технічний нагляд за
будівництвом (придбанням, виготовленням), модернізацією, реконструкцією,
ремонтом та експлуатацією акваторії і операційної акваторії причалу (причалів)
та інших необоротних активів, що використовуються на зазначені в цьому пункті
цілі, у тому числі на забезпечення соціальних гарантій цього персоналу;
на забезпечення
функціонування та розвитку національної системи пошуку і рятування в морському
пошуково-рятувальному районі України;
на компенсацію
інвестицій, внесених суб'єктами господарювання у стратегічні об'єкти портової
інфраструктури, що є об'єктами державної власності, у порядку та на умовах,
визначених Кабінетом Міністрів України відповідно до чинного законодавства;
на компенсацію
вартості підводних гідротехнічних споруд (канали, операційні акваторії причалів
тощо), що були збудовані за рахунок приватних інвестицій до набрання чинності
Законом України "Про морські порти України" та внесені до реєстру
гідротехнічних споруд у встановленому законодавством порядку, що передаються у
державну власність, у порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів
України відповідно до чинного законодавства.
2.2. Кошти від причального збору
використовуються:
на утримання та
обслуговування причальних споруд в межах їх паспортних характеристик;
на ремонт,
модернізацію, реконструкцію і будівництво причальних споруд в межах їх
паспортних характеристик;